
Satakunnan koulutuskuntayhtymä Sataedun uuden, Huittisiin tulevan koulurakennuksen rakennustyöt pääsivät todenteolla käyntiin tällä viikolla, kun Kaharilassa sijaitsevalla tontilla aloitettiin koepaalutus.
”Koneita tuotiin tontille viime viikolla ja tällä viikolla päästiin toimiin. Tämän viikon aikana alueelle saadaan myös niin sanottu koppikylä eli työmaainfra”, Satakunnan koulutuskuntayhtymän kiinteistöpäällikkö Tommi Mäntynen kertoo.
Koulu rakentuu entiselle peltoalueelle, joten ennen varsinaista rakennustyötä peltomulta kuoritaan ja vaihdetaan kantavaksi kerrokseksi.
”Massanvaihto näin isolta alueelta on todella merkittävä urakka. Onneksi sijainti isojen teiden varrella on optimaalinen ja mittavat maansiirtotyöt pystytään suorittamaan pääasiassa valtateitä pitkin. Rekkaliikenne Kaharilassa tulee massanvaihdon vuoksi kuitenkin lisääntymään väliaikaisesti huomattavasti”, Mäntynen sanoo.

Pohjatöitä uutta koulua varten on alueella osin jo tehty, esimerkiksi kaukolämpölinja on jo tuotu valmiiksi.
”Loppukesän aikatauluun kuuluu, että yhtä aikaa massanvaihtourakan kanssa tehdään sade-, hule- ja jätevesijärjestelmät. Koulun runko tulee nousemaan loppuvuoden aikana”, Mäntynen ennakoi.
Rakentamisen urakoitsijana toimii porilainen rakennusliike MVR-Yhtymä Oy.
”Hanke toteutetaan teknisten ratkaisujen KVR-urakkana, mikä tarkoittaa, että koulu suunnitellaan tiiviissä yhteistyössä urakoitsijan kanssa, ja siinä Sataedu on merkittävässä roolissa. Tilaaja eli me vastaamme omalta osaltamme pääosin suunnittelusta ja urakoitsija talotekniikan suunnittelusta ja kokonaisuudessaan rakentamisesta”, Mäntynen avaa.
Turvallisuus ja ympäristötietoisuus ohjaavat rakentamista
Kiinteistöpäällikkö kuvailee Kaharilaan rakentuvaa koulua leikkisästi kauniiksi kenkälaatikoksi.
”Yksi kiva yksityiskohta on esimerkiksi etelän suuntaan avautuva kahvila-ruokala. Ikkunoista tulee olemaan hieno näkymä laajalle peltoaukealle”, Mäntynen sanoo.
Sataedun Huittisten toimipisteessä opiskelee reilut 100 opiskelijaa ja henkilökuntaa rakennuksessa toimii noin parikymmentä.
”Se tarkoittaa, että tontilla on parhaimmillaan pitkälti toista sataa henkilöä”, Mäntynen toteaa.
Sopivaa paikkaa kuljetusalan koulurakennukselle etsittiin pitkään, Mäntysen mukaan ratkaisevassa roolissa sijoittumisen kannalta oli ennen kaikkea sijainti. Kaharilassa Sataedun käytössä on peräti viiden hehtaarin suuruinen tontti.
”Koulurakennuksen suunnittelussa tärkeimpänä asiana on ollut ajo-opetuksen turvallisuus. Isolla, asfaltoidulla tontilla meillä on mahdollisuus rakentaa ajoharjoittelualueet täysin suojatuiksi.”
Toinen rakentamista ohjaava seikka on ympäristötietoisuus. Sataedun rakentaminen tapahtuu rakennusteollisuus RT:n ympäristömerkin alla.
”Se tarkoittaa, että suunnittelussa ja rakentamisessa huomioidaan esimerkiksi energiatehokkuus ja kestävä kehitys.”

Opiskelu uudessa koulussa tulee käynnistymään elokuussa 2027. Mäntysen mukaan rakennus luovutetaan Sataedulle kuitenkin jo loppukeväällä 2027.
”Tämä mahdollistaa sen, että pystymme antamaan henkilökunnalle hyvän opastuksen moninaiseen ja varsin tekniseen rakennukseen ennen opetuksen alkamista. Oppilaat puolestaan pääsevät uusiin tiloihin järkevästi lukuvuoden alusta.”
Mäntynen on tyytyväinen, että Sataedu panostaa mittavasti oppimisympäristöihinsä. Monet suomalaiset oppilaitokset on rakennettu -50 ja -60 luvuilla, sen aikaisiin tarpeisiin.
”Monelta osin nämä rakennukset ovat tulleet tiensä päähän, eikä niitä olisi mahdollista saada nykyaikaisiin tarpeisiin sopiviksi edes korjaamalla”, Mäntynen tietää.
Ajo-opetukseen suunnatun oppilaitoksen suunnittelu ja rakentaminen on kiinteistöpäällikön mukaan ainutlaatuinen ja hieno projekti olla mukana.
”Tässä yhdistyvät sekä oppilaitosrakentaminen että teollisuusrakentaminen, kun alueelle tulee tiloja muun muassa raskaankaluston huoltoon ja terminaaliharjoituksiin. Lisäksi rakennuksesta löytyy pedagogisesta näkökulmasta suunnitellut, perinteiseen luokkahuoneopetukseen soveltuvia tiloja. Kiinnostava kokonaisuus, josta tulee varmasti hieno maamerkki valtatie 2:n varteen”, hän sanoo.