
Sastamalan Sylvään koulu pärjäsi mainiosti kansainvälisessä oppilaiden osaamista arvioivassa PISA-tutkimuksessa, kertovat koulukohtaiset tulokset.
Tutkimus toteutettiin kevään 2022 aikana kaikkiaan 241 suomalaiskoulussa. Pääarviointialueena oli matematiikka ja sivuarviointialueina lukutaito sekä luonnontieteet.
Sylvään matematiikan PISA-keskiarvo oli 499 pistettä. Se on parempi kuin Suomen kansallinen keskiarvo, 484. OECD-maiden keskiarvo oli 472 pistettä, eli senkin Sylvään oppilaiden tulos ylittää. Sylvään koulun keskiarvo oli 15 pistettä parempi kuin Suomen kansallinen keskiarvo ja 27 pistettä parempi kuin OECD-maiden keskiarvo.
Lukutaidossa Sylvään keskiarvo oli 511 pistettä. Suomen kansallinen keskiarvo oli 490 ja OECD-maiden keskiarvo 476 pistettä. Siten Sylvään keskiarvo erosi Suomen kansallisesta keskiarvosta 21 ja OECD-maiden keskiarvosta 35 pistettä.
Sylvään keskiarvo luonnontieteissä oli 523 pistettä. Suomen kansallinen keskiarvo oli 511 ja OECD-maiden keskiarvo 485 pistettä. Tässäkin Sylvään oppilaiden osaaminen oli paremmalla tasolla kuin Suomessa ja OECD-maissa keskimäärin. Eroa kansalliseen keskiarvoon tuli 12 ja OECD-maihin 38 pistettä.
“Kännyköiden kanssa selkeä linja”
Suomalaiskoulut oli jaettu vertailussa neljään eri kategoriaan. Matematiikassa Sylvää kuului kansallisesti toiseksi ylimpään neljännekseen, lukutaidossa ylimpään neljännekseen ja luonnontieteissä toiseksi ylimpään neljännekseen.
Sylvään koulun rehtori Jari Andersson, mistä koulun oppilaiden hyvä osaaminen kertoo?
”Tulos kertoo siitä, että täällä on tehty ihan oikeita asioita eikä ole lähdetty mukaan inkluusioon ja avoimiin oppimisympäristöhullutuksiin. Lisäksi kännyköiden kanssa on pidetty selkeä linja, ja opetus perustuu vahvasti luokkamuotoiseen kohtaavaan opetukseen”, Andersson vastaa.
Rehtori toteaa, että koko maan tulokset ovat kansainvälisessä vertailussa merkittävässä laskussa.
”Tätä taustaa vasten on tärkeää vielä tehdä tarkempaa vertailua”, hän tuumaa.
Sylvään koulusta PISA-kokeeseen osallistui 49 oppilasta, koko Suomesta yhteensä 10 239.
Tyttöjen ja poikien väliset erot suurimmillaan lukutaidossa
PISA-tutkimuksessa on perinteisesti tarkasteltu osaamisen eroja sukupuolittain. Tyttöjen kansallinen keskiarvo oli poikien keskiarvoa korkeampi kaikilla arviointialueilla Suomessa.
Tutkimukseen osallistuneet Sylvään koulun oppilaat sekä tytöt että pojat – saavuttivat keskimääräisesti paremman tuloksen kuin sukupuolensa edustajat Suomessa keskimäärin.
Sylvään koulussa tyttöjen matematiikan keskiarvo oli 502 ja poikien 497 pistettä. Sukupuolten välinen osaamisero matematiikassa oli vain 5 pistettä.
Lukutaidossa tyttöjen keskiarvo oli 533 ja poikien 491 pistettä. Sukupuolten välinen ero osaamisessa näin ollen tyttöjen eduksi 42 pistettä.
Tyttöjen luonnontieteiden keskiarvo oli 536 ja poikien 511 pistettä, eroa 25 pisteen verran̈.
Tulosten perusteella osaamiserot sukupuolten välillä olivat siis suurimmillaan lukutaidossa, pienimmillään matematiikassa.