
Kuka tahansa ammattiautoilija missä päin Suomea hyvänsä saattaa jatkossa törmätä huittislaisiin maisemiin ja kasvoihin ammattipätevyyspäiviä suorittaessaan, sillä Suomen Kuljetusturvan ammattikuljettajan hätäensiapukoulutus on nyt mahdollista käydä verkkokoulutuksena.
Suurin osa verkkokoulutuksen kuvamateriaalista on kuvattu Huittisissa.
Verkkokoulutuksen toteutuksen takana on Huittisissa toimiva Auts-Tuote Oy, jolla on vuosien kokemus ammattikuljettajien kouluttamisesta.
”Se taisi olla Kallionpään Timo, joka saattoi meidät yhteen, kun Kuljetusturvalla oli tahtotila tehdä hätäensiavusta verkkokurssi ja meillä oli kokemusta jo ensiapuun liittyvän verkkokurssin tekemisestä”, yrittäjät Hanna Immonen ja Kaisa Telilä kertovat verkkokoulutuksen ensimetreistä.
Aivan pieneksi projektiksi seitsemän kertaa 45 minuutin mittaisen kurssin toteuttaminen ei osoittautunut. Viime viikolla julkistetun koulutuksen tekeminen venyi lopulta yli puolentoista vuoden mittaiseksi uurastukseksi.
Verkkokoulutuksen toteutukseen osallistui Immosen ja Telilän lisäksi kymmenkunta huittislaista yhteistyökumppania. Immonen kertoo ihmetelleensä monta kertaa, miten hienosti asiat järjestyvät ja ihmiset ovat valmiita heittäytymään tällaiseen projektiin.
”Oli kyse sitten sopivasta kuvauspaikasta, kalustosta tai kuvaustilanteeseen tarvittavasta näyttelijästä, niin kaikki olivat heti mukana. Kaikki sisältö pystyttiin toteuttamaan paikallisin voimin.”
Pahin virhe on, ettei tee mitään
Ammattikuljettajan hätäensiaputaidot -koulutus antaa kuljettajalle tarvittavia valmiuksia toimia hätätilanteissa oikein.
”Koulutuksen ehdottomasti tärkein tavoite on, että sen suorittanut henkilö saisi rohkeutta pysähtyä ja auttaa, jos sellainen tilanne sattuu kohdalle”, Immonen painottaa.
”Ensiaputilanteessa pahin virhe on se, että ei tee mitään. Sekä lähikurssilla että tässä verkkokoulutuksessa tärkein tavoite on, että sen käynyt henkilö uskaltaa toimia. Toivomme, että jokainen kurssilainen osallistuisi tälle taitojen, eikä pelkän todistuksen takia”, Telilä jatkaa.
Kurssin tekijät kertovat, että sisältö on suunniteltu sopivaksi niin vasta-alkajille kuin ensiaputaitoja kertaaville.
”Kurssi sisältää tietyt pakolliset aiheet, mutta niiden lisäksi olemme pyrkineet tuomaan esille tilanteita, joita kuljettajat voivat työssään kohdata. Haavojen ja ensiavun hoitamista opetellaan lastaustilanteessa tapahtuneen esimerkin kautta, silmävammat ja kuljettajan ensiapuvälineet käydään läpi kalustohuoltotilanteen avulla”, Telilä kertoo.
”Olemme hakeneet kurssiin mahdollisimman paljon konkretiaa ihan oikean työn kautta”, Immonen täydentää.
Esimerkit ovat nousseet kuljettajien kanssa käytyjen keskusteluiden pohjalta.
”Kun tehdään verkkokurssia, samanlaista vuorovaikutusta ei ole kuin lähikurssilla. Siksi olemme tehneet verkkokurssiin myös lähikoulutuksista ammennetun Eniten kysytyt kysymykset -osioon”, Telilä kertoo.
”Harjoitukset näyttelevät perinteisesti suurta osaa ensiapukurssilla, joten olemme kehitelleet elvytystilanteesta lähtien sellaisia harjoituksia, jotka pystyy toteuttamaan kotona. Kun asioita kokeilee käytännössä, ne jäävät lihasmuistiin ja tulevat jostain sieltä sitten myös tositilanteessa”, Immonen täydentää.

Vaikka verkkokoulutus on suunnattu ammattiautoilijoille, on siinä Telilän ja Immosen mukaan paljon jokaiselle kuljettajalle tärkeää tietoa.
”Käydään läpi ihan sellaisia asioita kuin hätänumeroon soittamista tai hyvää haavahoitoa.”
Kurssista saa sähköisen hätäensiaputodistuksen ja sen lisäksi ammattipätevyyden jatkokoulutusmerkinnän, mutta jos merkintää ei tarvitse, sen voi jättää pois ilmoittautuessa.
”Koulutuksen aiheet ovat ihan perusasioita, mutta niitä ei tule arjessa mietittyä ennen kuin ne osuvat kohdalle. Kun niitä olisi jollain tavalla käynyt jo ennalta läpi, tilanteessa toimiminen olisi huomattavasti helpompaa”, Telilä tietää.
Ensiapukouluttajat vinkkaavat, että jokaisen kuljettajan olisi hyvä tarkistaa, että omassa autossa on heijastinliivit jokaiselle matkustajalle ja toimiva taskulamppu. Tärkeitä välineitä ovat myös turvavyöleikkuri sekä ikkunan särkijä millä on mahdollista särkeä ikkuna.
Immonen kannustaa tutustumaan ensiapulaukun sisältöön jo ennen kuin sille on tarvetta.
”Joskus on käynyt niinkin, että on ostettu auto ja huomioitu vain, että siellä on ensiapulaukku. Sitten kun se sisältöä olisi tarvittu, laukusta onkin paljastunut jotain ihan muuta kuin ensiaputarvikkeita”, Telilä perustelee.
Immonen ja Telilä korostavat, että tarvikkeiden on tärkeä olla helposti saatavilla.
”Varoituskolmiota tai ensiapulaukkua ei ole mukava kaivaa tiensivussa takaluukusta koko perheen syyslomalle tarvittavan tavaramäärän alta.”
