Kävelinpä kerran illalla Vammaskosken sillalla – Kotiseutuyhdistys tarjoili siltatietoutta historiaa elävoittämällä

Heli Vesamaan tulkitsema Lydia-rouva oli aikamatkannut kosken rannalle vuodesta 1915.

Kaupungin keskustaa halkovan vesistön yli vievä Vammaskosken silta on yksi Sastamalan maamerkeistä. Virran yli siirtyy useita tuhansia ajoneuvoja päivässä. Lisäksi sillalla liikkuu pyöräilijöitä ja kävelijöitä. Autolla huristellessa maisema Liekovedelle ja Rautavedelle vilistää ohi nopeasti, hitaampi kosken ylittäjä ehtii silmäillä paremmin.

Silta on perustavaa laatua oleva osa Vammalan kaupunkikuvaa. Monille tärkeä ja jopa rakas, merkityksellinen pala rakennettua kotiseutumiljöötä.

Nykyinen holvattu graniittisilta on vanhempi kuin yksikään kaupungin nykyasukas, 110 vuotta. Samasta paikasta on kosken yli menty jo toki paljon kauemmin, varmuudella jonkinlainen silta on ollut käytössä 1600-luvun alkupuolelta saakka. Sitä ennen rannalta rannalle päästiin lautalla.

Nykysiltaa edeltäneet puusillat eivät paikallisten vaivannäöstä ja työmäärästä huolimatta olleet kovin kestäviä. Silta paloi pariin kertaan ja tiedetään tulvankin vieneen sillan mennessään.

Koska tärkein tieyhteys Turusta Pohjanmaalle kulki Tyrvään kautta, oli tarpeen korvata puu kivellä. Valmistuessaan vuonna 1915 kuusi metriä leveä, 114 metriä pitkä ja 3000 kuutiota kiveä sisältävä kokonaisuus oli yksi maamme huomattavimmista siltarakennelmista.

Silta kasvoi leveyttä vuonna 1958, sen sora- ja savipinta vaihtui asfalttibetonipinnoitteeseen ja se komistui nykyisin toria reunustavilla kaiteilla. Viimeisin peruskorjaus ja levennys kevyen liikenteen väylineen tehtiin parikymmentä vuotta sitten.

Outi Metso kertoo Vammaskosken sillan historiasta.

Keskiviikkona joukko paikallishistoriasta kiinnostuneita oli koolla sillalla ja kuunteli Sastamalan Oppaissakin vaikuttavan Outi Metson kertomaa. Tyrvään seudun Kotiseutuyhdistyksen siltajuhlaan osallistuville tuli tutuksi muun muassa Vammas-sanan tausta.

Professori Aimo Hakasen mukaan alunperin sanalla vamma on tarkoitettu mahalaukun osaa ja siitä sana on siirtynyt vastaavanmuotoisten vesireittien ja muidenkin luonnonpaikkojen nimeksi. Kyseessä on muinaispohjoismainen lainasana, joka viittaa Vammaskosken kapeikkoon, luonnolliseen vesistönylityspaikkaan.

Kotiseutuneuvos Esko Pietilä on puolestaan viitannut Elias Lönnrotin sanakirjan vammas-sanaan, jolla tarkoitettiin keihästä tai seivästä. Koskessa on aikoinaan ollut seiväsrivi johdepatona. ”Vammaksia” pitkin lautta ohjattiin veden yli.

Nimistöön liittyen selvisi myös, että sillalta näkyvistä järvistä Rautavesi on saanut nimensä sieltä nostetusta järvimalmista ja Liekovesi vettynyttä uppotukkia tarkoittavasta lieko-sanasta.

Vesimassojen lisäksi sillan alta onkin lipunut tukkeja melkoinen määrä, noin neljä miljoonaa. Tukinuitto jatkui Kokemäenjoessa 1960-luvulle saakka.

Tyrvään seudun Kotiseutuyhdistyksen kaikille avoimessa siltajuhlassa tavattiin siltavahti ajalta, jolloin sillan sorapintaa piti tämän tästä lapiolla ja hevosvoimin lanaamalla tasoitella.

Tyrvään kaksitorniselta alkanut ryhmäkävely jatkui kohti Sillankorvaa. Sillan pohjoispäässä vastaan tuli siltavahti lapion kera. Kuulemma sillan sorapinta vaatii pientä ehostusta päivittäin.

”Ei taida kukaan olla kärrypelillä liikkeellä. Se olisi 20 pennin maksu. Kirkonmenoihin voin päästää ilmaiseksi”, jutteli menneisyyden siltavahdin roolin omaksunut Jarkko Mäkipää.

Kosken pohjoisen puolen rannalla meitä odotti vieras vuodesta 1915. Hieno helsinkiläisrouva Lydia Söderholm suomi kuntapäättäjiä. 1897 tehtiin päätös kivisillan rakentamisesta, mutta toteutukseen ryhtyminen otti aikansa. Seitsemän vuotta päätöksen jälkeen vielä räknäiltiin pitäisikö silta sittenkin tehdä rautabetonista.

”Viimein silta on valmis. 100 hevosta tarvittiin ajamaan kiveä työmaalle. On se upea”, huokaili Heli Vesamaa rouvan roolissa.

Rouva epäili mahtaako jahkailu olla paikkakunnan päättäjien keskuudessa periytyvä tauti ja ennusti, että rakennushankkeissa soudetaan ja huovataan tulevaisuudessakin. Sekös yleisöä nauratti.

”Olisi voinut tulla betonisiltakin, eikä sitä varmaan enää olisikaan. Kyllä kivi on aina kivi”, tuumasi kotiseutuyhdistyksen Maiju Vuorenoja.

Vammaskosken siltaa 1950-luvulla. Kuvassa näkyvä meijerirakennus on valmistunut 1952 ja siltaremontti vuonna 1958. Kuva ajoittuu näiden vuosien välille. Kuva: Outi Metson arkisto.

Tiesitkös tätä? Vammaskosken ylittävien ajoneuvojen määrää on laskettu viimeksi vuonna 2016. Kaupungin yhdyskuntatekniikan päällikkö Pasi Lähteenmäen mukaan keskimääräiseksi vuorokausiliikenteeksi saatiin tuolloin 14 240 ajoneuvoa. Tästä raskaan liikenteen osuus oli noin 270 ajoneuvoa. Kevyttä liikennettä laskettiin viimeksi marraskuussa 2023 ja silloin yhden iltapäivän aikana kahdessa tunnissa kulkijoita (jalankulkijat, pyöräilijät ja sähköpotkulaudat) oli sillalla 171.

Nykyään Vammaskosken sillalla on levennys penkkeineen ja näyttävine kukkaistutuksineen. Siihen oli hyvä pysähtyä kuuntelemaan Outi Metson kertomaa sillan historiasta. 
Heli Vesamaan hieno rouva Lydia päivitteli paikkakunnan menoa.
Vammaskosken sillan vaiheet kiinnostivat. 
Ajallista kerrostumaa. 110 vuotta vanha kivisilta ja sen nykyaikaa henkivä alikulku. 
Historia tuli eläväksi Heli Vesamaan ja Jarkko Mäkipään tulkitsemien hahmojen kautta. 
Paikallishistoria kiinnostaa Maire ja Anu Rotstenia. Siltajuhlassa tuli kerrattua vanhaa ja opittua myös uutta. ”Kannatti osallistua”, he tuumasivat. 
Tyrvään seudun Kotiseutuyhdistyksen siltajuhla jatkui siltakävelyn jälkeen “meijerillä” ohjelman ja herkkujen kera. Kuvassa yhdistysaktiivit Outi Metso, Tuija-Maija Pullinen, Maiju Vuorenoja ja Outileena Uotila. Istumassa illasta nauttineet Päivi Ketola ja poikansa Juha Ketola, paikallishistorian harrastajia molemmat. Vammaskosken sillan vaiheet olivat molemmille entuudestaan tuttuja, mutta illasta tarttui mukaan uutta tietoa Karkun alueen silloista. 
Outileena Uotila esitteli Anu ja Maire Rotstenille kartalta Sastamalan siltojen paikkoja. 

Artikkelia on muokattu 3.9. klo 9. Vaihdettu joki-sanan tilalle kerran virta ja toisen kerran sana koski. Kokemäenjoki alkaa virallisesti Hartolankoskesta, vesistön yläpuolista osaa ei paree joeksi nimittää vaikka se Kokemäenjoenvesistöön kuuluukin.

Jätä kommentti