”Odottavat tunnelmat. Vielä on homma kesken, mutta avajaisiksi valmistuu”, vastaa kauppias Jari Hotanen kuulumisia kysyttäessä.
Uuden K-Market Meijerirannan hyllyt Sastamalassa täyttyvät perjantaina aamupäivällä vauhdilla. Muun muassa virvoitusjuomia, makeisia, kuivatuotteita on jo paikoillaan.
”Kauppa aukeaa torstaina kello kymmenen. Kaikki tuoretuotteet hyllytetään tietysti vasta lähempänä h-hetkeä. Eli vielä on savottaa jäljellä”, Hotanen naurahtaa.
Entinen meijerikiinteistö on remontoitu lattiasta kattoon.
”Tässä on ollut kiinteistön omistajille mittava työsarka, on muokattu seiniä ja vedetty viemäröintiä uusiksi. Rakennuksen ulkopuolikin on ehostunut”, kauppias kehuu.
Myymälä näyttää suuremmalta kuin Hotasen niin ikään luotsaama K-Market Vammala. Neliömäärä on kuitenkin samaa luokkaa, noin 320.
”Hyllytilaa täällä on tosin enemmän. Sanoisin, että tämä on ruokaisampi kauppa.”
Meijerirannan uutuus on hybridikassa, eli kassakone, joka muuntuu kätevästi myös itsepalvelupisteeksi. Perinteisestikin sopii toki ostoksensa maksaa, Hotanen korostaa.
Valikoimaa ajatellen aivan uutta ovat kaupalla paistettavat bagelit ja patongit. Mietinnässä on myös omien lounassalaattien kokoaminen.
”Mutta harkitsemme asiaa vielä. Valmissalaattien valikoima kun on laajentunut paljon viime vuosina.”
Kesäaika todennäköisesti vaikuttaa kaupan valikoimaan. Koulujen ja työpaikkojen lomat heijastuvat ihmisten ostoksiin.
”Kesäloma-aika usein vaikuttaa esimerkiksi juuri lounassalaattien menekkiin. Voi olla, että tästä muotoutuu valikoimaltaan kahden sesongin kauppa”, Hotanen tuumailee.
Jännitysmomenttia lisää liikenteen sujuvuus
Vaikka K-marketit muistuttavat yleisilmeeltään sisätilojen puolesta toisiaan, eroaa uusi kauppapaikka miljöönsä ja sijaintinsa puolesta edukseen.
”Varmasti tämä on Suomen hienoimpia kauppapaikkoja. Onhan kyseessä historiaa henkivä entinen meijerirakennus Vammaskosken sillan kupeessa, upean vesistön äärellä.”
Hotanen muistuttaa, että Vammalan pohjoispuolelle on jo pitkään toivottu kunnon ruokakauppaa.
”Tässä tämä nyt olisi”, Hotanen sanoo. ”Kyllä minua silti vähän jännittää, miten asiakkaat tämän ottavat vastaan”, kauppias myöntää.
Jännitysmomenttia lisäävät alueen liikennejärjestelyt. Sillankorvankadulta on vasemmalle, keskustan suuntaan kääntyminen kielletty. Sinne mielivien pitää kiertää Uosson kiertoliittymän kautta.
”Siitä tullee palautetta. Toivon, että kaikki menee hyvin ja liikenne sujuvoituu entisestään, kun Asemakadun levennys ja uusi kääntymiskaista valmistuu.”
Meijerin ympäristön piha-alueet ovat vielä asfalttipintaa vailla, mutta asia korjaantuu samalla, kun pääkirjaston paikoitusalue päällystetään. Juuri nyt kirjaston ympäristö on melkoisessa myllerryksessä.
”Kesän aikana tulee varmasti nätimpää. Kauppa saa rannan puolelle terassin, jolla voi nauttia vaikka ostamiaan herkkuja”, Hotanen lisää.
Rantaan on tulossa myös vierasvenelaituri.
Kaupan alan konkari
60-vuotias Jari Hotanen on ollut ”Keskon mies” 36 vuotta. Niistä 16 hän on ollut yrittäjä. Se taival alkoi Sastamalassa Häijään K-marketin puikoissa. Sitten kuvioon tulivat mukaan Raivion ja Vammalan K-kaupat.
Raivio oli hyvin todennäköisesti auki perjantaina viimeistä päivää, siihen tahtiin myymälä tyhjeni jo aamupäivän aikana. Häijään loru loppui jo aiemmin, kun alueelle saatiin isompi K-ryhmän kauppapaikka Säästömarketin siirryttyä Keskoon.
Jari Hotanen valittiin hiljattain valtakunnallisen K-Market-ketjun johtokunnan varapuheenjohtajaksi sekä K-ruokakauppiasyhdistyksen hallitukseen. Hotanen kokee luottamustehtävät tärkeiksi, sillä niissä hän pääsee tuomaan esille oman alueensa kauppiaiden näkemystä koko ketjun kehittämiseen.
”Suomessa on 750 K-markettia. Luottamustehtävien kautta ymmärtää hyvin, missä koko alalla mennään. Tottakai ajan hermolla elämisestä hyötyy myös itse kauppiaana”, hän miettii.
Hotasen mukaan kuluttajan ruokakorin sisältö on muuttunut viime aikoina. Yhä useampi ostaa enemmän halpoja tuotemerkkejä. Sillä on oma vaikutuksensa kauppojen kannattavuuteen.
”Koronan jälkeen on ollut turbulenssia. Ensin ihmiset käyttivät enemmän rahaa ruokaan, sitten suunta muuttui. Tuli Ukrainan sota ja inflaatio. Korkea korkotaso on haastanut asuntovelallisia. Ihmisten on ollut pakko säästää”, Hotanen sanoo.
Lisäksi kapuloita kaupan alan rattaisiin lykkää kasvava työvoimapula.
”Varsinkin pääkaupunkiseudulla on haasteita. Eräällä kollegalla on ollut rekry vuoden päällä, ja koko aikana hän on saanut vain kolme työhakemusta”, Hotanen kertoo.
K-Market Meijeriranta aukeaa to 25.4. kello 10. Avajaisissa on tarjolla on simaa ja munkkeja 400:lle ensimmäiselle.
Ihan muutama asia kaipaisi selvennystä
Maksetaanko verorahoilla kauppiaalle uusi asfaltti? Ja liikennejärjestelyt? Ihan näin mielenkiinnosta kun muuten sastamalan alueen teitä katselee
Ja se laituri maksaako kauppias sen itse?
Ja kyllä pohjoispuolelle on varmaan kauppaa kaivattu mutta tuon lähemmäksi ei taida keskustaa päästä että voi sanoa sen siellä olevan ja varmaan toiveissa ollut muutenkin kunnon isompi ja ehkä halvempi kauppa
On Sepolla murheet! Koska olet kuullut, että yksityisessä omistuksessa oleva kiinteistö olisi saanut verorahoilla pihaansa asfaltin tai rantaansa laiturin/terassin? Kiinteistön omistaja vastaa seinistä ja pihasta kauppias ihan kaikesta muusta kuten juuri vaikkapa terassin kustannuksista. Eikä tuo kaupan laittaminen mitään halpaa kauppiaille ole, kyse on useamman miljoonan euron investoinnista. Kaikki mikä on ulkoseinien sisäpuolella on kauppiaan maksamaa ja omistamaa.
Miksi et Seppo itse avaa kauppaa “enemmän” pohjoispuolelle, jos se on niin yksinkertaista kuin annat ymmärtää? Vaikka entisen Kaukokiidon kiinteistöön 2. tai 3. kerrokseen tai johonkin muualle missä ei ole luontaista ohikulkua! Ei sii tehdä sinun eikä minun eikä kenenkään muidenkaan verorahoilla yhtään .itään tämänkään kiinteistön tai kaupan suhteen. Eli älä turhaan kadehdi, etsi jotain muuta mitä voit kadehtia. Julkiselta puolelta löydät paljon turhia rahareikiä joita sitten maksetaan meidänkin molempien veroeuroilla!
Kaupunki sen laiturin maksaa.
“SASTAMALAN kaupunki rakentaa Vammaskosken läheisyyteen, niin sanottuun Tyrvään meijerin rantaan vierasvenelaiturin. Sastamalan tekninen lautakunta osoitti määrärahaa niin venelaiturin rakentamiseen kuin meijerin alueen liikennejärjestelyihin kuluvalle vuodelle”
Sepekantoselle tiedoksi, että terassi ja vierasvenelaituri ovat kaksi eri asiaa! Toisen maksaa kauppias ja toisen kaupunki.
Miksi sitten kirjoitit näin: “…verorahoilla pihaansa asfaltin tai rantaansa laiturin/terassin?”
Pääseekö kauppaan myös rollaattorilla ?
Marja, näyttää yhdessä kuvassa olevan luiska jota pitkin pääsee myös rollaattorilla
Ajattelinkin yhdestä kuvasta, että pääseekö siitä “kurvaileen” kauppaan !
Jutussa mainittiin kasvava työvoimapula
Tämä on kumminkin suora lainaus tämänpäivän ylen jutusta
“Samalla tulospalkkio on keino sitouttaa työntekijöitä yritykseen, vaikka Sääksmäen mukaan kaupan alalla ei juuri nyt olekaan varsinaisesti pulaa työntekijöistä”
Mistä sitten lienee työvoimapula johtuvan