Uusi silta suunnitellaan 100 vuodeksi – Mommolan eritasoliittymä remonttiin Huittisissa aikaisintaan vuonna 2024

Mommolan uuden risteyssillan alikulkukorkeus on nousemassa reilulla puolella metrillä, nykyvaatimusten mukaiseksi.

Huittisten Mommolan ylikulkusillalle suunnitellaan korjausta lähitulevaisuudessa ja samalla koko risteysalueen liikennejärjestelyt on tarkoitus muuttaa turvallisemmiksi.

Nykyiselle risteyssillalle taannoin tehdyt kuntotutkimukset osoittivat sillan huonokuntoiseksi.

”Hankkeesta on laadittu vuonna 2020 esiselvitys, joka toimii nyt laadittavan tiesuunnitelman pohjana. Nykyinen silta on rakennettu 1970-luvulla ja uusi silta mitoitetaan 100 vuoden käyttöikään”, projektipäällikkö Aku Reini Varsinais-Suomen ELY-keskuksesta kertoo.

Reinin mukaan Mommolan hanketta vastaavissa projekteissa koko alue käydään aina laajemmin läpi ja samalla tutkitaan yleisesti myös ramppijärjestelyjä.

”Mommolan suunnitelmassa esitetään, että liittymän lounaiskulmaukseen rakennetaan uusi ramppiyhteys, luoteiskulmauksessa oleva nykyinen ramppi jää nykyiselleen ja sen liittymäaluetta parannetaan sekä kaakkoispuolella sijaitseva ramppi jää ainoastaan erikoiskuljetusten käyttöön”, Reini kertoo suunnitelmista.

Suunnitelmassa on myös esitetty, että sillan nykyinen 4,6 metrin alikulkukorkeus kasvatetaan nykyvaatimusten mukaisesti 5,2 metriin.

”Lisäksi Mommolan suunnitelmaan yhteen sovitetaan Huittisten kaupungin Sahkon eritasoliittymään tekemä suunnitelma”, Reini sanoo.

Toteutusaikataulu vielä kysymysmerkki

Mommolan tiesuunnitelma valmistuu helmikuun 2023 loppuun mennessä, jonka jälkeen se siirtyy Traficomin hyväksymiskäsittelyyn.

”Kun tiesuunnitelma on valmis, se asetetaan yleisesti nähtäville 30 päiväksi, jolloin suunnitelmasta voi jättää muistutuksia. Lisäksi ELY-keskus pyytää lausunnot tiesuunnitelmasta ainakin Satakuntaliitolta, Satakunnan Museolta, ELY-keskuksen ympäristö- ja luonnonvarat -vastuualueelta sekä Huittisten kaupungilta”, Reini kertoo.

Tiesuunnitelman jälkeen hankkeesta laaditaan vielä erillinen rakentamissuunnitelma, jossa suunnitelma tarkentuu niin, että rakennusurakoitsija pystyy toteuttamaan hankkeen.

”Toteuttamisaikataulu ei ole tiedossa, mutta hanke on mainittu Väyläviraston vuosien 2022-2029 välillä toteutettavassa Liikenne12-investointiohjelmassa”, Reini kertoo.

Projektipäällikkö arvioi, että mikäli suunnitelmavalmius sekä rahoituskuviot saadaan järjestymään, hankkeen toteutus voisi alkaa aikaisintaan vuonna 2024 tai 2025.

7,6 miljoonan kustannukset

Mommolan eritasoliittymän uusimisen kustannusarvio on 7,6 miljoonaa euroa ja sen rahoitus on huomioitu väyläviraston investointiohjelmassa.

Lisäksi Sahkon alueen on viime kuussa hyväksytty tiesuunnitelma, jonka kustannusarvio on noin 4,2 miljoonaa euroa.

”Sahkon hankkeen rahoitus on vielä auki, mutta mikäli se saadaan järjestymään, meillä on hyvä tilaisuus yhdistää näiden kahden hankkeen toteuttaminen”, Huittisten kaupungin tekninen johtaja Ulla Ojala uskoo.

Mommolan liittymän lounaiskulmaan on tarkoitus rakentaa uusi ramppi.

Sujuvuutta Sahkon alueelle

Valtatie 2:n liittymät Sahkossa ovat harmittaneet Huittisissa jo vuosia.

Hankalien liikennejärjestelyjen vuoksi Sahkon alue ei ole tavoittanut ohikulkuliikennettä niin hyvin kuin kaupungilla toivotaan, ja risteyksistä valtatielle liittyminen on koettu vaaralliseksi puuttuvien kiihdytys- ja erkanemiskaistojen vuoksi.

Tästä syystä kaupunki teetti Mommolan eritasoliittymän ja Loimijoen eritasoliittymän väliselle alueelle tiesuunnitelman omatoimisesti jo jokunen vuosi sitten.

Suunnitelmassa Helsingin suunnasta rakennettavan suoran liittymän toivotaan helpottavan Sahkon alueelle sijoittuneiden palveluiden saavutettavuutta. Lisäksi alueen liikenneturvallisuutta on tarkoitus parantaa hidastus- ja erkanemiskaistoilla sekä vasemmalle kääntymisen kieltämisellä.

Alueelle tehty suunnitelma pitää sisällään myös Loimijoentien alamittaisen alikulun korottamisen niin, että se mahdollistaisi raskaan liikenteen kulkemisen sitä kautta.

Tällä hetkellä raskas liikenne kiertää Sahkoon ja keskustaan Turku-Tampere -tien kautta Sahkon liikennevaloista, mitä pidetään hankalana.