Satakunnan hyvinvointialueella on aloittanut toimintansa digitaalinen sote-keskus. Asiointi on mahdollista älypuhelimen sovelluksella tai netissä.
Digitaalisessa sote-keskuksessa saa yhteyden hoitajaan. Aluksi kysytään muutamalla täsmäkysymyksellä yhteydenoton syytä ja vointia, jonka jälkeen pääsee liittymään chat-keskusteluun. Hoitaja arvioi tilanteen ja tarvittavat jatkotoimet. Jatkohoito voidaan tarpeen mukaan toteuttaa chat-lääkärin vastaanotolla tai omassa sote-keskuksessa.
”Tavoitteena, on että chatin kautta tavoittaa terveydenhuollon ammattilaisen kymmenessä minuutissa. Hoidon tarpeen arviointi hoituu helposti ja tarvitsemansa avun voi saada kätevästi myös kotoa käsin”, sanoo ICT- ja digijohtaja Jani Lavonen.
Sovellukseen kirjaudutaan ensimmäisen kerran vahvalla tunnistautumisella. Tämän jälkeen voi käyttää kasvo- tai sormenjälkitunnistusta. Palveluissa on mahdollista asioida toisen henkilön puolesta, jos on saanut siihen valtuutuksen. Puolesta asiointi onnistuu myös huoltajalta alle 12-vuotiaan lapsen asioissa.
Digitaalisten palveluiden palvelutarjonta kehittyy ja laajenee vaiheittain. Tulevaisuudessa sovelluksen kautta voi katsoa omia terveystietoja, kuten laboratoriotuloksia ja kirjauksia, sekä tehdä ajanvarauksia ja niihin liittyviä muutoksia.
Sata-mobiilisovelluksen voi ladata sovelluskaupasta.