
Volkswagen Transporter seisoo eläkkeellä olevan maanviljelijäyrittäjä Ilkka Pohjalan pihassa Kiikoisten Nevanperällä.
Mutta ei enää kauaa – pian sillä lähdetään Jyväskylään hakemaan avustuskuormaa – ja sen jälkeen alkaa matka kohti Ukrainaa.
”Sain kipinän tähän, kun luin Alueviestistä Vammalan Palveluliikenteen bussilahjoituksesta. Lisäksi katsoin ohjelman, joka kertoi ukrainalaisten hyväksi toimivista suomalaisista vapaaehtoisista. He tekevät paljon täysin pyyteetöntä työtä”, selvittää Pohjala.
”Jäin miettimään, miten itse voisin auttaa.”
Kertomansa mukaan elämässään erilaisilla pakettiautoilla yhteensä yli pari miljoonaa kilometriä ajanut Pohjala päätyi lahjoittamaan oman pakettiautonsa ukrainalaisille.
Tuliterä auto ei ole, mutta täysin toimiva ja kunnossa oleva peli – Volkswagen Transporter vuosimallia 2008.
”Viimeisimmät uutiset siitä, kuinka Venäjä siirtelee Suomen aluevesillä omavaltaisesti rajoja, on vain vahvistanut päätöstäni. Ajattelen niin, että jos Putinia ei pysäytetä ensimmäiseen valloitukseen, niin seuraukset tulevat olemaan vakavia”, hän näkee.
”Ukraina taistelee siellä koko Länsi-Euroopan puolesta.”
Omassakin elämässä “taistelukenttiä”
Kauhistelujen sijaan tarvitaan toimintaa – siksi Ilkka Pohjala halusi tehdä jotakin konkreettista. Ukrainassa avuntarve on jatkuva.
Suomesta sinne on lahjoitettu jo useita ajoneuvoja ja avustuskuormia kaiken muun avun ja tuen lisäksi.
Autoja tarvitaan muun muassa lääketarpeiden, ammusten, elintarvikkeiden ja tietysti ihmisten kuljettamiseen.
”Tämän viikon uutisten jälkeen olen entistä vakuuttuneempi, että olen oikealla asialla”, tuumii Pohjala.
Miehen omassakin elämässä on ollut erilaisia ”taistelukenttiä”.
Hän astui jo nuorena miehenä yrittäjyyden haastavalle polulle – ja teki töitä niin paljon, että lähipiiri huolestui.
”Noin kovasta työnteosta ei hyvä heilu, lasku lankeaa vielä maksettavaksi”, Pohjala muistelee erään ystävänsä varoitelleen.
Ja niin se lasku sitten lopulta erääntyikin – vakavan sairastumisen muodossa.
Pohjala siirtyi ensin sairaseläkkeelle – ja siitä eläkkeelle. Taipaleelle oli ehtinyt mahtua kaikenlaista – jopa yritystilojen tulipalo. Sotaan verrattavissa omat rankat kokemukset eivät tietenkään ole, mutta Pohjala ymmärtää, mitä on olla tiukassa paikassa.
”Kantapääopistoa on käyty.”
Apua järjestelyihin
Ilkka Pohjala lähtee itse ajamaan auton Ukrainaan. Kaikki kustannukset matkasta hän maksaa omasta pussistaan.
Käytännön järjestelyihin Pohjala on saanut ensiarvoisen tärkeää apua Apua Ukrainaan ry:lta. Yhdistykseen kuuluvat veljekset Miika ja Antti Sallinen hoitavat järjestelyjä Suomesta käsin ennen matkaa ja sen aikana.
Pohjala saa mukaan reissuun luotettavan matkatoverinkin – hyvän ystävänsä, joka ei halua nimeään mainittavan jutussa.
”Hän on aikatauluttanut matkan, ja hoitaa muun muassa lautta- ja lentoliput, ja kaikenlaisen byrokratian. Onhan reissuun mukavampi lähteä ystävän kanssa”, Pohjala toteaa.
”Olen kiinnostunut näkemään Kiovan. Olen kuullut, että ukrainalaiset ovat vieraanvaraisia. Ei kuulemma saa jättää väliin, jos pyydetään syömään tai katsomaan sodan tuhoja. Vartin asiaan voi siellä helposti mennä kolme tuntia.”
Rohkeasti matkaan
Eikö sotaa käyvään maahan pelota lähteä?
”Olen saanut kuulla kaikenlaista, sellaistakin, että tämä on taas yksi niitä minun ”pöhköjä ideoitani” – mutta koen oikeaksi toimia näin”, sanoo Pohjala.
Jotkut asiat tietysti askarruttavat.
”Ongelmana on, että siellä on tietääkseni myös teiden nimikylttejä paljon kadoksissa. Olen kuitenkin luottavainen, että selviämme reissusta. Kyberhyökkäysten takia Mapsinkin toiminta voi olla kyseenalaista, eikä navigaattori toimi”, Pohjala tietää.
Hän on varautunut tulevaan seikkailuun ja siihen, että mutkiakin voi matkaan tulla.
”Ei minua kuitenkaan pelota yhtään. Kotonakin voi kompastua mattoon ja kuolla.”
Ilkka Pohjala lähtee ystävänsä kanssa Helsingin Lauttasaaresta liikkeelle täyteen lastatun pakettiauton kanssa maanantaina 27.5. kohti Ukrainaa.
Alueviesti seuraa matkaa, joten luvassa on jatkojuttu jännittävän reissun vaiheista.