
Alueviestin lukija otti yhteyttä toimitukseen. Häntä kiinnosti valtatien 11 Häijää-Nokia välillä olevan tievalaistustyömaan tilanne. Lukijan kysymys kuuluu seuraavasti:
”Miksi Häijää-Nokia välille tulevien tievalojen työmaa seisoo, tai siltä se ainakin vaikuttaa? Työmaakyltissä tosin sanotaan, että valot valmistuvat helmikuussa 2026, mutta miksi vasta sitten? Nythän niitä valoja tarvittaisiin, kun alkaa pimein vuodenaika, ja hirvet ja peurat poukkoilevat tielle. Johtuuko tämä rahoituksesta vai mistä, että aikataulu on tällainen, eikä valoja saatu vielä tänä syksynä toimintakuntoon? Mikä työvaihe siellä on nyt menossa? Uskon, että asia kiinnostaa muitakin kuin minua”, kirjoittaa lukijamme nimimerkillä ”Hirvikolarin aikoinaan kokenut”.
Valtatien 11 tievalaistuksen lisääminen on Pirkanmaan ELY-keskuksen (elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus) hallinnoima ja Sastamalan sekä Nokian kaupunkien osarahoittama hanke. Lukijan kysymykseen vastasi ELY-keskuksen läntisen hankinta-alueen liikenne- ja infrastruktuurin projektipäällikkö Kyösti Reinikka.
”VT11 tievalaistuksen Nokia-Häijää-hankkeen taustat ja rakentamisen tilanne tällä hetkellä; hanke sisältää tievalaistuksen uudisrakentamista noin 16 km, ja hankkeessa vaihdetaan nykyiset suurpainenatriumvalaisimet urakka-alueelta ledivalaisimiin”, Reinikka kertaa.
”Urakka toteutetaan ST-urakkana (suunnittele ja toteuta). Urakkasopimus allekirjoitettiin laskenta-, tarjousten käsittely-, valitusajan ja sopimuskatselmuksen jälkeen 19.3.2025. Tällöin urakoitsija aloitti hankkeen suunnitelmien tekemisen.”
Laajan tievalaistuhankkeen urakka-aika on sopimuksen mukaisesti 19.3.2025-27.2.2026. Reinikan mukaan urakka-aika mitoitettiin siten, että urakoitsijan on mahdollista toteuttaa hanke aikataulussa.
”Tilaajalla oli jo vuoden 2024 loppupuolella tiedossa, että materiaalien toimituksissa on haasteita, koska valtakunnallisesti valaistushankkeita on runsaasti johtuen Euroopan parlamentin ja neuvoston antamasta RoHS-direktiivistä”, Reinikka selvittää.
Euroopan parlamentti ja neuvosto antoi 8.6.2011 RoHS-direktiivin, jossa vahvistetaan säännöt vaarallisten aineiden käytön rajoittamiselle sähkö- ja elektroniikkalaitteissa, ja edistetään näin ihmisen terveyden sekä ympäristön suojelua.
”RoHS-direktiivin poikkeusajan päättyessä 24.2.2027 nykyisin markkinoilla olevat suurpainenatriumlamput tulevat poistumaan markkinoilta, ellei Euroopan komissio anna uutta poikkeusta”, Reinikka kertoo.
Tievalaistushankkeelle on urakkasopimuksessa asetettu kolme välitavoitetta, Reinikka informoi. Nämä tavoitteet ovat seuraavat: suunnitelmat ovat valmiit ja hyväksytetty tilaajalla 16.5.2025 mennessä, ja liittymissopimukset on tehty uusiin keskuksiin. Maanrakennustyöt valmistuvat 30.9.2025 mennessä, ja valaisimien vaihdosta on 50% tehty 31.10.2025 mennessä.
”Urakoitsija on saavuttanut välitavoitteista kaksi sopimuksen mukaisesti. Nykyiset tievalaisinpylväät on oikaistu viikolla 41 sekä asennettu uudet tievalaistuskeskukset sähköliittymien toimittamista varten.”
Tämän jälkeen työmaa Reinikan mukaan hiljenee, koska puupylväiden toimitus on viivästynyt. Saadun tiedon mukaan pylväät tullaan toimittamaan urakoitsijalle marraskuun alussa, jolloin työt taas jatkuvat.
”Alkuperäisenä tavoitteena oli, että uusi valaistus saataisiin toimintaan ennen joulua. Tähän tavoitteeseen ei pylväiden toimituksen viivästymisen takia valitettavasti päästä. Kuitenkin hanke etenee tilaajan määrittelemässä aikataulussa.”