Autokoulunopettaja Ari Louhivuori huolissaan – ”Simulaattori ei korvaa kokemusta oikealla autolla ajamisesta”

Ari Louhivuorella on pitkä kokemus ratin takana henkilöautojen lisäksi myös raskaan kaluston puolella.

Ari Louhivuorta kuvaillaan autokoulunopettajana ”rennoksi”. Sellaiseksi, jonka seurassa ei tarvitse jännittää.
Rauhallisuus ja maltti onkin ratin takana valttia, ja sitä Louhivuori haluaa omille oppilailleenkin korostaa.

Kokemusta Louhivuorelle on karttunut liikenteestä paljon.

Raskaankaluston kuljettajakoulutuksen parissa hän on työskennellyt kolmen vuosikymmenen ajan. Tämän päätyönsä lisäksi hän on pyörittänyt aiemmin 15 vuotta ulkomaanliikenteen kuljetusyritystä ja nykyisin autokoulua.

Autokoulu4You on ollut toiminnassa lähes kuusi vuotta.

Ajo-opetukseen tuli uudistuksia 2018 tapahtuneen ajokorttivaatimuksia keventävän lakimuutoksen myötä.

Ajokortin hinta putosi merkittävästi, ja ajokortin kakkos- ja kolmosvaiheesta luovuttiin kokonaan.

Nykyään hyvin monessa autokoulussa ajotunneista jopa puolet suoritetaan simulaattoreilla. Kehityssuunta on Louhivuoren mielestä huolestuttava.

”Näin päättäjät ovat sallineet. Minä pidän ihan pelleilynä sitä touhua, ei simulaattori koskaan korvaa kokemusta oikealla autolla ajamisesta”, ajattelee Louhivuori.

”Simulaattorit ovat ihan hyvä lisä perusopetukseen, mutta ne eivät saisi korvata perinteisiä ajotunteja.

Pimeänajoharjoittelussa simulaattorit toimivat, mutta esimerkiksi liukkaankelin ajoharjoitukset tulisi suorittaa harjoitusradalla oikean auton kanssa ja perusajotunteja pitäisi olla riittävästi.”

Ajokokemusta tulee vain ajamalla. Louhivuoren mukaan on hyvä, jos autolla ajamisesta on kokemusta jo ennen autokouluun tuloa. ”Peltoautoilla pärrätessä tai jääradoilla kurvatessa saa hyvää kokemusta auton käsittelystä.”

Simulaattorien yleistyttyä monet harjoitusradat ovat lopettaneet toimintansa.

”Siitä on suuri murhe, Porissakin oleva rata lopetetaan. Onneksi Huittisissa on vielä rata. Sitä pystytään pitämään yllä, koska sillä on korkea käyttöaste. Siellä käyvät muiden lisäksi myös puolustusvoimien porukat harjoittelemassa”, Louhivuori sanoo.

Auton käsittelytaidot ovat tärkeitä liikennesääntöjen opettelemisen lisäksi. Louhivuori pitää hyvänä sitä, jos nuoret saavat kokemusta auton käsittelystä peltoautoilla pärrätessä tai jääradoilla kurvaillessa. Jos autoon saa tuntumaa jo ennen autokoulua, se luo hyvää pohjaa jo valmiiksi.

”Se, että liikenteessä pystyy keskittymään myös liikennesääntöihin edellyttää sitä, että hallitsee ajoneuvon”, tietää Louhivuori.

Tärkeää on osata myös huomioida se, kuinka paljon vauhti vaikuttaa jarrutusmatkaan.

”Kun pudotetaan nopeudesta neljännes pois, jarrutusmatka puoliintuu. Ja jos taas tuplataan nopeus, jarrutusmatka nelinkertaistuu ja myös törmäysenergia on nelinkertainen”, Louhivuori perustelee fysiikan lakeihin liittyvää autoilun matematiikkaa.

”Nuorten onnettomuuksissa korostuu se, että jarrutusmatkaa ei osata arvioida. Ja mitä nuorempi on kuski, sen enemmän kaveriporukan painostus vaikuttaa esimerkiksi kaahaamiseen – toki tämä on yksilöllistä, mutta useimmiten iän myötä kasvaa myös vastuullisempi ajotyyli”, Louhivuori pohtii.Toinen seikka, mihin kannattaa kiinnittää huomiota on vilkun käyttö.

Turvaväleihin kannattaa kiinnittää huomiota – huomioida tulee myös varoitusmerkit.                        Kuvituskuva: Liikenneturva / Kaisa Tanskanen.

”Liikenneympyröissä näkee paljon virheellistä vilkunkäyttöä. Esimerkiksi raskaalle liikenteelle on tärkeää tietää, milloin ajoneuvo poistuu ympyrästä – joten vilkkua on hyvä käyttää ajoissa eikä vasta viime tipassa”, selvittää

Louhivuori. Hän tietää kokemuksesta, että yhdistelmäajoneuvon jarrutusmatkaa on erittäin pitkä. Rekkoja ei pysäytetä hetkessä. Parasta raskaalle liikenteelle onkin, jos tietää muiden tielläliikkujien aikeet ajoissa.

Mopoautot ovat yksi asia, joka autokoulunopettajaa huolestuttaa.

”Erityisesti, kun ne kulkevat tuolla isoilla teillä raskaan liikenteen seassa. Moni kuljettaja on sanonut, että kun kaukaa mopoauto näyttää tavalliselta pikkuautolta – ja sitten se onkin yhtäkkiä siinä keulan edessä, kun vauhti on niin hidas – siinä tulee vaaratilanteita”, Louhivuori sanoo.

Ammattikuljettajat toki ovat tottuneet ottamaan huomioon jo kauan teillä liikkuneet mopoautot – mutta riskejä Louhivuori pitää edelleen suurina.

Kaksipyöräiset moottoriajoneuvot vaativat käsittelytaitoja. Kuvituskuva: Alueviestin arkisto

Tavallisen mopon erottaa helposti, mutta mopoauto on vaikeampi havaita hitaaksi.

”Mopoauto on tavalliseen autoon verrattuna hyvin suojaton. Siihen kun toinen ajoneuvo törmää, se on kuin kananmunankuori se auton kori”, varoittelee Louhivuori.

Euroopassa valmistellaan lakia, joka sallisi niin sanotut kevytautot.

”Ne ovat tavallisia autoja, joissa suurin sallittu nopeus on mopoautojen luokkaa – eli niillä ei pääse lujaa, mutta ne ovat turvallisempia kuljettajalle. Toivoisin, että laki menisi läpi ja tulisi käyttöön Suomessakin”, hän sanoo.
Kaikille tielläliikkujille Louhivuorella on terveisiä.

”Toiset tulee ottaa huomioon ja turvavälit pidettävä riittävän pitkinä. Niihin myös ohittajien on turvallisempi puikkia väliin. Matkaan kannattaa varata aina myös riittävästi aikaa.”