Sastamalassa perustettiin edunvalvontaryhmä valtatielle 11 – “Suunnitelmallinen yhteistyö ainoa keino edistää kehittämistä”

Vasemmalta kehityspäällikkö Marko Koskinen (Pirkanmaan liitto), maakuntajohtaja Asko Aro-Heinilä (Satakuntaliitto), edunvalvontapäällikkö Jouni Koskela (Pirkanmaan liitto), kansanedustaja Arto Satonen, kaupunginjohtaja Jarkko Malmberg (Sastamalan kaupunki), kaupunginjohtaja Mikko Löfbacka (Ulvilan kaupunki), kansanedustaja Petri Huru, kansanedustaja Marko Asell, projektipäällikkö Matti Kiljunen (Varsinais-Suomen ELY-keskus), ylijohtaja Juha Sammallahti (Pirkanmaan ELY-keskus), suunnittelujohtaja Jukka Lindfors (Tampereen kaupunki) ja kaupunginjohtaja Eero Väätäinen (Nokian kaupunki). Kuva: Mira Santala

Sastamalan kaupunki järjesti maanantaina 24. lokakuuta tilaisuuden valtatien 11 kehittämistoimenpiteisiin liittyen. Tilaisuudessa kuultiin valtatietä 11 koskevasta suunnittelutilanteesta ja sovittiin yhteistyössä tehtävästä, suunnitelmallisesta tien kehittämiseen tähtäävästä edunvalvontatyöstä ja sen organisoinnista.

Valtatie 11 ei ole runkoväylä, eikä sen vuoksi ole mukana valtakunnallisessa investointiohjelmassa tai maakunnallisissa kärkikohteissa. Elinkeinoelämän näkökulmasta tie on kuitenkin erittäin tärkeä yhteysväli satamayhteyksiensä vuoksi. Tämän johdosta raskaan liikenteen määrät ovat merkittäviä.

Valtatiellä on myös selkeitä turvallisuusongelmia: vaikka valtatiellä tapahtuneiden onnettomuuksien kokonaismäärä esimerkiksi Pirkanmaan alueella on laskenut, on kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä kasvanut 67 prosenttia. Tärkeimpiä kehittämiskohteita ovatkin ohituskaistat, riista-aidat ja liittymäjärjestelyt.

Kansanedustaja Arto Satonen näkee valtatien merkityksen korostuneen entisestään myös vallitsevan maailmanpoliittisen tilanteen vuoksi.

“Valtatie 11 on elinkeinopoliittisesti tärkeä reitti satamiin, mutta Ukrainan sodan myötä myös sen strateginen painoarvo poikittaisliikenteen läntisenä yhteytenä on merkittävästi kasvanut ja tarve tieyhteyden kehittämiseen entisestään korostunut”, Satonen kommentoi.

Kehittäminen vaatii yhteistyötä

Pirkanmaan liiton edunvalvontapäällikkö Jouni Koskelan mukaan edunvalvontatyö kannattaa organisoida, suunnitella ja aikatauluttaa hyvin.

“Käytännön vaikuttamistyö edellyttää faktojen kokoamista, niiden esittämistä monin viestinnällisin keinoin sekä tapaamisia ja keskusteluja valmistelijoiden ja päättäjien kanssa. Käytännön vaikuttamistyön järjestämisessä on pyritty maakuntien ja kaupunkien vetovastuun vuorotteluun”, Koskela sanoo.

Sastamalan kaupungilla on kokemusta valtatie 12:n Sastamalan ja Tampereen yhteysvälin kehittämisestä. Sastamalan kaupunginjohtaja Jarkko Malmbergin mukaan yhteistyö Sastamalan kaupungin, ELY-keskuksen ja paikallisten kansanedustajien välillä on ollut hyvää, ja se on mahdollistanut rahoituksen saamisen monille valtatien 12 kehittämishankkeille.

“Suunnitelmallinen yhteistyö ja edunvalvonta on ainoa keino edistää valtatie 11:n kehittämistä. Sastamalan kaupungin intresseissä on etenkin Häijää-Nokia välin liikennöitävyyden huomattava parantaminen ja tähän liittyen pidämme erittäin tärkeänä Murhasaaren ohituskaistan rakentamista”, Malmberg sanoo.

Sastamala ja Ulvila vetovastuussa

Tilaisuudessa sovittiin, että Sastamalan ja Ulvilan kaupungit ottavat valtatie 11:n kehittämiseen liittyen alkuvaiheen vetovastuun kokoamalla muun muassa asiaa eteenpäin vievän edunvalvontatyöryhmän. Tilaisuudessa sovittiin myös vaalien jälkeen perustettavasta kansanedustajaverkostosta.

Tilaisuudessa olivat edustettuna valtatietä halkovien kaupunkien, maakuntien ja kauppakamarien johto, kansanedustajia Pirkanmaalta ja Satakunnasta, Pirkanmaan ja Satakunnan ELY-keskusten sekä Satakuntaliiton ja Pirkanmaan liiton edustus.