Hoitotiimit käyttöön Huittisissa, sote-keskuksessa otetaan yksi askel taaksepäin kohti paljon kiitosta kerännyttä omahoitaja-mallia

Sairaanhoitajat Mervi Hölttä (takana) ja Viivi Ketonen painottavat, että kaikki hoidon jatkuvuutta edistävät ratkaisut ovat hoidon parhaaksi, lisäävät asiakaslähtöisyyttä ja helpottavat työtä ammattilaisten näkökulmasta.

Huittisten sote-keskuksessa siirrytään tänään keskiviikkona uuteen hoitotiimi-malliin.

Kaikkien Sata-alueen sote-keskusten toimintatapa on muutettu moniammatillisiin hoitotiimeihin marraskuusta lähtien.

”Pähkinänkuoressa koko hyvinvointialueella panostetaan hoidon jatkuvuuteen ja tavoite on, että jatkossa asiakas saa mahdollisimman usein apua tutulta ammattilaiselta. Kun ammattilainen on tuttu, asiointi sujuvoituu, eikä joka kerta tarvitse aloittaa alusta. Myös luottamus ammattilaisen ja asiakkaan välillä vahvistuu”, Huittisten sote-keskuksen sairaanhoitaja Mervi Hölttä tiivistää.

”Hoito pystytään suunnittelemaan ja toteuttamaan paremmin, kun tiimi tuntee asiakkaansa. Tämän ansiosta asiakas saa oikeanlaista apua, oikeaan aikaan ja oikeanlaiselta ammattilaiselta”, sairaanhoitaja Viivi Ketonen täydentää.

Huittisten terveyskeskuksessa toimi vuodesta 2018 lähtien omahoitaja-malli, mikä lopetettiin hyvinvointialueen käytäntöjen yhtenäistämisen myötä viime vuonna. Hölttä ja Ketola kokevat hoitotiimien olevan askel takaisin omahoitaja-mallin suuntaan.

”Toiminnan kehittämisen taustalla on EU:n rahoittama Satakunnan Omalääkäri 2.0 -hanke, jossa olemme Viivin kanssa olleet mukana. Hankkeen tavoitteena on ollut hoidon jatkuvuuden kehittäminen Sata-alueella. Toki kohti omalääkäri-mallia pyritään ihan valtakunnallisestikin. Hoitotiimeillä pystymme lisäämään potilas-lääkärisuhteen jatkuvuutta”, Hölttä kertoo.

”Hanke päättyy vuodenvaihteeseen, mutta mallin kehittäminen jatkuu edelleen sen jälkeen”, Ketonen lisää.

Tiimit jaettu aakkosten mukaan

Osastonhoitaja Marjo Niemi kertoo, että hoidon jatkuvuus on ollut Huittisissa hyvällä mallilla jo aiemminkin.

”Mutta satsaamme sen kehittämiseen edelleen ja teemme kovasti töitä moniammatillisessa tiimissä, jotta potilaan hoitoprosessi on mahdollisimman sujuva alusta loppuun.”

Huittisten sote-keskuksessa toimii jatkossa kaksi tiimiä, joihin asiakkaat on jaettu aakkosten mukaan. Tiimi 1. kuuluvat sukunimet A:sta Mik-alkuun ja tiimi 2. asiakkaita ovat sukunimet Mil-alusta aina aakkosten loppuun.

”Muutos ei kuitenkaan koske niitä asiakkaita, joilla on jo nimetty omahoitaja, he ovat jatkossakin yhteydessä suoraan oman hoitajansa numeroon”, Ketonen painottaa.

Asiakkaat, joille ei ole nimetty omahoitajaa soittavat tuttuun ajanvarausnumeroon ja valitsevat jatkossa 1 tai 2 sen mukaan, kumpaan tiimiin kuuluvat.

”Jos ei tiedä tiimiään, valitsee 3. Tällöin oman tiimin hoitaja soittaa takaisin saman päivän aikana. Nauhoite kannattaa kuunnella huolella loppuun asti”, Niemi neuvoo.

Myös Sata-sovellus on edelleen käytössä ja sen kautta yhteyttä voivat ottaa niin tiimeihin kuuluvat kuin omahoitajan asiakkaat.

”Yhteydenotto ohjautuu täällä meillä oikealle henkilölle”, Hölttä sanoo.

Omahoitaja-mallia on kaivattu

Molemmissa Huittisten terveyskeskuksen tiimessä työskentelevät tietyt lääkärit ja kuusi sairaanhoitajaa. Lisäksi moniammatilliseen tiimiin kuuluu esimerkiksi fysioterapeutti, psykiatrinen sairaanhoitaja ja sosiaaliohjaaja.

”Hoitoa pystytään suunnittelemaan tiimissä muita ammattilaisia konsultoiden. Näin hoito saadaan alkamaan nopeasti”, Ketonen sanoo.

Hölttä ja Ketonen uskovat, että hyvä kokemus omahoitaja-mallista helpottaa hoitotiimeihin siirtymistä.

”Omahoitaja-malli koettiin Huittisissa todella toimivaksi ja sitä on kaivattu. Uskon, että sekä asiakkaat että henkilökunta ottavat mielellään askeleen takaisin sen suuntaan”, Ketonen perustelee.

”Sote-keskuksen tilat on rakennettu hoitotiimin kannalta toimiviksi. Samassa vastaanottohuoneessa toimii pari saman tiimin sairaanhoitajaa ja tiimin lääkäri ottaa asiakkaita vastaan viereisessä huoneessa, yhden oven takana. Näin konsultointi onnistuu parhaimmillaan todella nopeasti”, Hölttä sanoo.

Tiimien lääkärit ja sairaanhoitajat huolehtivat myös sote-keskuksessa olevasta kiirevastaanotosta.

“Tiimeissä hoidettaviksi asiakkaiksi siirtyvät pääsääntöisesti kaikki satunnaista palvelua tarvitsevat”

Moniammatillisessa tiimissä myös sairaanhoitajilla oleva erityisosaaminen saadaan hyödynnettyä paremmin.

”Vaikka olemme kouluttautuneet eri osaamisaloihin, emme ole siiloutuneet pelkästään niihin, vaan kaikki hoitavat konsultoiden kaikenlaisia asiakkaita. Tämä on ollut ammatillisesti valtavan kehittävää”, Hölttä sanoo.

Hoitotiimin myötä asiakkaat pystytään jakamaan sairaanhoitajien kesken tasaisemmin. Tästä syystä on mahdollista, että omahoitaja voi vaihtua.

”Asiakkaan ei kuitenkaan tarvitse itse tehdä tämän asian eteen mitään. Mikäli omahoitaja vaihtuu, me olemme täältä yhteydessä asiakkaan suuntaan. Omahoitaja on noin kolmanneksella kaikista asiakkaista ja lähtökohtaisesti he ovat siis edelleen yhteydessä suoraan omahoitajaan”, Ketonen sanoo.

Jatkossakin nimetty omahoitaja tulee olemaan enemmän palveluja tarvitsevilla asiakkailla.

“Tiimeissä hoidettaviksi asiakkaiksi siirtyvät pääsääntöisesti kaikki satunnaista palvelua tarvitsevat asiakkaat, joilla ei ole nimettyä omahoitajaa”, Hölttä sanoo.

Sairaanhoitajat uskovat, että hoitotiimin avulla sote-keskuksessa pystytään keskittymään aiempaa paremmin perusterveydenhuollon perustehtäviin.

”Tällä tähdätään ennaltaehkäisyyn ja sehän on tiedossa, että mikään ei ole yhtä hyvä sijoitus kuin juuri siihen panostaminen”, sairaanhoitajat toteavat.

Jätä kommentti