Kohti vahvempaa taloutta – “Kuluttajien varovaisuus on suurin este talouden elpymiselle”

Riitta Iiponen ja Maria Jokinen.

Viimeinen vuosi on ollut monille suomalaisille haastava talousvinkkelistä katseltuna. Vaikka korot lähtivätkin laskuun jo viime vuoden puolella ja moni asuntolainaa lyhentävä sai huokaista helpotuksesta, lukuisissa perheissä eletään haastavia aikoja. Monet tuotteet ja palvelut ovat kallistuneet, ja epävarma maailmantilanne aiheuttaa huolta.

Aito Säästöpankin paikallisjohtajat Maria Jokinen ja Riitta Iiponen tiedostavat tämän.

“Kuluttajien varovaisuus on samalla kuitenkin suurin este talouden elpymiselle”, Jokinen huomauttaa.

Aito Säästöpankin puolivuotiskatsauksesta ilmenee asiakkaiden kasvava kiinnostus säästämiseen ja oman talouden hallintaan.

“Asiakkaiden rahastosäästöt kasvoivat 6,9 prosenttia, vakuutussäästöt 8,9 prosenttia ja säilytysten arvo 14,6 prosenttia. Kokonaisuudessaan asiakasvarat kasvoivat 4,2 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna. Trumpin tullimääräysten luodessa epävarmuutta markkinoille olemme onnistuneet vaurastuttamaan asiakkaitamme ja löytämään heille talletuksia tuottavampia ratkaisuja”, Iiponen kertoo.

Rahastosäästäminen on noussut yhä useamman asiakkaan valinnaksi, koska sijoituksia ei tarvitse seurata päivittäin.

“Jo kympillä kuussa pääsee alkuun. Tärkeintä ei ole, kuinka paljon säästää, vaan että säästämisen aloittaa”, Jokinen toteaa.

“Yhä useampi asiakas haluaa näin varmistaa sen, että arjen yllättäviin menoihin löytyy puskuria”, hän lisää.

Myös määräaikaisille talletuksille löytyy kysyntää.

”Talletuskantamme kasvoi 1,3 prosenttia vertailukauteen nähden. Korkotason laskusta huolimatta maksamme edelleen talletuksille markkinahintaista korkoa”, Iiponen kertoo.

Niin Jokisen kuin Iiposenkin mielestä on tärkeätä laittaa pankkisuhde kuntoon jo ennen, kuin haetaan esimerkiksi asuntolainaa.

“Pankin asiakaskohtaamisissa keskitytään aina valmentavaan otteeseen ja katsotaan yhdessä, mikä on asiakkaan elämäntilanne. Kaikkien lainojen, myös asuntolainan myöntäminen perustuu aina asiakkaan talouden realiteetteihin. Pankin on siis varmistettava, että asiakas suoriutuu lainan takaisinmaksusta”, Jokinen selvittää.

“Keväällä -24 Suomessa käyttöönotettu positiivinen luottotietorekisteri on sekin tärkeä työkalu. Rekisteri tarjoaa luotonantajille mahdollisuuden saada ajantasainen tieto lainanhakijoiden taloudellisesta tilanteesta. Monille tämä uusi rekisteri on tullut yllätyksenä, mutta kyllä luottojen keskitetty seuranta vähentää ylivelkaantumisen riskiä, ja on näin kuluttajankin etu”, Iiponen sanoo.

Aito Säästöpankki Oy:n vuoden 2025 ensimmäisellä vuosipuoliskolla tase kasvoi 8,1 prosenttia, luottokanta 7,4 prosenttia ja asiakasvarat 4,2 prosenttia, ja pankki sai 1 758 uutta asiakasta.

Liikevoitto laski 9,9 prosenttia vertailukauteen verrattuna. Paikallisjohtajien mukaan laskuun vaikuttivat korkokatteen pienentyminen ja panostukset liiketoiminnan kasvuun.

“Korkotason laskun aiheuttama korkokatteen supistuminen on kuitenkin pysynyt hallinnassa verrattain hyvin”, Jokinen näkee.

”Osa lainakannastamme on korkosuojattua, eikä reagoi markkinaliikkeisiin. Korkosuojaus kiinteän koron tai korkoputken avulla on myös asiakkaalle hyvä keino ennakoida tulevia asumiskuluja ja korkomenoja”, Iiponen selventää.

Aito Säästöpankin avainlukuja 1.1.–30.6.2025
(Vertailukausi 1.1.–30.6.2024)
Asiakasmäärä 71 217 (72 057)
Tase 1,47 mrd. € (1,36 mrd. €)
Luotot 1,61 mrd. € (1,50 mrd. €)
Liikevoitto 10,3 milj. € (11,5 milj. €

Jätä kommentti