Vaurioita ja painaumaa perustuksissa – Särkimyskosken kevyen liikenteen silta vaatii pikaista uusimista Huittisissa

Huittisten keskustassa, kirjaston ja lukion välissä oleva kevyenliikenteen silta on tullut käyttöikänsä päähän. Uusi silta on tarkoitus rakentaa vanhan paikalle vuonna 2024.

Huittisten keskustassa Punkalaitumenjoen ylittävän Särkimyskosken puurakenteisen kevytliikennesillan kunto vaatii pikaisia toimenpiteitä.

Nykyinen kevytliikennesilta on rakennettu vuonna 1975 ja maanrakennuspäällikkö Johanna Kalaojan mukaan se on kuntonsa puolesta tullut tiensä päähän.

”Tekninen käyttöikä puusillalle on noin 50 vuotta. Vuonna 2021 siltaan päätettiin tehdä kuntokartoitus ja samalla pyydettiin lausunto toimenpiteistä”, Kalaoja kertaa.

Yleistarkastuksessa sillan kunto todettiin erittäin huonoksi ja sen uusimista suositeltiin.

”Sillan kansi ei kestänyt enää ison kunnossapitokaluston painoa, mikä oli sysäyksenä kuntokartoitukselle. Yllätyksenä kehno kunto ei siis tullut”, Kalaoja sanoo.

Tutkimuksissa sillan rakenteista löytyi lahovaurioita sekä painaumaa perustuksissa.

”Siltaa voi vielä turvallisesti käyttää normaaliin kevytliikenteeseen, mutta kunnossapitokaluston kokoa olemme joutuneet rajaamaan pieneen ja kevyeen kalustoon”, Kalaoja kertoo.

Puupalkkisilta edullisin vaihtoehto

Tekninen palvelukeskus on laatinut Särkimyskosken raittisillan siltasuunnitelmat sekä kohteen hankesuunnitelman, jossa vanhan sillan paikalle rakennettaisiin uusi silta.

Suunnittelun lähtökohtana on pidetty sillan uusimista kokonaisuutena.

”Myös nykyiset maatukirakenteet vaativat uusimista”, Kalaoja perustelee.

Uuden sillan siltatyypiksi on valittu poikittain jännitetty kevyen liikenteen palkkisilta. Sillan jännemitta on 34 metriä ja hyödyllinen leveys neljä metriä.

Kalaojan mukaan puupalkkisilta on rakentamiskustannuksiltaan selvästi taloudellisin vaihtoehto.

”Rakennuskustannukset olivat suuressa osassa suunnitteluratkaisua valittaessa. Lisäksi nykyistä vastaava puusilta sopii miljööseen oikein hyvin”, hän sanoo.

Puupalkkisillan rakennuskustannukset ovat purkukustannuksineen noin 330 000 euroa, teräsbetonisen palkkisillan rakentamiskustannuksiksi arvioitiin noin 490 000 euroa.

Tekninen palvelukeskus selvitti myös mahdollisuutta leventää Särkimyssiltaa kevyelle liikenteelle.
Selvityksen mukaan levennys aiheuttaisi riskejä nykyisen sillan rakenteiden kestävyydelle muun muassa laakeristolle, maatuille sekä kansilaatalle, joten sitä ei rakenteellisista eikä kustannuksellisista syistä kannata tehdä.

Rakentamaan vuonna 2024

Hankesuunnitelmassa uuden sillan rakentamisen ja vanhan sillan purkamisen aikatauluksi on esitetty vuotta 2024.

Kalaoja arvelee, että silta tulee olemaan pois käytöstä noin kahden, kolmen kuukauden ajan.

”Purkaminen ja rakentaminen ajoitetaan kesäaikaan ja tuona aikana kevyt liikenne ohjataan viereisen ajoneuvosillan kevytliikenneväylälle.”

Maanrakennuspäällikön mukaan sillan kuntoa tarkkaillaan jatkuvasti.

”On mahdotonta tarkasti sanoa, miten pitkään siltaa voitaisiin ilman uusimista käyttää.

Kunnossapitoa ei kuitenkaan koneellisesti voida enää kauan suorittaa, joten uusimistarve on väistämätön.

Sillan uusimisella varmistetaan tärkeä, turvallinen ja joustava kevyenliikenteen yhteys Lauttakylänkadulla”, Kalaoja toteaa.

Uusimisen yhteydessä vanhan Särkymyskosken kevytliikennesillan rakenteissa oleva kaukolämpölinja on suunnitelmissa siirtää viereiseen Särkymyssiltaan.

Ennen lopullista päätöstä siltaan tehdään kuntotarkastus, jolla varmistetaan sillan nykyinen kunto. Särkimyssillan kunto on tarkastettu edellisen kerran vuonna 2010.