
Viime viikolla iskenyt takatalvi merkitsi sastamalalaiselle rengasalan yrittäjä Jari Yliselle rauhallista viikonvaihdetta. Kuluvalla viikolla vipinää Rengasgroupin tiloissa Moitusmaantiellä on sitäkin enemmän.
”Joka kevät sama souvi. Takatalvi tekee tepposet. Ihmiset heräävät vasta, kun aurinko alkaa kunnolla lämmittää”, Ylinen tuumaa.
Sesongin myötä tulevat kiire ja pitkät työpäivät. Ylinen toteaa 55-vuotiaana ymmärtävänsä jo ruoka- ja kahvitauon merkityksen. Kun hän 10 vuotta sitten aloitti yrittäjänä, paiskoi hän hommia tauotta niin että silmissä sumeni.
”Asiakasmäärä on kasvanut siinä määrin, että en olisi pärjännyt yksin enää vuosiin. Nuorin poikani Elias auttelee ja korvaamaton apu on yrittäjänä minulle töitä ruuhka-aikoina tekevä Mäkelän Aaro.”
Ylisen puhelin soi tiuhaan, kun menopeliin täytyy pistää kesäkumit alle. Kausisäilytykseen renkaansa jättävät vakioasiakkaat saavat kuitenkin palvelua muita ripeämmin.
”Se on sitoutumista puolin ja toisin. Minulle on sydämen asia laittaa vakioasiakkaat etusijalle ja jonon kärkeen”, hän miettii.
Tarvittaessa Ylinen tekee vaikka hätäkeikan liikenteeseen, jos joku on jäänyt rengasrikon takia tienpäälle.
Renkaiden kulumista kannattaa tarkkailla
Alalla toimimisen haasteeksi Jari Ylinen sanoo varaston ylläpitämisen. Renkaita pitää aina olla, mutta ei kuitenkaan liikaa, vaan mielellään sopivasti.
Mutta mikä on sopivasti?
”Siinäpä se. Monesti olen kaivannut pientä kristallipalloa siinä vaiheessa, kun maahantuoja alkaa kysellä tilausta.”
Talviennakot renkaista tehdään juhannukseen mennessä ja kesäennakot jouluun mennessä.
Harva asiakas viitsii vaivata päätään talvirenkailla, jos on vasta hiljattain saanut kesärenkaat alle. Ja sama toisin päin.
”Ideaalitapauksessa vinkkaan syksyllä asiakkaalle, että kulutuspinta näyttää siltä, että kannattaisi harkita uusia kumeja. Hän asiaa pohdittuaan päättää, että keväällä tehdään rengaskaupat ja saan jo helmikuussa laittaa kumit vanteisiin ja valmiiksi odottamaan renkaanvaihtoa”, Ylinen selvittää.
Pitääkö asiakkaan itse tietää jotain renkaista?
”Olisi hyvä tietää oman auton rengaskoko ja onko se harvinainen vai yleinen”, Ylinen vastaa.
Esimerkkinä harvinaisesta hän mainitsee uuden sähköauton, jossa on 21-tuumaiset renkaat, joiden pitää olla edessä kapeammat ja takana leveämmät.
”Ja kyllähän renkaiden kulumista kannattaa tarkkailla. Sakkorenkaat ovat aina turvallisuusriski.”
Monesti asiakkaat kyselevät Yliseltä, vieläkö renkailla uskaltaa ajaa. Hän tuumaa, että se riippuu siitä, miten paljon ajaa.
”Jos sakkorajaan on vielä milli, sanon, että ehkä niillä yksi kesä menee, jos vaan kaupassa käyt. Mutta jos tulee ajeltua tavanomaista enemmän, niin vaihtaisin uusiin muun muassa vesiliirtoriskin minimoimiseksi. Ja talvirenkaiden suhteen olisin vielä tarkempi.”

Kauppaa monella alalla
Jari Ylinen on monen toimen mies. Työura Superissa alkoi jo 13-vuotiaana kärrypoikana. Kauppakoulun jälkeen Ylinen työskenteli muun muassa myyntiedustajana, market-päällikkönä sekä ostajana elintarviketukussa.
”Voi sanoa, että olen aina tehnyt kauppaa, ostanut ja myynyt erilaisia asioita jo monta vuosikymmentä.”
Rengasalalle hän päätyi sattumalta. Vaimo on Murtoon sukua, ja lankomies piti vastaavaa toimintaa Murtoon tilalla.
”Olen aina ollut yrittäjähenkinen ja tykkään tehdä käsilläni. Työ elintarviketukussa sisälsi paljon istumista ja matkaamista, olin kyllästynyt. Kun appiukko nukkui pois, Murtoon Tapio ehdotti, että jatkaisin rengaskuvioissa. Hän halusi keskittyä muihin hommiin. En kauaa miettinyt”, Ylinen kertoo.
Yritystoiminta alkoi Murtoolla ja Tapion avustamana kahden sesongin verran. Sitten Ylinen siirsi koneet ja varaston omaan pihapiiriinsä.
”Ajoitus oli onnekas, sillä pian yrityksen muuton jälkeen vanhat toimitilat tuhoutuivat tulipalossa kivijalkaa myöten.”
Koska rengasala on kausiluontoista, ei Ylinen ole jättänyt elintarvikepuolta kokonaan. Hän myy paikallisen toimijan lihaa eteenpäin muun muassa kauppaketjuille.
”Nyt on niin, että renkaat tuovat leivän ja liha-ala leikkeleen leivän päälle”, Ylinen naurahtaa.