
“Facebookia hyödynnetään jatkossa vielä enemmän. Houkuttelemme kaupungin omille sisällöille lisää seuraajia myös mainonnan avulla.” Kuva on kuvakaappaus kirjaston Facebook-sivulta.
“Viestitään Sastamala maailmankartalle!” huutaa kaupungin viestintästrategia. Kunnianhimoinen tavoite.
Jos kaupungin viestintäsuunnitelmia on uskominen, maailmanvalloitus tapahtuu vuonna 2016 sähköisten viestintäkanavien ja sosiaalisen median avulla.
Viestintäpäällikkö Johanna Kurkikangas kertoo, että Sastamala “blogaa, tubettaa ja twiittaa”. Kaupungin henkilöstö ylläpitää netissä blogeja, joissa he kertovat asiantuntijaroolissa kunnan palveluista ja ajankohtaisista asioista.
Sastamalalla on jo nyt oma kanava videopalvelu Youtubessa, ja tavoitteena on tuottaa sinne lisää materiaalia sekä kasvattaa sen seuraajien määrää. Kaupunginjohtaja ja muut keskeiset viranhaltijat saavat lisäksi aktivoitua sanaisen arkkunsa avaamisessa yhteisöpalvelu Twitterissä.
“Ei tässä Pekka Sauriksi tarvitse kenenkään ryhtyä, mutta tuohan se virkamiehiä lähemmäs kuntalaisia, jos he viestivät asioista suoraan ihmisille”, Kurkikangas muotoilee.
Kaiken viestinnän tehtävänä on antaa kaupunkilaisille sekä muille sidosryhmille oikeat ja riittävät tiedot Sastamalan palveluista, päätöksenteosta ja toiminnasta, Kurkikangas korostaa.
Yleisen imagomainonnan kärkiteemoja ovat tänä vuonna asuminen ja matkailu. Keväällä Sastamalan tonttitarjontaa markkinoidaan Etuovi.comissa ja kaupunki satsaa myös Google-hakusanamainontaan. Syksyn teemana on yrittäjyys, ja visiona vahvistaa kuvaa Sastamalasta hyvänä yrittämisen kaupunkina.
“Sastamala näkyy syksyllä tv- ja verkkokampanjassa sekä Tampereen alihankintamessuilla”, Kurkikangas sanoo.
Viestinnän ja markkinoinnin budjettiraami kuluvalle vuodelle on 100 000 euroa.
Näyttää siltä, että viestintäsuunnitelma jättää väkisinkin tiedon ulkopuolelle sen osan veronmaksajistaan, joka ei blogaa, tubeta, eikä twiittaa. Se on sekä ikä- että kansalaissyrjintää.
Onko 100000e vain sosiaalisen median ja sähköisen viestinnän hinta, vai kaiken kaupungin tiedottamisen hinta?
Parempi tulos voisi olla jos sijoittaisi nuokin rahat pörssiosakkeisiin tai lottoon
Olikohan tuossa jossain mitä tässä tavoitellaan…vaikuttaa aika abstraktille rakentaa mielikuvaa ilman uimahallia…ja virkamiehet voivat pysyä poissa jos ulos anti on nähdyn ja kuullun kaltaista kuten tornihuvilan vuokraus..konkreettisesti esimerkiksi viisi yritystä muuttaa pysyvästi sastamalaan …sata uutta työpaikkaa…tuhat uutta asukasta…verotuloihin 10 miljoonan euron kasvu jne
Kunhan nyt saatais nää nykyiset pysymään paikallaan ja oman paikkakunnan työttömät työllistettyä…
…antaa riittävät ja oikeat tiedot Sastamalan päätöksen teosta ja toiminnasta…viitaten edellisiin kommentteihin…
Klo 18.31: Oleellista on, saavatko KAIKKI saman tiedon. Mielestäni nyt jaetaan väki tietotekniikkaa käyttäviin ja sitä käyttämättömiin. Sen ymmärrän, jos markkinointi hoidetaan näin, mutta kaupunkilaisten on saatava sama tieto lehdistä/radiosta.
Avainasemassa on kyllä myös lehdistö..alueviesti ja Tyrvään sanomat….vallan vahtikoirat ovat tällähetkellä sylikoiria…sähköyhtiö jo meni.samoin puhelin yhtiö ja Patria vei vammaksen…mutta lehdistöltä puuttuu rohkeus…asukkaiden tuki heillä olisi
Miltähän tuntuu arkisesta raatajasta kuulla, että siellä sitä twiitataan viran puolesta sadalla tonnilla vuodessa…
Alueviesti lienee enää ainoa “vapaa” tiedonvälittäjä paikkakunnalla. Vaikkakin senkin luotettavuutta olen alkanut epäillä. Tyrvis on almaa, eikä siitä sen enempää.
Juuri näin
Mikä ihmeen kingi tuo kurkikangas luulee olevansa……
” “Viestitään Sastamala maailmankartalle!” huutaa kaupungin viestintästrategia. ” …ja kaupungin oma avoin keskustelupalsta suljettiin, aikoinaan.
Demokraattisen kulttuuriin kuuluu että päätöksiä ja päätöksen tekijöitä pitää voida arvostella…kritiikkiä pitää kestää….ja voihan sitä joskus saada kiitostakin;-)…
Palsta vain auki….kohtahan on taas vaalitkin….vaikka itsehallinto alueiden synty taitaa vieläkin olla suuri kysymys merkki…..
Jos on joutilasta aikaa, niin mikäpäs siinä. Mitähän esim. twitterissä voisi viestiä muuta kuin pikkunokkeluuksia? Ja blogikirjoituskin syntyy käden käänteessä!
Hoidetaan vanhusten ja lapsiperheiden asiat kunnolla. Riittävästi auttavia käsiä sinne minne niitä tarvitaan, samoin rakennusluvat nopeasti niitä tarvitseville. Eiköhän näiden kautta tuleva viesti olisi parasta mainosta Sastamalalle. Kuka tänne muuttaa vaikka kuinka mainosettaisiin, jos täällä ei ole peruspalvelutkaan kunnossa!
08.10 Muutin tänne Sastamalaan siinä toivossa, että täällä olisi ns. peruspalvelut paremmat, kuin esim. ruuhka-Suomessa. Kun näihin palveluihin nyt olen vähän tutustunut niin olen hieman pettynyt. Ilmeistä on, että apua saa aina, kun rahaa on, ts. mikäli asiakas/potilas on varaton ei hänen hoidollaan niin kiirettä ole.
Ikäihmisille vaan vihjeeksi, että kannattaa säästää vieläkin ns. pahemman päivän varalle ! Kunnan apuun ei ihan kannata sokeasti luottaa….
Tiedetään.