Kiikoisten toripaneelissa valtatien 11 turvallisuus aiheena – ”Viemme asioita eteenpäin yhtenä rintamana”

Yleisö seurasi keskustelua tarkkaavaisena.

Toripaneeliin Kiikoisten torille saapui valtatie 11 tilanteesta kiinnostunutta yleisöä paikalle mukavan runsaasti, useat sateenvarjolla varustautuneina, sillä taivaalta ripsahteli aika ajoin sadekuuroja.

VT 11 käsittelevässä paneelissa puitiin mahdollisia konkreettisia toimenpiteitä tien kehittämiseksi.

Tilaisuus oli Kiikoisten Lions Clubin järjestämä. Juontajina toimivat Leijonien tiedottaja Jani Viitasaari sekä Tyrvään Sanomien päätoimittaja Hanna Pihlajamäki, joka haastatteli panelisteja.
VT 11 on surullisen kuuluisa vakavistakin liikenneonnettomuuksista, joita tieosuudella on tapahtunut paljon.

Yksi suurimmista vaaranpaikoista on Kiikoisten ABC:n risteysalue, toisena ongelmakohtana nähtiin Murhasaari.

Panelisteina olivat VT 11 edunvalvontaryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Mari Kaunistola (kok.), Porin kaupungin sidosryhmäjohtaja Janne Vartia, Sastamalan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Pertti Hakanen (kesk.) ja elinkeinojohtaja Tanja Aarnikuru, Pirkanmaan ely-keskuksen liikennejärjestelmäyksikön päällikkö Harri Vitikka sekä edunvalvontaryhmän jäsen, työministeri Arto Satonen (kok.).

Panelisteina olivat Tanja Aarnikuru, Pertti Hakanen, Arto Satonen, Mari Kaunistola, Janne Vartia ja Harri Vitikka.

Kaikki mukana olevat kokivat tien turvallisuuden parantamisen ensiarvoisen tärkeäksi.

Esille tuli myös, että sekä Sastamala että Pori kaupunkeina ovat VT11 turvallisuusasioista ja toimenpiteiden pohtimisesta samoilla linjoilla.

Lisäksi Ulvilan kaupunki on ilmoittanut seisovansa myös kehittämishankkeiden takana.

Huolenaiheina olivat Murhasaaren ja Kiikoisten ABC:n risteysalueiden lisäksi hirvieläinvahingot ja valaisemattomat tieosuudet.

Maatalouden liikennettäkin kulkee tiellä runsaasti etenkin touko- ja syystöiden aikaan. Suljettu Venäjän raja on lisännyt osaltaan tavaraliikennettä tiellä.

Valaistus lisää huomattavasti turvallisuutta. Kuvituskuva: Liikenneturva / Nina Mönkkönen.

”Paljon maaseutupätkää, eläinten määrä on suuri. On paljon sarvipäitä – hirviä ja peuroja, se on iso haaste”, Mari Kaunistola totesi.
Riista-aitojen merkitystä pidettiin tärkeänä.

”Riista-aidat lisäävät turvallisuutta, samoin valaistuksesta on turvaa myös kevyelle liikenteelle liittymissä. Häijään liikenneympyrä toimii, mieluummin tähän Kiikoisten risteykseenkin ympyrä. Kyllä raskas liikenne kiertää sen yhtä hyvin kuin Häijäässä”, perusteli kiertoliittymää hanakasti puolustanut Pertti Hakanen.

”Ympyrä hidastaisi liikennettä ja saattaisi tuoda lisää ihmisiä poikkeamaan myös esimerkiksi tänne torille. Minusta ykkösprioriteetti olisi lähteä porukalla katsomaan, että saataisiin siihen rahoitus.”

Arto Satonen ja Pertti Hakanen nostivat liikenneympyrät keskusteluun.

Realismia kehiin heitti työministeri Arto Satonen.

”Ei onnistu varmaan uudistukset vielä tällä vaalikaudella, on hankkeita jonossa. Mutta Nokia-Häijää-välille voitaisiin hyvinkin nopealla aikataululla saada valaistus”, näki Satonen ja viittasi ”joululahjarahoihin”, jollaisilla VT12 tieosuuden rahoitus varmistui.

VT11 etuja valvovan tieryhmän katsoivat kaikki tarpeelliseksi ja asioita edistäväksi.

”On helppo lähteä pienempiä ja isompia hankkeita hankkeistamaan, kun on tieryhmä takana.”
Päänavaajahankkeena pidettiin Murhasaaren ohituskaistaa, joka on viety jo pitkälle.

”Hanke on jo valmiina, perusteet ja suunnitelmat hyvällä mallilla – laittaisin ykköseksi” Harri Vitikka linjasi.

”Kun aamulla aikaisin on ollut liikkeellä, ei ole tiennyt, mitä tienhoidollisesti on odotettavaissa. Murhasaaren mäessä rekat jäävät välillä talvella kiinni, Mari Kaunistola totesi.

Suora, nopea tie, jossa on paljon liittymiä lisää turvallisuusriskiä. Hyvä näkyvyys on yllättäen myös vaaratekijä, se lisää huolettomuutta.

”Tässä Kiikoisten risteyksessäkin on ehkä liian hyvä näkyvyys ja nopeudet suuria.”

Yleisöä torilla riitti mukavasti, aihe kiinnostaa paikallisia.

Kyseisessä risteyksesä pelti on kolissut monta kertaa, ja vakaviakin onnettomuuksia on sattunut.
Juuri asennetut nopeusvalvontakamerat hillitsevät varmaan vauhtia, mutta kaikkeen nekään eivät pysty.

Poliisinakin toiminut Tanja Aarnikuru on seurannut rattijuopumusten ohella huumerattien yleistymistä huolissaan.

”Kameratolpat eivät puhalluta. Huumeratit lisääntyvät koko ajan. Muutakin valvontaa tarvitaan kuin nopeusvalvontakameroita, lisää valvontaa poliisille”, ehdotti Aarnikuru.

Paneeli antoi osviittaa siitä, että konkreettisia toimia tullaan tekemään, mutta hankkeiden maaliin saakka vieminen ottaa tietysti oman aikansa.

Tieryhmä on kuitenkin tosissaan, ottaa ongelmat vakavasti ja ryhtyy toimiin hihat käärien. VT 11 edunvalvontaryhmä kokoontuu säännöllisesti.

Tässä Kiikoisten ABC:n risteyksessä on tapahtunut paljon onnettomuuksia.

Jätä kommentti