Kovia kokenut amerikkalainen kuorma-auto entisöitiin – ”Läheiset pitivät hanketta ihan hulluna”

Kari Suhonen kertoi kuorma-auton mielenkiintoisen tarinan. Monen vaiheen kautta auto päätyi museoon.

Amerikkalaisella International-merkkisellä kuorma-autolla on mielenkiintoinen historia.

Kilometrejä on kertynyt runsaasti mittariin, ja koska auto on yhä aivan toimiva peli, tulee niitä lisää vielä jatkossakin.

Vuosimallin 1938 International luovutettiin sodan aikana menetetyn auton tilalle.

”Tila oli nimeltään Lemetyn tila ja sen edellisellä, samanlaisella autolla tehtiin sota-aikana kuljetuksia. Auto kuitenkin tuhoutui pommituksessa”, tietää Kotajärven Auto- ja Traktorimuseon hallituksen puheenjohtaja Kari Suhonen.

Vankkarakenteinen kuorma-auto tuli tarpeeseen, se oli maatilan töissä tuiki tarpeellinen – lavalla kuljetettiin jopa lehmiä laitumelle.

”Siitä on muistona nämä metallirenkaat, joihin lehmät kiinnitettiin”, esittelee Suhonen.

”Auto oli aktiivisessa käytössä vuodesta -42 aina vuoteen -60 saakka.”

Vihreässä Internationalissa on komeat kirkkaanpunaiset tykkivanteet.

Sen jälkeen se kuitenkin jäi ulos kanalan seinustalle seisomaan ja unohtui siihen peräti 25 vuodeksi.
Siitä tuli lasten leikkipaikka.

”Kylän kakarat hyppivät auton päällä, konepelti ja katto menivät ryttyyn.”

Lasten rajujen leikkien lisäksi auto jäi säiden armoille. Siitä tuli kolhuinen ja rujo.

Kuorma-autoparka sai kuitenkin uuden mahdollisuuden.

”Tamperelainen Tauno Kauppila osti sen vuonna 1985 huolimatta siitä, että hänen läheisensä pitivät hanketta ihan hulluna ja autoa romuna”, Suhonen selvittää.

Tauno Kauppila alkoi laittaa autoa kuntoon ja näki sen eteen paljon vaivaa.

”Viitisen vuotta hän sitä rakenteli ja laitteli.”

Keulassa komeilee Petsamon reissuilta peräisin olevia muistoplakaatteja.

Ja kiitos Kauppilan uurastuksen, International sai entisen loistonsa takaisin hytin sisätiloja myöten.

”Entisöintitodistuksessa on hyvät arvosanat, erityisesti sisustusta on pidetty onnistuneena”, mainitsee Suhonen.

”Auto oli Kauppilan suvulla pitkään, ihan tähän vuoteen saakka. Tänä keväänä se tuotiin tänne meille, ja ihan ajamalla.”

Kari Suhonen ja nappaa lavalta käteensä pullon, jossa on bensaa.

”Käynnistys tämän kohdalla on toki aina oma projektinsa, usein se vaatii bensaryypyn kaasariin ennen kuin käynnistyy.”

Kesän ajan näytillä ollut auto on kiinnostanut museovieraita.

”Täällä on käynyt 30-luvulla syntyneitä ihmisiä, joilla on ollut kokemusta näistä autoista, ja jotka ovat sellaisilla ajaneet. Tarinat kääntyvät aika usein sotaan, nämä olivat sodassa isossa roolissa”, Suhonen kertoo.

Lavalla on kuljetettu jos minkälaista – lehmistä lähtien. Kippikin toimiii yhä.

Sota-aikojen muisteluun liittyy sekin, että Internationalin keulassa komeilee muutama Petsamo-plakaatti.

”Petsamossa toimi sodan aikana Suomen satama, ja sinne sodan aikana tällaisilla autoilla ajettiin. Kuuluisaan satamaan on sittemmin tehty näillä retkiä niiden aikojen muistoksi, kuten tälläkin autolla”, sanoo Suhonen.

Museolta auto saattaa siirtyä pian eteenpäin, jos sille löytyy uusi omistaja.

”Tämä on myytävänä, saa nähdä, minne se seuraavaksi päätyy.”

Sisustuksesta on tehty mahdollisimman autenttinen.
Alkuperäinen rekisterikilpikin on yhä tallella.

Jätä kommentti