Keskustan sastamalalainen kansanedustaja Pertti Hakanen on jättänyt eduskunnassa kirjallisen kysymyksen pankkien tarjoamien henkilöasiakas- ja käteispalveluiden saatavuuden turvaamisesta.
Hakasen mukaan käteispalveluja tarjoaa enää noin 40 prosenttia pankkikonttoreista. Lisäksi henkilöasiakaspalveluja tarjoavien konttorien määrä vähenee vuosittain noin sadalla.
“Pankkien henkilöasiakas- ja käteispalvelut ovat yhä edelleen tärkeä osa muun muassa iäkkäiden tai raha-asioissa muuten tukea tarvitsevien palvelukokonaisuutta. Näiden nopea supistuminen vaikeuttaa olennaisesti kyseisten ryhmien mahdollisuuksia raha-asioidensa itsenäiseen hoitamiseen”, Hakanen toteaa.
Hän pitää tärkeänä, että jokaisella olisi tasavertainen mahdollisuus käsitellä itse tallettamiaan varoja haluamallaan tavalla.
“Mielestäni tämän pitäisi olla pankin asiakkaan perusoikeus.”
Hakasen mukaan palveluiden turvaamiseksi on ryhdyttävä toimenpiteisiin jo nyt, kun tuleva kehitys on ennalta nähtävissä. Siksi hän kysymyksessään peräänkuuluttaakin toimia palveluiden saatavuuden turvaamiseksi.
“Yksi mahdollinen toimenpide olisi luoda pankkeja valvovalle viranomaiselle lainsäädännöllä parempia työkaluja palveluiden saatavuuteen puuttumiseen. Lisäksi tulisi harkita käteispalveluiden liittämistä osaksi lailla velvoitettuja peruspankkipalveluita”, Hakanen ehdottaa.
HYVÄ ASIA
KYLLÄ PITÄÄ SAADA PANKISTA KÄTEISTÄ RAHAA
Asiahan on hyvä, mutta ollaanko jo jälkijunassa!
Ei koskaan ole liian myöhäistä toimia tärkeän asian puolesta
Pankeilla aivan kohtuuton korvaus laskun maksusta.Kaikki ei käytä tietokoneita.
Pertti on oikealla asialla. Pankin tehtävä on antaa ja ottaa vastaan rahaa.
Varsinkin kun palkat, eläkkeet yms. maksetaan ainoastaan pankkiin. Pankki alkaa olla semmonen “pakollinen paha”, joka osaa rahastaa juuri niitä, jotka eniten apua tarvitsisivat.
Asiaa Pertti!! Kaikilla vanhuksilla ei ole kortteja tai tietokoneita ym vempeleitä!!
Pidähän hattu korkealla Pertti! On todella aivan uskomatonta että tälläinen peruspalveluihin kuuluva palvelu voidaan poistaa,ajaa asiakkaat kadulle automaatteihin,joka ei ole edes turvallinen tapaa nostaa rahaa.
HYVÄ Pertti!
Siitä vaan Hakanen hoitamaan hommat kuntoon. Onhan kepulla oma pääministeri!
Kun säätelyä lisätään lakien avulla, vaikuttaa se yleensä kiristävästi yritysten taloudelliseen toimintaan. Olkaapa siis valmiita maksamaan kohoavia kustannuksia korkeampina palvelumaksuina.
Hyvä Perttti, olet oikeassa, vanhuksia ja muita heikommassa asemassa olevia pitää tässä yhteiskunnassa myös ajatella.
Laskut saa ilmeisesti maksettua edullisemmin R-kioskilla. Seurailin tässä taannoin kun kun mummo maksoi laskunivaskaansa Ärrällä, mutta yhtä laskua ei voinut maksaa. Sastamalan sos.terv.-palvelun laskussa kun ei ollut viivakoodia, nin roikkumaan jäi. Miksiköhän siinä ei oo viivakoodia?
Ei käteistä rahaa enää tarvita kun on kortit sun muut.Turhaa kulunkia se vaan on muutaman asiakkaan takia pitää tämmöinenkin palvelu. Joku sen aina maksaa, ei pankkisitä ilmaiseksi tee.
Pertti on asialinjalla.Mutta miten toimitaan kun hukkaan nordean pankkikorttini ja voi mennä parikin viikkoa kun saan uuden.Aika pitää varata kassa palveluun että pystyn hoitamaan uuden tilauksen.Kesken työpäivänkö sitten ajelen kauempaa tapaamiseen.Vois olla varmaan järkevää varata patjan alle muutama satanen ja/tai avata tili osuuspankkiin. Vaikeeks menee.
Yksityisten yritysten toiminnasta päättäminen ei ole eduskunnan tehtäviä. Kaikkea mukavaa voi kyllä populisti vaatia ja unohtaa että kustannukset otetaan kyllä jostain. Fiksumpaa voisi olla ehdottaa että annetaan kivijalkapankkien olla rauhassa ja nostetaan rahat jatkossa ilman kuluja S-kaupasta jotka ovat auki normaalien työaikojen ulkopuolellakin.
Eikös Hakanen ole huomioinut, että S-marketeita on ympäriinsä. Siellä pankkipalvelut pelaavat aamuvarhaisesta iltamyöhään. Ohjatkaa eläkkeenne ja palkanne sinne ja palvelu pelaa.
Voi luoja!!! Eiks ois tärkeempiäki asioita ajettavana!!! Mutta ku tarttee koittaa joka asiaan tökkiä kepillä !! Kunnei muuten saa ääntänsä kuuluville !! Naurettavaa………….