“Eikö myös Muistolan koulupiirin lapsilla olisi oikeus terveysturvallisiin opiskeluolosuhteisiin”, kysyy vanhempainyhdistys – Koulun sisäilma huolestuttaa

Muistolan koulu. Kuva: Alueviestin arkisto.

Muistolan koulun sisäilmasto-ongelmat ja niistä johtuvat tiloissa työskentelevien henkilöiden oirehtimiset ovat olleet tiedossa jo pitkään. Vuonna 2018 Muistolan koululla teetettiin laaja ja perusteellinen kuntotutkimus. Silloin löydettiin mikrobivaurioita kaikista koulun osista.

Tuolloin koululle tehtiin tiivistysremontti, jolla Sastamalan kaupungin teknisen johtajan, Kimmo Toukoniemen mukaan saatiin viisi vuotta lisäaikaa. Samassa yhteydessä mainittiin, että mittavat jatkotoimenpiteet tulisi tehdä, jotta rakenteissa todetuille kosteus- ja mikrobivaurioille mahdollinen altistus vähenisi tai poistuisi kokonaan.

Tästä on kulunut nyt yli kuusi vuotta. Syksyllä 2023 käyttäjien tilanne tosiasiallisesti heikentyi. Oireilut pahenivat. Henkilökunnalle tehtiin olosuhdekysely ja alettiin selvittää tiivistyskorjauksen onnistumista ja rakennuksen nykytilaa.

Tehtiin täydentäviä tutkimuksia, joissa löytyi esimerkiksi ilmavuotoja. Joitakin luvattuja toimenpiteitä on tehty, mutta esimerkiksi ilmavuotojen tiivistyskorjaukset ovat edelleen vaiheessa. Siitä huolimatta, että esiin nousseiden ja korjattavaksi vaadittavien kohteiden korjaaminen on vieläkin kesken, on huoltajille jaetuissa sisäilmatyöryhmän tiedotteissa toistuvasti edellä olevasta huolimatta todettu, että toimintaa voidaan terveysturvallisesti koululla jatkaa.

31.01.2025 päivätyssä tiedotteessa sivistyspalvelujen työsuojeluvaltuutettu on esittänyt eriävän mielipiteensä Muistolan koulun tiloissa toimivien henkilöiden terveysturvallisuuden toteutumisesta. Myös oppilaat ovat Muistolan koulun tiloissa toimivia henkilöitä ja näin ollen myös heidän turvallinen koulunkäyntinsä on uhattuna.

Merkittävä osa Muistolan koulun henkilöstöstä kärsii sisäilmasto-oireista. Kun ottaa huomioon oirehtijoiden suuren määrän ja sen, että oireet eivät lopu tehdyistä toimenpiteistä huolimatta, on sisäilmasto-ongelmien vakavuus kiistatonta.

Huolenamme asiassa on lasten turvallisuus ja oikeus puhtaaseen sisäilmaan. Toteutuuko tässä esimerkiksi perusopetuslaki, jossa lapsen oikeutena on turvallinen ja terveellinen opiskeluympäristö? Muistolan koulun sisäilmasto-ongelmien vakavuudesta kertoo sekin, että Muistolan koulun henkilökuntaa on joutunut siirtymään voimakkaiden sisäilmaoireiden vuoksi työskentelemään muihin yksiköihin.

Olemme todella huolissamme sisäilmasto-ongelman aiheuttamasta tämän suuntaisesta liikehdinnästä, sekä siitä, että se tulee jatkossa vielä lisääntymään. Lapsemme menettävät päteviä ja pidettyjä opettajia ja ohjaajia.

Lasten oireilua ei ole Muistolan koulussa kartoitettu lainkaan. Henkilökunnalle on tehty ainakin olosuhdekysely 2023 sekä altistumisolosuhteiden arviointi ja sisäilmasto-ongelman merkityksen arviointi keväällä 2024.

On melko harhaanjohtavaa, että huoltajille jaetuissa tiedotteissa kerrotaan “käyttäjille” tehdyistä kartoituksista, vaikka todellisuudessa käyttäjillä on tarkoitettu vain henkilökuntaa, eikä lainkaan koulun määrällisesti suurinta käyttäjäryhmää eli oppilaita.

Muistolan koulussa lasten oireita on selvitetty vain pyynnöllä olla tarvittaessa yhteydessä kouluterveydenhoitajaan. Mielestämme tämä on täysin riittämätöntä. Saamiemme yhteydenottojen valossa nykyinen kuva lasten oireiden määrästä ei vastaa todellisuutta.

Meillä on sekä omakohtaisia että muilta huoltajilta kuultuja kokemuksia lasten sisäilmaoireilusta. Tietoomme tulleet lasten sisäilmaoireet, esimerkiksi jatkuvat nenäverenvuodot, ihottuma, yskä, vatsakivut, päänsärky, ovat oireina sen tyylisiä, ettei huoltaja ole välttämättä liittänyt niitä sisäilmaongelmiin tai on ajatellut jäädä seurailemaan tilannetta ennen ilmoituksen tekoa. Mielestämme lasten oireilua pitäisi välittömästi selvittää kaikkien oppilaiden huoltajille lähetettävällä kyselyllä, jossa kartoitettaisiin, onko lapsella sisäilmaongelmiin viittaavia oireita.

Meitä vanhempainyhdistyksessä ihmetyttää myös se, kuinka Muistolan koulun sisäilmasto-ongelmia on käsitelty jo pitkään, mutta julkisesti aihe on saanut vain vähän huomiota. Sastamalassa on ollut paljon sisäilmaoireisia kouluja, joiden tilalle on saatu väistötilat tai uusi koulurakennus.

Osassa ei ole edes ollut sisäilmasta oirehtivia henkilöitä, mutta silti väistötiloihin on siirrytty nopealla aikataululla. Väistötilojen perusteluksi on näissä tapauksissa mainittu tiloissa työskentelevien terveysturvallisuudesta huolehtiminen. Tästä esimerkkinä Äetsän koulu.

Tämä saa meidät huoltajina kantamaan suurta huolta siitä, että Muistolan koulupiiriin kuuluvat lapset joutuvat altistumaan huonolle sisäilmastolle, joka mahdollisesti sairastuttaa heidän nyt tai tulevaisuudessa. Huono sisäilma on myös epämukavuustekijä, joka huonontaa oppimisen olosuhteita merkittävästi.

Virkamiestasolla asialle ei tehdä mitään merkittävää. Vaurioituneita rakenteita korjaavaa peruskorjausta tai uutta koulurakennusta Muistolaan ei edelleenkään näy kaupungin taloussuunnitelmassa. Lasten koulunkäyntiä ja sen terveysturvallisia olosuhteita pohdittaessa olisi aina ja ensisijaisesti otettava huomioon lasten oikeudet.

Lasten oikeuksia tulee kunnioittaa kaikkialla Suomessa, myös Sastamalassa. Lapsen oikeuksien sopimuksen 3 artiklan 1 kohta edellyttää, että kaikissa julkisen lainsäädäntöelimien toimissa, jotka koskevat lapsia, on ensisijaisesti otettava huomioon lasten etu . Lapsen etu pitäisi olla harkinnan lähtökohtana sekä päätöksenteon tavoitteena.

Lapsen edun pitäisi olla myös perustavaa laatua oleva, tulkintaa ohjaava periaate. Yksittäistä lasta tai lapsiryhmää koskevissa ratkaisuissa tulisi pystyä esittämään, miten lapsen etua on arvioitu suhteessa muihin periaatteisiin. Onko vuosia kestäneessä Muistolan koulun sisäilmasto-ongelmavyyhdissä lapsen etu ollut tulkintaa ja päätöksentekoa ohjaavana periaatteena?

Mielestämme lapsen etu ei ole opiskella sisäilmasto-ongelmista kärsivässä kouluympäristössä. Mielestämme lapsen etu ei myöskään ole opiskella jatkuvasti vaihtuvien sijaisten opetuksessa, kun pätevä ja vakituinen henkilökunta oireilee ja on sairauslomilla tai joutuu jopa vaihtamaan toiseen yksikköön töihin.

Muistolan koulun vanhempainyhdistys vaatii saada selvityksen siitä, miten Muistolan koulun tilanteesta päätettäessä on huomioitu lapsen etu ja miten sitä on arvioitu suhteessa muihin periaatteisiin, esimerkiksi kaupungin halukkuuteen tehdä muita investointeja. Eikö myös Muistolan koulupiirin lapsilla olisi oikeus terveysturvallisiin opiskeluolosuhteisiin?

Muistolan koulun vanhempainyhdistys ry

  • Ruiskukinnas

    Vanhempainyhdistyksen kysymykseen voinee vastata: “Ei ole, koska vain uimahallin saamisella kaupunkiin on tälläerää merkitystä!”

  • Annukka Nummela

    Koulussa tehtävät tarkastukset ovat tärkeitä, jotta voidaan varmistaa, että oppilaat ja opettajat voivat olla turvallisessa ja terveydelle edullisessa ympäristössä.
    Säännöllisissä tarkastuksissa tulisi selvittää:

    Sisäilman laadun tarkastukset. Tavoitteena on löytää ja korjata ongelmat, jotka voivat aiheuttaa terveysongelmia.
    Rakenteelliset tarkastukset. Jotta varmistetaan, ettei ole kosteusvaurioita tai muita rakenteellisia ongelmia, jotka voivat vaikuttaa sisäilmaan.
    Ilmanvaihtojärjestelmien tarkastukset. Puhtaan ilman takaamiseksi. Tarkastuksissa tulisi varmistaa, että ilmanvaihto toimii oikein, suodattimet ovat puhtaita ja järjestelmä on huollettu.

    Suomessa kunnat ja koulut ovat vastuussa siitä, että näitä tarkastuksia tehdään säännöllisesti. Jos havaitaan ongelmia, niitä aletaan korjata _heti_, jotta oppilaiden ja henkilökunnan terveys ei vaarantuisi. Näitä tarkastuksia voivat tehdä kunnan omat asiantuntijat tai ulkopuoliset ammattilaiset, jotta saadaan puolueeton näkemys koulun tilanteesta.

    Suomen laki ottaa koulujen turvallisuuteen kantaa useissa eri pykälissä ja laeissa, mutta yksi keskeinen laki on Perusopetuslaki (628/1998). Erityisesti sen 29 § koskee oppilaiden turvallisuutta ja suojaa koulussa:

    Perusopetuslaki 29 §: Tämä pykälä säätää, että opetuksen järjestäjällä on velvollisuus huolehtia oppilaiden turvallisuudesta, terveydestä ja hyvinvoinnista koulussa. Tämä sisältää myös vastuun sisäilman laadusta, koulun rakenteellisesta turvallisuudesta ja yleisestä turvallisuudesta.

    Lisäksi:

    Työturvallisuuslaki (738/2002) voi soveltua koulujen tiloihin ja toimintaan, koska se koskee kaikkia työpaikkoja, ja koulu on myös työpaikka opettajille ja muulle henkilökunnalle. Erityisesti laki velvoittaa työnantajan (koulun järjestäjä) huolehtimaan työympäristön turvallisuudesta, mikä hyödyttää myös oppilaita.
    Rakennusten terveydellisistä olosuhteista annettu asetus (545/2015) määrittelee tarkemmin, mitä terveellisiltä ja turvallisilta rakennuksilta vaaditaan, mikä koskee myös kouluja.

    Näiden lisäksi kunnat voivat antaa omia ohjeita ja sääntöjä koulujen turvallisuudesta, mikä täydentää lakien ja asetusten antamaa kehystä. Suomen lainsäädäntö ei siis rajoitu yhteen pykälään, vaan se muodostuu useista laeista ja säädöksistä, jotka yhdessä muodostavat koulujen turvallisuuden sääntelyjärjestelmän.

Kommentointi ei ole käytössä.