Katso havainnekuvat! – Vammalan keskustassa voisi asua perinteikkäässä puutalokorttelissa

Havainnekuva siitä, miltä entinen koulukorttelin alue voisi näyttää tulevaisuudessa. S-marketin paikalla on tosin jatkossa Puuilo. Kuva: Sastamalan kaupungin kaavoituksen materiaalia.

Yksi ensi vuoden kiinnostavimmista kaavahankkeista koskee entisen Hopun koulun korttelialuetta. Kaavan keskeisenä tavoitteena on tarjota Sastamalan keskustan alueelle nykyisestä tarjonnasta poikkeava asumisen vaihtoehto.

Hopun koulun tontin uudistamisen ideana on pienimuotoinen, perinteisiin tukeutuva puutalokortteli, joka oli aiemmin yleinen asumisen muoto kaupunkien keskustoissa.

Kaavamuutos mahdollistaa olemassa olevien rakennusten muuttamisen asuinkäyttöön sekä uusien puurakenteisten asuntojen rakentamisen. Kulttuurihistorialliset ja maisemalliset ominaispiirteet on tarkoitus säilyttää.

Kaavamuutoksen myötä alueelle on mahdollista rakentaa neljä uutta asuinrakennusta. Rakennusalat mahdollistavat esimerkiksi paritalojen ja yhden erillisen asuinrakennuksen rakentamisen. Suuremmilla, parintalon hyvin mahdollistavilla rakennuspaikoilla on rakennusoikeutta 330 kerrosalaneliömetriä kullakin ja pienemmällä erillisen pientalon mahdollistavalla rakennuspaikalla 165 kerrosalaneliömetriä.

Lisäksi vanhan alakoulun ja pysäköintialueen väliin on mahdollista sijoittaa varastorakennus, jossa olisi myös korttelialueen väestönsuoja.

Suurin osa suunnittelualueesta on Sastamalan kaupungin omistuksessa. S-market Sastamalan kiinteistö on yksityisessä omistuksessa.  Alueen toteuttamista suunnitellusti edesauttaisi marketin tonttiin kuuluvan pienen parkkialueen hankkiminen. Siihen voitaisiin osoittaa puutalokorttelin paikoitus.

Puutalokorttelin paikoitukseen suunnitellulle parkkipaikalle voisi tulla kolme erikokoista autotallia, joiden yhteenlaskettu rakennusoikeus olisi 470 kerrosalaneliömetriä.

Vaikka kaavaprosessi etenisi joutuisasti maaliin asti, ei se vielä takaa uusien asuinsijojen syntyä. Puutalokorttelille tarvitaan toteuttaja.

Uutta puutalokorttelia Itsenäisyydentien puolelta kuvattuna. Havainnekuva Sastamalan kaupungin kaavoituksen materiaalia.

Kulttuurihistoriallisesti arvokas kohde

Hopun alueen vanhempi koulurakennus on rakennettu vuonna 1873. Tyrvään ensimmäinen kansakoulu aloitti toimintansa rakennuksessa.

Ensimmäiset koulutalot rakennettiin ilman kouluhallituksen mallipiirustuksia, eivätkä ne ulkoasultaan juuri poikenneet aikansa talonpoikaisarkkitehtuurista. Rakennusta on jatkettu luoteeseen vuonna 1924. Pitkällä koillisseinällä on ollut kaksi kuusikulmaista umpikuistia, jotka on myöhemmin purettu.

Hopun kansakoulu oli Tyrvään ensimmäinen koulu ja seuraavan 20 vuoden ajan myös ainoa. Koulussa oli sekä tyttö- ja poikaluokka. Jälkeenpäin Hopun koulussa kävivät koulua kehitysvammaisten harjaantumisluokkien oppilaat sekä vaikeimmin kehitysvammaiset oppilaat.

Opetuskäytön jälkeen tilat siirtyivät yksityisen päiväkodin käyttöön. Viime vuodet tilat ovat olleet käyttämättömänä.

Toinen alueen koulurakennuksista on sekin iäkäs, rakennettu 1900-luvun alkupuolella. Pihapiirissä sijaitseva aitta on hyvin säilynyt 1800-luvun lopun talousrakennus, joka on osa koulun pihamiljöötä ja rajaa sitä luontevasti pihan pohjoisreunalla.

Kaavaselostuksen mukaan koulurakennukset ja aitta muodostavat perinteisen, avaran ja maisemallisesti merkittävän kokonaisuuden. Pihapiirissä on lisäksi vielä jäljellä vanhaa puutarhaa sekä rakenteita, kuten kivipengerryksiä.

Hopun koulun ympäristö rakennuksineen on määritelty kulttuurihistoriallisesti arvokkaaksi ja suojeltavaksi, perusteena sivistyshistoria. Kokonaisuudella on katsottu olevan myös ympäristöarvoa.

Ympäristölautakunta käsitteli Hopun alueen asemakaavan muutoksen kaavaluonnosta viimeksi 14. joulukuuta. Kaavaluonnos on nyt lausuntokierroksella sekä nähtävänä 24. tammikuuta saakka.

Havainnekuvassa lapset leikkivät puutaloalueen sisäpihalla. Kuva: Sastamalan kaupungin kaavoituksen materiaalia.
Havainnekuva Sastamalan kaupunki.
Havainnekuvassa vanhemman koulurakennuksen takana harjoitetaan pienimuotoista puutarhaviljelyä.