Kuvataiteilija ja taidegraafikko Kirsi Neuvonen on pioneeri etsauksen värillisyydessä – ”Annan sattumalle sijaa”

Kirsi Neuvonen työnsä ääressä. Kuva: Tero Takalo-Eskola

Ensimmäistä kertaa taidenäyttelyä Sastamalassa pitävä kuvataitelija ja taidegraafikko Kirsi Neuvonen ihastui ensi näkemältä Funkkistalon galleriaan.

”Kivarytminen tila. Poikkeuksellisen mukava ympäristö”, hän oli ajatellut nähdessään paikan.

Teemaksi tämän kesän näyttelylle valikoitui aihe, josta Neuvonen on tullut tunnetuksi, nimittäin pukuteokset.
Gallerian seinille on ripustettu eri kokoisia, pääosin etsaus akvatintatekniikalla toteutettuja töitä.

Puvut kantavat luontoaiheita helmoissaan.

Neuvonen on värillisessä metalligrafiikassa pioneeri. Tekniikka on haastava, mutta taiteilijaa kiehtova.

”Työskennellessä tulee aina myös hukkavedoksia, olen hyödyntänyt niitäkin ja käyttänyt paperileikkaustöissä, joita näyttelyssäkin on esillä”, Neuvonen kertoo viitaten näyttelyn Vintagepuku-teossarjaan.

Tekniikka luo grafiikan tekemiseen omat reunaehtonsa. Viivasyövytys eli etsaus on metalligrafiikan syväpainomenetelmä.
Siinä pohjustusaineella päällystetylle kuparilaatalle piirretään kuva, joka syövytetään hapon avulla laatalle.

Vedostettaessa painoväri siirtyy paperille peilikuvana. Väripinnat tehdään akvatintalla.Tällä alalla Neuvonen on mestari.

”Muut, jotka tekevät samalla tekniikalla, ovat tarkkoja, että värit rajautuvat juuri niihin ääriviivoihin. Minun kädenjälkeni tunnistaa siitä, että ote on rennompi, eikä värien tarvitse rajautua juuri siihen viivaan”, selvittää Neuvonen.

”Syövytysvaiheessa luodaan ja antaudun prosessin vietäväksi. Mietin, että anti mennä, ja annan sattumalle sijaa”, taiteilija kertoo heittäytymisestään.

”Kun ollaan tekemisissä hapon kanssa, koskaan ei pysty laskemaan varman päälle – siinä on niin paljon teknistä säätämistä. Kun teen kolme vedosta, yleensä yksi onnistuu heti.”

Ruiskukkia ja perhosia. Yksityiskohta Kirsi Neuvosen taideteoksesta.

Näyttelytyöt pitäytyvät valitussa teemassa jokaista teosta myöten. Näyttelyn nimi, ”Luonnon helmassa” kuvaakin osuvasti kokoelmaa.

”Olet yhtä luonnon kanssa, verhoudut siihen. Olemme kaikki riippuvaisia luonnosta”, kuvailee Neuvonen sitä, mitä haluaa töillään sanoa.

Kirsi Neuvosen teoksissa puvut kantavat helmoissaan metsäisiä maisemia, ahomansikoita, ruiskukkia, lintuja ja muita luonnon ihmeitä.

Kiinnostus pukuihin aiheena on Neuvoselle syntynyt jo lapsuudenkodissa. Henkilökohtainen taso on siirtynyt taiteeseen, niin kuin taiteilijoille on ominaista.

Eloisat linnut pesäpuuhissa. Yksityiskohta Kirsi Neuvosen taideteoksesta.

”Äitini opiskeli pukuompelijaksi, kun olin pieni tyttö. Hänen koulukirjansa, joissa oli kaavoitettuja malleja, tekivät jo silloin minuun vaikutuksen. Näyttelyn paperileikkaustöissä on myös ajatusta lapsuuden paperinukeista”, paljastaa Neuvonen.

Sastamalassa taiteilija on paikkakunnalla käydessään ihaillut luontoa.
”Täällä on ihania lehmuspuita, joita ei näy asuinpaikkakunnallani Jyväskylässä. Maasto on erilaista.”

Neuvonen on ihaillut myös viehättäviä taloja ja sivukylien pikkuteitä.

”Kokemäenjoen rannalla olen saunonut, ja se oli hieno kokemus. Uimaan en siinä kohtaa uskaltanut virtauksen takia silloin mennä. Teillä on hieno kaupunki.”

Kirsi Neuvosen taidenäyttely Funkkistalossa on auki koko kesän, 24.8. saakka gallerian aukioloaikoina.

Saarnilehto. Kuva: Tero Takalo-Eskola

Jätä kommentti