Hyötykeräys – kiertotalouden innovatiivinen edelläkävijä antaa mobiilisovelluksen ystävänpäivälahjaksi asiakkailleen

Toimitusjohtaja Lauri Jokinen ja viestintäasiantuntija Henna Lehtiö tietävät, että kierrätyksessä tärkeintä on eri materiaalien tunnistus. ”Me autamme siinä, ydinosaamistamme on, että analysoimme materiaaleja ja tunnistamme niitä kautta linjan. On tärkeää, että mahdollisimman suurelle määrälle jätettä löydetään uusiokäyttöä”, he painottavat.

Kierrätys on kehittynyt ja tehostunut vuosien varrella, ja ympäristövaikutuksista ollaan tultu yhä tietoisemmiksi sekä kuluttajien että yritysten keskuudessa.

”Hyötykeräyksen aloittaessa toimintansa lajiteltiin nykyisen Sastamalan alueella sekajätteestä ainoastaan paperi. Keräyspaperia keräsivät siihen aikaan sotaveteraanit, jotka etsivät toiminnalleen jatkajaa”, kertoo perheyrityksen toimitusjohtaja Lauri Jokinen.

”Vammalan Hyötykeräys perustettiin vuonna 1991 isäni Antti Jokisen ja Esko Pirasen toimesta maatalouden liitännäiselinkeinoksi. Melko nopeasti kierrätyksestä tuli kuitenkin aivan oma, kannattava liiketoimintansa”, Jokinen avaa yrityksen historiaa.

”Ensimmäisen toimintavuoden jälkeen palkattiin yksi ulkopuolinen työntekijä ja hankittiin ensimmäinen, oma kuorma-auto. Aluksi välivarastona toimi Vammalan Kallialassa sijaitseva Jokisen suuli”, mies paljastaa.

Kolmantena toimintavuonna yritykseen pystyttiin hankkimaan jo ensimmäinen roska-auto ja keräystoiminta laajeni lasin- ja metallinkeräykseen.
Osana palvelutarjontaa 90-luvun puolivälistä lähtien on ollut tietoturvaan liittyvän materiaalin kierrättäminen.

”Varsinkin EU:n tietosuoja-asetuksen myötä tietoturvapaperin käsittely on lisääntynyt merkittävästi”, Jokinen selvittää.

Kehitysloikka uusien varastotilojen myötä

2000-luvulle siirryttäessä yritys koki mittavan kehitysloikan vuokratessaan paremmat varastotilat Vammalan jäteasemalta.

”Vuonna 2013 ostimme Kuljetus Team Tuomisen jäteliiketoiminnan. Kaupassa palvelukseemme siirtyi kaksi työntekijää ja kalustoon yksi auto lisää. Työntekijämäärämme siis tuplaantui kerralla. Tämän jälkeen yritystoiminnan kasvu lähti uusille urille, materiaalien vastaanotto ja hyödyntäminen laajeni, ja muun muassa muovinkierrätys tuli mukaan”, Jokinen kertoo.

Muovista onkin tullut entistä merkittävämpi kierrätysraaka-aine eri sektoreiden toimijoille. Hyötykeräyksen toiminta-alue on kasvanut tasaisesti, ja nykyään yritys toimii koko Pirkanmaan alueella sekä Satakunnassa. Vuosien varrella vaihtolavojen ajot kasvoivat, ja eri materiaalien vastaanotto kattoi sen myötä myös rakennus- ja kaupan alan jätteet. Sastamalan terminaalin lisäksi yrityksellä on toinenkin vastaanottolaitos.

”Tytäryhtiö Hyötypaalaus Oy:n perustaminen Nokialle, kiertotalouden yrityspuisto ECO3:n alueelle mahdollistaa entistä paremmat logistiikkapalvelut eri teollisuusalojen yrityksille. Kumppaniverkoston avulla toimintaa voidaan tarjota myös valtakunnallisesti”, Jokinen toteaa.

”Haluamme olla kiertotalouden edelläkävijöitä. Materiaalitkin kehittyvät koko ajan kierrätystä tukevaan suuntaan”, hän sanoo.

”Olemme kasvaneet merkittäväksi toimijaksi alallamme, mutta yrityksen perusarvot – yhteisöllisyys, kestävä kehitys sekä asiakaslähtöisyys – ovat säilyneet ennallaan ja ohjaavat toimintaamme edelleen”, vakuuttaa Jokinen.

Lähes 30-vuotisella taipalellaan perheyritys on kasvanut yli kolmen miljoonan euron liikevaihtoon ja työllistää lähes kaksikymmentä työntekijää.

Ajan aallonharjalla pysytteleminen on Hyötykeräyksellä ollut aina toimiva osa konseptia ja menestyksen edellytys. Uusin innovaatio on asiakkaille suunnattu, aivan uusi Hyötykeräys-mobiilisovelluspalvelu.

”Annamme tämän appin ystävänpäivälahjaksi kaikille meidän asiakkaillemme veloituksetta. Tällaista vastaavaa mobiilisovellusta ei Pirkanmaalla taida olla käytössä kenelläkään toisella alan toimijalla yksityisille kotitalouksille. Olemme tästä ylpeitä ja innostuneita ”, kertoo yhtiön viestintäasiantuntija Henna Lehtiö.

”Sovellus on tehty tosi helpoksi käyttää, ja sen kautta löytyy hyödyllisiä käyttäjää palvelevia tietoja”, jatkaa Lehtiö.

”Tämä myös lisää toimintamme läpinäkyvyyttä, mikä on meille tärkeää.”

Yksinkertainen ja helppo käyttää

Mobiilisovellus täydentää jo aiemmin toiminnassa olleita sähköisiä palveluita.

”Jos asiakkaalla on jo meidän online-tunnuksemme, niin samoilla tunnuksilla pääsee kirjautumaan myös uuteen sovellukseemme. Voit tilata tunnusten aktivoinnin helposti kotisivuiltamme tai sähköpostitse. Lisäksi mielellämme neuvomme asiakkaita palvelun käytössä”, Lehtiö mainitsee.

”Tämän kaltaiselle palvelulle on tarvetta, meille tulee paljon kyselyitä esimerkiksi astioiden tyhjennysväleistä ja esimerkiksi kaikki sellaiset tiedot on helposti saatavilla sovelluksen kautta – vaikkapa se, koska viimeksi on käyty ja milloin on seuraava tyhjennys”, täsmentää Lehtiö.

”Ja jos astia täyttyykin vaikka tavanomaista nopeammin, sovelluksen kautta voi myös tilata ylimääräisen tyhjennyksen.”

Sovelluksen suunnittelussa tärkeintä on ollut se, että siitä tulisi mahdollisimman yksinkertainen ja helppo käyttää.

”Niin yksinkertainen, että kuka tahansa osaa sitä käyttää.”

Mobiilisovellus on suunnattu sekä yksityisille että yritysasiakkaille.

”Uskomme, että tämä lahja otetaan ilolla vastaan.”

 

 

Jätä kommentti