Somekampanja nosti esiin Punkalaitumen vahvuuksia – “Meillä tuntuu olevan aika hyvä pössis”

Punkalaitumen kunnan somekampanja #punkalaitumelaiset on päässyt myös keskustan uuteen elämykselliseen infotauluun, iloitsee markkinointisihteeri Tiia Korhonen.

Mitä kuuluu Punkalaitumelle toukokuussa 2022?

”Oikein hyvää”, vastaa markkinointisihteeri Tiia Korhonen hymyillen.

”Kesää ja tapahtumia odotetaan jo innolla, ja kaikkineen meillä tuntuu olevan aika hyvä pössis.”

Punkalaitumen ”hyvää pössistä” eli hyvää fiilistä on pyritty tuomaan esiin viime vuoden tammikussa käynnistyneen #punkalaitumelaiset -kampanjan kautta. Kampanja tarjosi tavallisille ihmisille, Punkalaitumen nykyisille ja entisille asukkaille, väylän esitellä elämäänsä kunnan some-kanavilla Facebookissa ja Instagramissa.

”Haku kampanjaan alkoi loppuvuodesta 2020 ja lopulta saimme 42 hakemusta. Määrä yllätti todella positiivisesti, itse ajattelin ennakkoon olevani tyytyväinen pariinkymmeneen”, Korhonen tuumii.

Kukin kampanjaan osallistunut sai itselleen kokonaisen viikon sosiaalisessa mediassa. Julkaisujen sisältöön annettiin vapaat kädet, kunhan päivityksiä tuli viikon aikana vähintään kolme.

Osallistujat olivat hyvin erilaisia, Korhonen iloitsee. Joukossa oli niin yrittäjiä, eläkeläisiä, sairaanhoitajia, opiskelijoita, opettajia, professoreita kuin johtajiakin. Nuorin heistä oli 15- ja vanhin 76-vuotias. Viikkojen aikana ääneen pääsivät muun muassa entinen kunnanjohtaja Lauri Inna sekä ex-kansanedustaja Martti Mölsä.

”Oli ilo huomata, kuinka avoimesti ihmiset elämäänsä ja Punkalaidun-muistojaan seuraajille jakoivat. Joukossa oli todella koskettaviakin juttuja.”

Korhonen iloitsee myös osallistujien luovuudesta: kampanja poiki paitsi uusia seuraajia kunnan some-kanaville myös mainioita iskulauseita sekä kuvia markkinointikäyttöön.

Tänä vuonna uusi kulma, jatko mietinnässä

Tänä vuonna #punkalaitumelaiset -kampanja on saanut uuden kulman ja some-alustat ovat nyt paikallisten yritysten käytössä. Tiia Korhonen kertoo, että luvassa on tälläkin kertaa monipuolinen kattaus julkaisuja.

”Yrittäjiä on monelta eri toimialalta maanrakennuspalveluista sisustukseen sekä juhla- ja tapahtumatuotantoon. Punkalaitumella on väkilukuun suhteutettuna todella paljon yrityksiä, yli 200, joten kampanjan aikana ääneen pääsee toki vain murto-osa.

Osallistujissa on paljon sellaisia, joista itsellänikään ei ole ollut aiemmin tietoa.”
Somekampanjan tavoitteena oli Korhosen mukaan tuoda esiin Punkalaitumen vahvuuksia ja saada kunta näkyvämmäksi sosiaalisessa mediassa. Ainakin tähän mennessä tavoite on toteutunut.

”Olemme saaneet luotua someen tietynlaisen oman yhteisön, jota pyritään tietysti kasvattamaan tulevaisuudessa entisestään. Mitä kampanjaan tulee, sitä ei ole tarkoitus unohtaa tämän vuoden jälkeen. Pohdinnassa on, viedäänkö #punkalaitumelaiset seuraavaksi kylille vai voisiko kanavasta tulla kaikille avoin julkaisupaikka”, markkinointisihteeri miettii.

“Shortlist tavoitteena”

Punkalaitumella ollaan kampanjaan siinä määrin tyytyväisiä, että se on ilmoitettu mukaan Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailuun. Korhosen tietojen mukaan vastaavaa somemarkkinointia ei ainakaan tässä mittakaavassa ole muualla Suomessa toteutettu.

Parhaiden kampanjoiden shortlist julkaistaan 7. kesäkuuta. Markkinointisihteeri sanoo, että listalle pääsy on ehdottomasti punkalaitumelaisten tavoite. Voittajat selviävät 14. syyskuuta Kuntamarkkinat-tapahtumassa.

Kommentointi ei ole käytössä.