Kilpailutus yhtenä kokonaisuutena kannatti – Koulukuljetusten kustannukset pienenemässä 300 000 eurolla vuodessa

Kuvituskuva: Liikenneturva.

Sastamalan kaikki koulukuljetukset hoitaa ainakin kahden seuraavan vuoden osalta Vammalan Palveluliikenne. Sivistyslautakunta päätti asiasta keskiviikkona kolme tuntia kestäneessä kokouksessaan.

Kaupunki kilpailutti koulukuljetukset seuraavaksi kahdeksi lukukaudeksi, mutta optiovuodet ovat mahdollisia, toteaa kasvatusjohtaja Pekka Kares.

”Julkisessa hankinnassa on mahdollisuus käyttää optiota niin, että molempien osapuolten ollessa tyytyväisiä sopimus jatkuu toistaiseksi voimassaolevana, kunnes jompikumpi sen irtisanoo.”

Optiovuosien käytöstä kaupunki päättää myöhemmin erikseen.

Tarjouspyyntöehtojen mukaan osalla kouluautoista tullaan ajamaan ensi lukuvuonna asiointiliikennettä koulukuljetusten välissä.

”Sitä pitää kysyä liikennöitsijältä”

Tarjouksensa koko Sastamalan alueen ja noin 900 oppilaan kyytien järjestämisestä ja toteuttamisesta jätti kaksi toimijaa: Vammalan Palveluliikenne ja Länsilinjat Oy. Vammalan Palveluliikenteen tarjous lukuvuodelta oli 1 670 000 euroa, Länsilinjojen huomattavasti hintavampi, 2 594 807 euroa.

Torstaina pitämässään mediatilaisuudessa Kares kertoi, että molempien tarjousten takana oli alihankkijoina paikallisia yrityksiä. Vammalan Palveluliikenteen tekemässä tarjouksessa olivat mukana karkkulaiset Taksi Markku Niskanen sekä VTTK Karkku Oy. Länsilinjojen kimppaan kuuluivat Antti Lauhamo Oy, Tilausliikenne Prihti Oy, Rautaveden Liikenne Oy sekä Tyrvään Tilausliikenne Oy.

Kasvatusjohtaja toteaa, että hinnanerosta huolimatta nyt hyväksytty Vammalan Palveluliikenteen tarjous oli tarjouspyyntöehtojen mukainen.

”Se täytti kaikki laatuvaatimukset ja kriteerit. Sitä, miksi tarjous oli näin paljon edullisempi, pitää kysyä liikennöitsijältä.”

Kriteerien taustalla ovat muun muassa vaatimukset autokalustolle sekä kiristyneet ympäristösäädökset. Näiden johdosta Sastamalaan haluttiin nimenomaan laatia malli, jossa on mahdollisuus myös pidempään sopimuskauteen.

Se, miten kaupunki laatuvaatimuksia valvoo, on vielä pohdinnassa. Nykyisellä sopimuskaudella osaaminen on ostettu Tuomi Logistiikalta, jonka tarkastaja on käynyt tekemässä kouluautoille tarvittavia tarkastuksia. Kaupungilla ei tarvittavaa osaamista ole.

Yksi laatuvaatimuksista on esimerkiksi niin kutsuttu puhdas autokalusto. EU-direktiivin mukaan sellaista on Pirkanmaalla oltava 35 prosenttia koulukuljetuksissa käytettävistä ajoneuvoista.

”Puhdas auto tarkoittaa joko sähköautoa, hybridiä, vetyä tai biodieseliä. Jos Palveluliikenne käyttää biodieseliä, pitää sen pystyä osoittamaan kirjanpidostaan, että se on hankkinut kyseistä polttoainetta”, antaa Kares esimerkin vaatimusten toteuttamisesta.

Ensin laatu, sitten hinta

Perusopetuksen alaisiin koulukuljetuksiin kului viime vuonna Sastamalassa kaikkiaan 2,4 miljoonaa euroa. Kareksen mukaan siitä vajaa 400 000 euroa oli joukkoliikenteellä toteutettua kuljetusta ja loppu, runsas 2 miljoonaa euroa kilpailutuksella toteutettua koulukuljetusta.

”Uusi sopimus on siis siinä mielessä onnistunut, että kustannukset ovat 300 000 euroa pienemmät kuin vuotta aiemmin.”

Kasvatusjohtaja toteaa säästöjen syntyvän siitä, että kuljetukset kilpailutettiin nyt yhtenä kokonaisuutena, eikä osina eli alueittain.

”Nyt liikennöitsijä pystyy suunnittelemaan itse toimintansa ja käyttämään oman kalustonsa mahdollisimman tehokkaasti. Tätä etua kaupunki on hakenut koko ajan eli ensin laatu, sitten hinta.”

Vammalan Palveluliikenteen sopimuskausi alkaa 2. toukokuuta. Tämä siksi, että liikennöitsijä ehtii suunnitella reitit ja tiedottaa huoltajia jo ennen syyslukukauden alkua.

Kareksen mukaan uusi sopimus edellyttää Vammalan Palveluliikenteeltä erityisen tiivistä yhteistyötä kaupungin kanssa. Digitalisaation johdosta jokaisessa kouluautossa on sähköinen ajoseuranta ja järjestelmä, jonka ansiosta liikennöitsijä pystyy ilmoittamaan suoraan huoltajille, mikäli toteutettaviin reitteihin tulee muutoksia. Toisaalta myös huoltaja pystyy ilmoittamaan suoraan kuljettajalle, mikäli oppilas on sairaana.

”Raportointi ja seuranta on selkeää, kun tiedämme koko ajan missä autot kulkevat ja keitä on ollut kyydissä.”

Tämän lukuvuoden ajan eli toukokuun loppuun koulukuljetuksista vastaa eteläisellä alueella Tuomi Logistiikka ja pohjoisella alueella Vammalan Palveluliikenne.

Kilpailutuksen taustalla olivat aiemmat päätökset yhteistyön päättämisestä Tuomi Logistiikan kanssa sekä linjaus siirtymisestä liikennöitsijävetoiseen koulukuljetusten toteuttamismalliin.