Sastamalan Malmberg maan hallituksen linjauksista: Uudet junavuorot hyvä päänavaus, kuntien valtionosuuksista nipistäminen huolettaa

Kaupunginjohtaja Jarkko Malmberg. Kuva: Sastamalan kaupungin viestintä.

Maan hallitus päätti puoliväliriihessään rahoituksesta Tampere-Rauma-junayhteyden avaamiseksi vuonna 2027. Alueviesti uutisoi aiemmin, miten päätös merkitsee uusia junavuoroja Sastamalasta Satakuntaan ja Tampereelle.

Sastamalan kaupunginjohtaja Jarkko Malmberg näkee hallituksen päätöksen Sastamalan kannalta erittäin hyvänä päänavauksena – mitä raideliikenteen kehittämiseen tulee.

”Käytännössä taitaa kuitenkin olla niin, että Rauma-Sastamala-Tampere välillä näistä uusista junavuoroista kulkee suoraan kaksi. Kolme vuoroa menee Raumalta Kokemäelle ja siitä on mahdollisuus vaihtaa Pori-Tampere-junaan”, Malmberg sanoo.

Eli alustavan tiedon valossa sastamalalaisille Tampereen suuntaan kulkeville junamatkaajille on nykytilanteeseen tulossa kohennusta kahden vuoron verran.

”Yksityiskohdat tarkentuvat myöhemmin, mutta toinen näistä uusista junavuoroista sijoittuu ilta-aikaan, mitä paikalliset ovat kovasti toivoneet.”

Malmbergin mukaan lisävuorot ovat tärkeä askel eteenpäin ja ne luovat pohjaa uusille henkilöjunaliikenteen laajentumisille jatkoa ajatellen.

Juna saapuu Vammalan asemalle. Kuva: Minna Isotalo.

Mitä Vammalan rautatieaseman kehittämiselle kuuluu?

”Suunnitelmat ovat pian valmiit. Niiden toteuttaminen riippuu siitä saadaanko valtiolta rahoitusta. Kaupungin näkökulmasta muutosten toteuttaminen voisi tapahtua vuonna 2027, mutta nähtäväksi jää miten tässä käy”, Malmberg vastaa.

Suunnitelmat pitävät sisällään muun muassa uuden alikulun rakentamisen sekä parkkipaikkojen lisäämisen asemalle.

”Alikulun maksaja on kaupunki, paikoitusalueiden lisäämisen kulut menisivät puoliksi. Valtio tietysti vastaa kaikesta siitä, mitä kiskoilla tapahtuu, kuten uusista asemalaitureista”, Malmberg sanoo.

Aiemmin julkisuudessa on kerrottu, että rautatieaseman yleisilmeen kohentamisessa ja turvallisuuden parantamisessa on kaikkiaan kyse noin 11 miljoonan euron hankkeesta, jossa Väyläviraston osuus on 7 miljoonaa ja kaupungin 4 miljoonaa euroa.

 Aseman toteutuksesta kustannusjaosta ei tosin ole vielä sopimusta. Suunnittelun rahoitusjako on perustunut tuohon laskelmaan”, Malmberg täsmentää. 

“Lisää laskua tulossa”

Sastamalan kannalta maan hallituksen kehysriihen päätökset pitävät sisällään toki paljon muutakin kuin iloa uusista junavuoroista.

Muun muassa Kuntaliitto on jo ilmaissut huolensa hallituksen aikeista leikata kuntien valtionosuuksista 75 miljoonaa euroa.

Myös yhteisöveron laskeminen voi tehdä loven Sastamalan tulopohjaan.

”Tässä kohtaa kuntakohtaisia laskelmia tai vaikutusarviointeja ei vielä ole. Eikä varmuutta siitä, miten tulomenetyksiä kunnille mahdollisesti kompensoidaan”, kaupunginjohtaja Malmberg tuumaa.

”Pelkästään kuntatalouden näkökulmasta ei tietenkään tunnu hyvältä se, että Sastamalan valtionosuudet ovat kahden viime vuoden aikana laskeneet jo viidellä miljoonalla eurolla, ja nyt on vielä lisää laskua tulossa”, hän lisää.

Aiemmin Alueviestissä:

Lisää junavuoroja Sastamalaan – hallitus päätti junayhteydestä Tampereen ja Rauman välille