Talouden kuva on ollut alkuvuoden aikana alavireinen, mutta moni pankki on tehnyt korkojen nousun myötä hyvää tulosta.
OP Satapirkka kertoo puolivuotiskatsauksessaan sen tammi-kesäkuun liikevoiton olleen 12,4 miljoonaa euroa. Lähestulkoon koko vuoden 2022 liikevoitto ennen veroja oli 12,7 miljoonaa euroa, eli vastaavaan summaan on nyt kiritty puolessa vuodessa.
Satapirkan Osuuspankin varatoimitusjohtaja Janne Pohjolaisen mukaan korkotason nousu näkyy pankin nousseessa korkokatteessa.
Pohjolaisen mukaan hyvä tuloskehitys mahdollistaa OP Satapirkan omistaja-asiakkaiden lisähuomioimisen. OP Ryhmä on jo aiemmin kertonut maksavansa omistaja-asiakkailleen vuoden 2023 OP-bonukset 30 prosentilla korotettuna.
”Tämän lisäksi olemme päättäneet, että emme peri omistaja-asiakkaidemme päivittäispalveluista maksuja lokakuun 2023 ja maaliskuun 2024 välillä”, Pohjolainen kertoo.
”Euroopan keskuspankki on reagoinut yleisen hintatason nousuun nostamalla voimakkaasti ohjauskorkojaan. Kohonnut korkotaso on hidastanut talouden toimeliaisuutta, mikä on näkynyt luottojen nostojen vähentymisenä. Toisaalta muuttunut korkomarkkina on näkynyt sijoittamisen asiakkaidemme aktiivisuuden nousuna, erityisesti kiinnostuksen kohteena ovat olleet pääomaturvatut korkosijoitukset”, Pohjolainen summaa tiedotteessa.
Hän arvioi, että loppuvuoden aikana talouden yleinen tilanne tulee tasaantumaan. Korkotason nousu näyttäisi olevan hidastumassa inflaation hiljalleen taittuessa.
”Mikäli työllisyys pysyy hyvällä tasolla, olisi taloudella eväitä jälleen piristyä”, Pohjolainen tuumaa.
Korkojen nousu hyydytti asuntolainojen ottamista
Kohonnut korkotaso on saanut asiakkaat pohtimaan asuntokauppoja aiempaa tarkemmin, OP Satapirkasta todetaan. Asuntolainatarjouksia haetaan pankista lähes aiempien vuosien tahtiin, mutta asuntoluottoja on nostettu noin 40 prosenttia edellistä vuotta vähemmän.
”Viimeisten kuukausien aikana luottojen nostomäärät ovat olleet jo lähellä vertailuvuoden tilannetta, mutta heikomman talvikauden myötä kokonaismäärät ovat alhaisemmat”, kertoo pankinjohtaja Harri Vehkalahti.
”Asiakkaidemme maksukyky on säilynyt korkotason noususta huolimatta edelleen hyvällä tasolla. Kevään aikana emme ole nähneet merkittävää nousua asuntolaina-asiakkaidemme maksusuunnitelmien muutoshakemuksissa”, Vehkalahti sanoo.
Vehkalahden mukaan yli kolmannes asuntolaina-asiakkaista on suojautunut koronnousua vastaan sopimalla lainaansa korkokaton. Yritysluottoja nostettiin kaikkiaan alkuvuoden aikana 5 prosenttia vertailukautta vähemmän, kertoo puolestaan pankinjohtaja Taneli Järvinen. Toisaalta yritysluotoista asunto-osakeyhtiöiden ja julkisyhteisöiden luottoja on nostettu jonkin verran aiempaa vuotta enemmän.
Varatoimitusjohtaja voisi piipahtaa myös kyselemässä asiakkailta jotka numerolappu kädessä odottaa vuoroaan ovatko tyytyväisiä palveluun?
Pahimmillaan odotus venyy yli tunnin mittaiseksi, kaikki kun ei pysty palvelulleen aikaa tilaamaan.
Ja juuri kun vuoro tulee virkailija poistuu ruokatauolle….
Tämän nyt ainakin voisi tuotoilla kuntoon laittaa, pankki kun ei ole kuin parikertaa viikossa auki!
On erittäin ikävää, että ikäihmisiä istutetaan jonottamassa kassapalveluihin tuntikausia. Olen ihmetellyt, että onko se todella pankin arvojen mukaista toimintaa ja eikö henkilökuntaa hävetä olla töissä yrityksessä, joka kohtelee asiakkaitaan näin ylimielisesti ja välinpitämättömästi. Minua hävettäisi ja koen huonoa omaatuntoa, että olen kyseisen pankin omistaja-asiakas.