Sydämen asiana Kokemäki – Suvi Hautaluoman mielestä parasta kotipaikkakunnalla ovat joki, väki ja maaseutu

Ulkomailla ja pääkaupunkiseudullakin asunut Suvi Hautaluoma sanoo, ettei koskaan kyllästy ihailemaan Kokemäenjoen maisemia.

Rakkaus toi 30-vuotiaan Suvi Hautaluoman Kokemäelle viime talvena, mutta puoliso ei ole ainoa syy tykästyä kaupunkiin. Vaikka Hautaluoma on varsin tuore kokemäkeläinen, tuntuu moni asia uudessa kotikunnassa tutulta.

”Satakuntalainen veri virtaa minussa vahvana. Olen kotoisin Karvialta ja kotonani maaseutukaupungissa”, hän sanoo.

Kesällä 7400 asukkaan Kokemäen viestintä- ja markkinointisuunnittelijana aloittanut Hautaluoma haluaa nostaa paikkakunnan profiilia Satakunnan sykkivänä sydämenä. Uusia asukkaita ja yrityksiä halajavat tietysti kaikki kunnat, mutta Kokemäellä on vielä paljon hyödyntämätöntä potentiaalia, Hautaluoma uskoo.

”Vielä on mietintämyssyssä se asia, jolla Kokemäki erottuu muista. Mutta jokea voisi tuoda vielä nykyistä enemmän esille ja kaikkea siihen liittyvää toimintaa kehittää.”

Niin. Kokemäen kaupungin verkkosivujen yläreunassa olevaa tekstiä ja sen taustalla vaihtuvia upeita maisemakuvia on vaikea ohittaa. Koe Kokemäki – sen joki ja väki.

”Kun aivan uskomattoman hieno Kokemäenjoen vesistö on jo kaupungin nimessäkin, toivoisi sen ihmisten mielikuvissa aina linkittyvän juuri meidän kuntaamme”, Hautaluoma miettii.

”Meillä on aihetta ylpeyteen monessa asiassa”

Suvi Hautaluoma on oppinut, että kokemäkeläiset ovat hyvällä tavalla nöyriä. Ei haluta pröystäillä. Yhtenä viestintä- ja markkinointisuunnittelijan haasteena onkin asenneilmapiirin muokkaaminen siihen suuntaan, että syystä saa ja pitää olla ylpeä.

”Meillä on aihetta ylpeyteen monessa asiassa”, hän muistuttaa ja luettelee, miten kuntaan on saatu houkuteltua uusia työntekijöitä vetovoimaisella Ura Kokemäellä -kampanjalla, akkutehdas-hanke etenee, kaupunkipyörät ovat hitti ja Kokemäki on ensimmäisenä kaupunkina mukana Vihreä lippu -ohjelmassa.

Hautaluoman mukaan tänä vuonna julkaistu uusi kaupunkistrategia nostaa vihreät arvot näkyvästi esille. Vihreä lippu on Suomen suurin kestävän kehityksen ohjelma ja kansainvälinen ympäristömerkki. Koko kunnan Vihreään lippuun siirtyminen tarkoittaa käytännössä sitä, että kaikki Kokemäen kasvatuksen, koulutuksen vapaa-ajan toimijat lähtevät rakentamaan tahoillaan kestävämmän tulevaisuuden toimintamallia.

Suurella ilolla Kokemäellä on otettu vastaan myös uutiset Pori-Tampere-radan sekä Rauma-Pori-radan kehittämisestä. Asia merkitsee hyvää koko maakunnalle, Hautaluoma sanoo.

”Oikeastaan meidän pitäisi kunnissa tehdä tiiviimpää yhteistyötä Satakunnan valtakunnallisen profiilin nostamiseksi. Siitä hyötyvät kaikki.”

Kokemäki-kassi olalla

Suvi Hautaluoma on varmasti niitä ihmisiä, jotka kulkevat vapaa-ajallaankin kotiseuturakkautta henkivä paita päällä. Suvi sydän Kokemäki?

”Ei nyt sentään. Vaikka myönnän, että minulla on aina käytössä Kokemäki-kassi. Omistan kaksi erilaista”, hän nauraa.

Muilla paikkakunnilla oleillessaan Hautaluoma ei tuputa Kokemäkeä, vaan tarkkailee, miten kuntamarkkinointi muualla näkyy ja millaisia oivalluksia on tehty. Paljon on jo tehty oikein Kokemäelläkin, Hautaluoma uskoo.

”Kaupunginjohtaja kertoi kohdanneensa kauppareissulla entisen kokemäkeläisen, joka oli kehunut positiivista some-pöhinäämme. Hänen teki kuulemma mieli muuttaa takaisin.”

Kokemäen ”some-pöhinä” tarkoittaa useita julkaisuja viikossa. Niistä vastaavat viestintä- ja markkinointisuunnittelijan lisäksi kunnan työntekijät, 16 hengen some-lähettiläiden tiimi.

”Videot ovat selvästi nouseva trendi, ja niitäkin olemme julkaisseet. Tällä osa-alueella voimme tulevaisuudessa tehdä vielä enemmän.”

Maakuntamatkailua Satakunnassa?

Sydämen asiakseen Hautaluoma nimeää kuntalaisten osallistamisen. Parhaillaan on menossa verkkokysely, jonka tavoitteena on selvittää kaupungin asukkaiden mediakäyttäytymistä.

”On tärkeää kartoittaa, millaisista kanavista ihmiset etsivät ja haluavat tietoa. Joku voi seurata kaupunkia Instagramissa, toinen toivoo fyysistä esitettä.”

Toinen Hautaluoman lempiteemoista on matkailumahdollisuuksien esille tuominen. Kokemäen väkiluku tuplaantuu kesäisin mökkiläisten myötä, joten joki- ja järvimaisemat vetävät puoleensa.

”Kaunis ja monipuolinen luonto sekä erilaiset aktiviteetit voisivat houkuttaa turisteja enemmänkin”, Hautaluoma sanoo.

Tässäkin hän tähyää koko maakuntaa. Kuinka hyvin satakuntalaiset lopulta tuntevat lähiseutunsa, naapurikaupungit ja maaseudun lukuisat kylät?