Kotiaterioiden maku ja ulkonäkö saavat aiempaa paremmat arviot, koululaiset ovat tyytyväisempiä ruokapalveluihin kuin verrokkikunnissa, ja puhtauspalveluiden laatu sekä asiakaspalvelu on parantunut etenkin terveydenhuollon kohteissa. Tämä käy ilmi Servin FCG Finnish Consulting Group Oy:llä vuoden 2015 syksyllä teettämästä tutkimuksesta.
Kotiateria-asiakkaista lähes kolme neljännestä arvioi olevansa tyytyväinen tai erittäin tyytyväinen Servin ruokapalveluun kokonaisuutena. Ruoan maku ja ulkonäkö saivat aiempaa paremmat arviot asiakkailta, sen sijaan jälkiruokiin oltiin hieman edellisvuotta tyytymättömämpiä.
Tehostetun palveluasumisen piirissä olevat vanhukset olivat edellisvuosien tapaan erittäin tyytyväisiä ruokapalveluun, heistä yli 80 % kertoikin olevansa joko tyytyväinen tai erittäin tyytyväinen palveluun kokonaisuutena. Päivän aterioiden määrää pidettiin riittävänä ja annosten kokoa sopivana. Parannusta edellisvuoden tuloksiin oli nähtävissä erityisesti juustojen ja leikkeleiden valikoiman monipuolisuudessa.
Myös terveyskeskuksen sairaalaosastolla oltiin edelleen tyytyväisiä Servin ruokiin, kokonaisuutena arviot olivat hieman edellisvuotta parempia. Sen sijaan aluesairaalan puolella asiakkaat arvioivat ruokapalveluita edellisvuotta kriittisemmin.
Koululaisista lukiolaiset olivat aiempaa tyytyväisempiä ruokapalveluihin. Ruoan ulkonäkö, terveellisyys ja erityisruokavaliot saivat lukiolaisilta selvästi aiempaa paremmat arviot kuten myös ruokasalien viihtyisyys ja rauhallisuus. Yläkoululaisten tyytyväisyys oli edellisen vuoden tasolla kun taas alakoululaiset arvioivat ruokapalveluita edellisvuotta kriittisemmällä otteella. Koululaisten tyytyväisyyttä verrattiin myös seitsemään verrokkikuntaan, joille on tehty vastaava kysely samalla sapluunalla. Vertailu osoitti Sastamalan koululaisten olevan hieman verrokkikuntien koululaisia tyytyväisempiä ruokapalveluihin.
Henkilöstöruokailijat olivat edellisvuosien tavoin erittäin tyytyväisiä sekä palveluun että ruoan laatuun. Huomionarvoista tuloksissa oli, että kouluilla ja päiväkodeilla ruokailevan henkilöstön tyytyväisyys ruokapalveluihin oli noussut merkittävästi edellisvuodesta.
Puhtauspalveluissa asiakkaat kokivat laadun ja asiakaspalvelun parantuneen erityisesti terveydenhuollon toimipisteissä. Kouluilla ja päiväkodeilla arviot olivat hieman edellisvuotta heikommat. Kokonaisuutena tyytyväisyys puhtauspalveluihin pysyi täsmälleen edellisvuoden tasolla.
FCG Finnish Consulting Group Oy toteutti asiakastyytyväisyystutkimuksen Sastamalan Ruoka- ja Puhtauspalvelut Oy:n toimeksiannosta syksyllä 2015. Servi on käynyt tuloksia läpi tilaajien kanssa, ja sopinut kehittämistoimista alkaneelle vuodelle palveluiden kehittämiseksi edelleen. Tutkimukseen osallistui yhteensä 1 326 asiakasta.
olen käynyt syömässä hopunkallion ravintolassa joskus päivisin ja siellä on hyvää ruokaa mutta koululaiseltani olen kuullut muunlaista palautetta kouluun tulevasta ruuasta
No vai niin. Sukulaiselle tulee tuolta sapuskaa ja kyllä usein ulkonäön kanssa on niin ja näin!
Palvelua pääsääntöisesti käyttää ikäihmiset ja kuten tiedetään että suurinosa ei valita (pelkäävätkö että palvelu poistetaan tai muistavat ajat kun asiat oli huonommin).
Onko Servillä tutkimusta moniko on vaihtanut toimittajaa esim yksityiseen ?
Ja kyllä se ruoka siellä linjalla on paremman näköistä kuin nämä “muovikippoateriat”.
Voipi myös johtua että saa valita mitä haluaa.
Kovin korkealle en arvosta niitä pikkuisia “nyytipaketteja”. Mutta kaikkihan ei voi/ kykene itse valmistamaan ja omaisistakaan ei kaikilla ole apua, joten kai se silloin on pakko hankkia toisaalta.
Servistä saa hyvät kepapit. 🙂
Miks ne ruokalistat julkaistaan keskiviikosta keskiviikkoon eikä ma-su??? Mennee silmät siinä ihan sekasin ja luulee syävänsä ihan muuta kun syäkään.
Jos vanhukset tykkää ruuasta mutta omaiset valittaa niin mikseivät käy itse viemässä annoksia vanhuksilleen?? Olisko kuitenkin niin että ruoka on ihan hyvää ja ravitsevaa ja vanhukset tyytyväisiä mutta jostain täytyy valittaa ja nimenomaan niiden jotka ei edes syö tätä ruokaa?
“Yläkoululaisten tyytyväisyys oli edellisen vuoden tasolla kun taas alakoululaiset arvioivat ruokapalveluita edellisvuotta kriittisemmällä otteella.”….mistä mahtaa johtua ? kouluruokaa kuulemaa kuuluu kritisoida kun muutkin niin tekevät. Voivoi , on paljon maita missä ilmainen kouluruoka otettaisiin ilolla vastaan. Hemmotellut kakarat. Ja muuten kaikki eivät saa terveellistä ruokaa kotonakaan.
Jos yläkouluilla / lukiolla on pääruokana kasviskeittoa se riitä kasvaville nuorille!
Montako ateriaa Serviltä lähtee eri puolille? Ja moniko ruokailee ravintolassa? Ja oliko tuo 1326 ne, joille kysely tehtiin, vai ne, jotka kyselyyn vastasivat. Tuon selventäminen antaa oikeat mittasuhteet tulokselle.
Myös moni on lopettanut syömisen Serviltä kokonaan. Niiltä ei kysytä.
Kotiin kuljetettavat ateriat ovat aivan liian kuivia siis kastiketta asiakkaat kaipaavat enemmän. Kuivia lihapullia lusikallinen kastiketta ja siinä kolme/neljä keitettyä perunaa. Vanhukset jotka ovat tottuneet kastikkeeseen eivät tuosta tykkää.
Ei missään ole tarjolla ruokaa joka miellyttäisi kaikkien makuhermoja. Eikä pidä ollakaan – on vaan hyvä, että ruuasta ollaan montaa mieltä. Silloin sitä mistä ei yleisesti tykätä voidaan aina kehittää ja hyväksi havaittuja ruokia yritetään jatkossakin tehdä yhtä maistuviksi, tärkeää on että laatu pysyy hyvänä.
Ikäihmiset arvostaa erilaisia ruokia kuin lapset ja nuoret.
Hinnanpolkia.aina ollut raukkamaista polkee hintoja mut jos muuhun ei pysty