Sastamalan Sylvään koulun rehtori Jari Anderssonin puuttuminen oppilaiden arviointiin poiki kantelun Aluehallintovirastoon (avi). Aiheesta uutisoitiin laajasti viime viikolla, ja nyt näkemyksensä tapauksesta kertoo valituksen tehnyt kieltenopettaja Katariina Huju.
Andersson muutti vuoden 2016 keväällä kolmen opetusryhmän englannin kielen arvosanoja ylöspäin. Toimiaan hän perusteli Alueviestille oppilaiden edun toteutumisella. Andersson kertoo pitäytyneensä numeroiden osalta oppilaiden aikaisemman opettajan antamissa 8. luokan arvosanoissa.
Huju kritisoi Anderssonin näkemystä ja toteaa, että päättöarvioinnin periaatteet on sovittu yhteisesti kielten aineryhmässä soveltaen Opetushallituksen ohjetta. Rehtori ei huomioinut oppilaiden 9. luokalla antamia näyttöjä lainkaan.
“Kerron aina oppilaille päättöarvioinnin periaatteet ja tiedotan saman huoltajille Wilmassa. Pidimme myös yhteisesti laaditun, kohtalaisen kattavan päättökokeen. Opettamieni ryhmien tuloksissa ei ollut mitään poikkeavaa verrattuna muiden opettajien ryhmiin.”
“Virkamiehet tiesivät arvioinnin peukaloinnista”
Rehtorin puuttuminen asiaan tuli Hujulle täytenä yllätyksenä. Jouluna oppilaat olivat saaneet väliarvioinnin, eivätkä oppilaiden tuotosten keskiarvot kovastikaan muuttuneet joulusta.
Kun Huju muistelee viime kevään tapahtumia, hän harmittelee, ettei ollut tarpeeksi rohkea heti kertomaan päättöarvioinnin kohtalosta. Kantelun tekeminen aviinkin venyi kuluvan vuoden helmikuulle.
Huju sanoo jättäneensä ilmoituksen epäasiallisesta kohtelusta kasvatusjohtaja Karekselle kesäkuussa. Hujun mukaan ilmoituksen tekeminen lisäsi häneen kohdistuvaa epäasiallista käytöstä.
“Vaikka riittävän monet Sastamalan kaupungin johtavat virkamiehet ovat tienneet arvosanojen peukaloinnista, mitään vääryyksiä ei ole korjattu. Rehtorilla on ollut tarve todistaa minut työkyvyttömäksi tai ainakin epäpäteväksi. Helmikuussa jätin työsuojelun valvontapyynnön aviin, jonka työsuojelutarkastaja neuvoi tekemään erillisenä hallintokanteluna.”
Vaikutusta työilmapiiriin
Tapauksen saama mediajulkisuus ei ole Hujun mielestä sinällään hyvä asia. Eniten häntä harmittaa nuorten tilanne. Asian käsittelyllä on ollut Hujun mukaan vaikutusta myös Sylvään koulun työilmapiiriin.
“Lakimiehet ratkaiskoot asian kerrallaan. Viranhaltijoiden, myös opettajien, pitää toimissaan noudattaa lakia ja hyvää hallintotapaa. Meitä on Sylväällä iso joukko opettajia, ja pääsääntöisesti olemme arjessa toimineet samaan suuntaan ja toisiamme auttaen. Toisaalta taas, sellainen renki millainen isäntä. Esimerkkejä työnjohtotavasta ja johdon luomasta ilmapiiristä löytyy kyllä valvontapyynnöstäni. Kiitos kollegoille ääneenkin lausutuista tuen ilmauksista. Muuhun en ole olettanutkaan kenenkään voivan ryhtyä”, hän sanoo.
Andersson voi saada huomautuksen
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston lakimies Teemu Rönkön mukaan päätös rehtori Jari Anderssonia koskevasta kantelusta saadaan syksyn aikana. Avi pyrkii käsittelemään kantelut kahdeksan kuukauden kuluessa niiden vireille tulosta. Tässä tapauksessa kantelu tehtiin helmikuussa.
Rönkkö ei lähde edes yleisellä tasolla pohtimaan, voisiko asiassa olla joitakin lieventäviä asianhaaroja tai millaisissa tilanteissa tai olosuhteissa rehtori voisi puuttua opettajan tekemään oppilasarviointiin. Sen sijaan Rönkkö viittaa Perusopetusasetuksen 13. pykälään, jossa todetaan, että oppilaan arvioinnista päättää kunkin oppiaineen opettaja tai opettajat yhdessä.
Jos avi toteaa viranhaltijan toimineen väärin, vakavin seuraamus kyseisestä kantelutapauksissa on huomautus. Lievempi sanktio voi olla esimerkiksi avin antama ohjeistus siitä, miten viranhaltijan olisi pitänyt asiassa toimia
Lue koko juttu 10.5. Alueviestistä

Pelon avulla Sylvään koulun johto opettajia hallitsee.
Ja oppilaita.
Ja aivan liian kauan on jo jatkunut.
Sijaisena joskus olleena: pointsit Hujulle. Arvostan, että uskalsi avata suunsa.
Kuka uskaltaa ottaa asian esille? Siinä tyypillinen kommentti opettajien keskuudessa.
Entäs Kares ja muut, jos kerran tiesivät. Omituista toimintaa mm. vt. Kasvatusjohtaja jatkaa vaan vaikka aikoinaan oli päteviä hakijoita. Ei päätöstä uudesta hausta, montako vuotta voi toimia vt.nä.
Hujulla on oikein iso muna
voiko joku poistaa nämä asiattomat kommentit?
n. 7 vuotta sitten myös poltteli pilveä ikkunasta yms. kuulemani mukaan myös varoituksia saanut, liekö potkut tulossa
Siis polttiko Huju pilveä?
Tuosta kommentista tulee herkästi käräjäreissu. Opettajaan kohdistuneena tuo on erityisen törkeä. Moderaattori laittanee IP:n talteen myöhempää tarvetta varten. Sen jälkeen kommentin voisi poistaa.
Poistaisin jos pystyisin, ei mitään järkeä että ei ole sellaista mahdollisuutta
Tottakai voi sanoa, jos siinä on perää. Oli sitten mikä tahansa ammatiltaan.
Sastamalan johtotason ihmisista toimii suurin osa täysin mielivaltaisesti. Eipä siihen sen kummempaa sanomista.
Hujun toiminta on esimerkillistä ja rohkeaa. Ei ole helppo nousta Anderssonia vastaan. Kaikkien opettajien pitäisi olla yhtä rohkeita.
Andersson on itse koulukiusattu, joka nyt työssään hakee valtaa, kiusaa ja käyttää hajoita&hallitse-johtamistapaa. Sylvään työilmapiiri on jo useiden vuosien ajan heijastunut oppilaisiin ja koteihin. Ei heru tukea Anderssonille. Hänen tekemisensä ansaitsisivat tulla päivänvaloon, saataisiin yksi iso mätäpaise puhkeamaan. Onhan Anderssonilla keinonsa, kunhan lipitellään hiukan viiniä oppilaiden vanhempien kanssa ja kerätään irtopisteitä niin saadaan monet tekemiset näkymättömiksi.
Hujusta vain hyvää sanottavaa. Ikävä ettei ihmiset uskalla puolustaa häntä. Luotetaan kuulopuheisiin.
Sylväällä on epäpätevämpiäkin opettajia kuin Huju. Esimerkkinä luokanohjaaja joka ei kolmeen vuoteen ottanut kertaakaan yhteyttä kotiin. Ei järjestänyt ainoatakaan vanhempainvarttia eikä ollut vähässäkään määrin kiinnostunut oppilaiden asioista. Selkeitä laiminlyöntejä.
paskapuhetta
Tämä menikin mielenkiintoiseksi..täysi tukeni opettajalle..
Nyt vain odotetaan kumpi lähtee ensin kasvatusjohtaja vai kaupungin hallituksen puheenjohtaja…
Vielä pitäisi saada kasvatus lautakunnan puheenjohtajan kommentit..
Lautakunta pystyy erottamaan tai ainakin tekemään erottamisesityksen valtuustolle.
Jo joutui armas aika ja Suvi suloinen…
Mitä lukion sisälle sitten kuuluu..
Jos jotain tietää, niin voi sitten kertoakin
Lukiossa kaikki on aina hyvin, oppimaan motivoituneet oppilaat ja huumorintajuinen henkilökunta muodostavat lujan yhteisön, jossa ongelmat ratkaistaan järjellä ja rauhassa. Tällainen median käyttäminen ongelman ratkaisussa kuulostaa lähes koomiselta.
Hienoa ja rohkeaa sinulta Huju, kun annoit haastattelun! Voimia sinulle!!!
Minkähän takia Hujulla on tarve alentaa numeroita juuri viimeistä kertaa, ennenkuin oppilas lähtee koulusta? Onko se viimeinen kiusa? Hän ajattelee: “Siitähän saitte, ähäkutti!” Kas kun ei kirjoittanut loppuun vielä: “Sinusta ei koskaan tule mitään!” Onhan näistä esimerkkejä, kuinka lapsi lannistetaan. – Andersson taas on hyvä opettaja, ajattelee aivoillaan ja tarkoittaa oppilaille pelkkää hyvää. Hän on luovasti ajatteleva, omaperäinen kasvattaja.
Samaa mieltä mummun kanssa. Lisäksi pärstäkerroin vaikutti, niin ikävää kun se onkin.
No en se kumma, että jotkut saa niin mahdottoman hyviä numeroita . . . ihan kateeks käy
Arviointi ei ole mikään mielipidejuttu, vaan lukuvuoden aikana oppilas näyttää osaamisensa mm. tuntityöskentelyllä, läksyt tekemällä, ryhmätöillä, kirjoitelmilla, kokeilla ja testeillä. Opettajan tulee pystyä perustelemaan arvionsa eli antamansa numerot. Kaiken taustalla on opetussuunnitelma, jossa kerrotaan mitä opiskellaan.
Hujua ei tarvitse todistaa epäpäteväksi. Lapseni joutui nauttimaan hänen “opetustaan” vuoden, onneksi sen jälkeen vaihtui. Kaikki Sylväällä tietävät mikä hän on. Täysin epäpätevä opettamaan. Ei, nuoreni ei saanut huonoa numeroa, eikä ole herrojen lapsi, eikä myöskään Anderssonin tuttu. Mielipide oman kokemuksen perusteella.
Valitettavasti meillä kaikilla ei ole yhtä hyvää kielipäätä tai matikkapäätä…
Saitko huonot numerot koska opetus oli huonoa vai siitä huolimatta..
Olisitko itse voinut tehdä enemmän…
Hujun opetuksessa olin n20 vuotta sitten ja pätevä oli vaikken kyseisessä aineessa itse pätenyt. Kareksen ja Anderssonin mielivaltainen pelonvaltakunta tuttua nyt näiltäpäiviltä oman lapsen asioiden hoidossa
Olis jo kymmen vuotta sitten pitänyt toi autisti potkia pellolle.
Hujulla ei ole kaikki “kotona”,potkut!!
Mikähän on äidinkielen numero näiden joidenkin mielipiteiden kirjoittajilla? Liian hyvät numerot ovat aina karhunpalvelus, todellisuus tulee jatko-opinnoissa karvaana vastaan.
Saakohan kaupungilta nyt sitten neuvoja millailla toimitaan, jos viime vuoden ensisijainen jatko-opiskelupaikka jäi saamatta.
Sammaa mietiskellään
Sairaseläkkeelle.Työilmapiiriä ei oppilaiden kustannuksella korjata.
Kumpi?
Miettikääpä oikeasti voiko sylväällä olla noin hyviä luokkia. Koko luokan englannin arvosanojen keskiarvo lähes 9! Vika lienee niissä opettajissa jotka ovat aiemmin antaneet oppilaille liian hyviä numeroita. Hujun antamat numerot (keskiarvo hieman alle 8) kuulostavat huomattavasti realistisemmilta. Rehtorin pitäisikin ehkä tutkia antavatko koulun opettajat liian hyviä numeroita. Ja Kareksen valvoa Anderssonin touhuja.
Nyt tarvitaan ulkopuolinen selvitys..mikä on todellinen tilanne..
No eikös avi sitä juuri tutki. Noi numeroitten nosto vaan jäi kaivelemaan.
Meidän lasten todistukset Sylväältä oli sen mukaisia, mitä numeroita kokeista sai. Ei kaikki hyviä mutta eteenpäin on elämässään päässeet omilla ansioilla
Sama täällä
Kuinka tällainen voi olla mahdollista. Eikö virkamiesten toimia valvo mikään instanssi kaupungissa, eikö rehtorin toimia kukaan valvo? Vuosi kulunut ja nyt vasta kuullaan jotain.
Andersson on luottamusmiehenä virkamiesten ‘pomo’. Taitaa toimia kaupunginhallituksen puheenjohtajana. Sellainen tapaus!! Kertakaikkisen jäävi jätkä.
Tässä on tämä ongelma kun johtava virkamies on myös johtava luottamushenkilö. Rehtori Andersson on kasvatusjohtaja Kareksen alamainen mutta taas kaupunginhallituksen puheenjohtaja Andersson on kasvatusjohtaja Kareksen työnantaja. Tällaista tilannetta ei olisi koskaan saanut päästää tulemaan, tämä tilanne ei ole terve -tästä jää aina epäily hyväveliverkostosta. Varsinkaan kun Kares ei vienyt asiaa aikanaan lautakuntaan.
Eipä taida kesäkuulla paljon muuttua kun J Jokinen tulee hallituksen puheenjohtajaksi…taustalla on jo epäilyjä sukulaisten suosimisesta..ja valtuuston puheenjohtajana jatkaa myös kaupungin palkkalistoilla oleva henkilö..
Tapahtui muinoin Vammalassa että poliisi mies meni pienentämään virkaveljensä alkohol-in promille rajaa,tästä seurasi viralta pano.Vaikka oli tarkoitus auttaa kaveria
Juu. Näin teki. Hyvin muistetaan.
Meidän koululainen sai tehdä töitä ysillä englanninkin eteen oikein jonkun verran, sai siittä sitten opettajalta numeron. Mutta näillä rehtorin oppilailla ei sitten laskettu ollenkaan sitä vuoden pakertamista? Olisin vaan ymmärtänyt sanoa kotona, että ei tarvi tehdä mitään koulun eteen ysillä. Kasin loppuun voi lopettaa lukemisen.
Justiinsa näin toimii suosikkisysteemit tai mitä ne nyt sitten lienee
Eihän Andersson ole kohta enää kaupunginhallituksen puheenjohtaja vai onko se tästä uroteosta sittenkin päätetty valita uudelleen?
Täältäkin tsemppiä Hujulle, kun tuli vaikeassa asiassa julkisuuteen.
Pettikö harkintakyky?
Sylväällä annetaan kaikissa aineissa liian hyviä numeroita. Lukiossa kielten numerot laskee roimasti! Ja monen muunkin aineen. Mätä löysäily ei ole Hujun syy!
Totta. Sylväällä oli Ruotsin numero 9. Lukiossa sitten tuli Ruotsissa kaikista kokeista viitosia ja kuutosia. Ei tuollaisessa arvostelussa ole mitään järkeä. Sylvään toimia pitäisi tosissaan alkaa tutkimaan.
Sama havaittavissa kun nuori meni lukioon, mutta yläasteena oli eräs toinen Sastamalan yläasteista
Lukiossa työn määrä lisääntyy ja siellä vaaditaan enemmän. Ei pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä, opo kyllä tästä on valistanut.
Hujulle täysi tuki. Anderssonin toiminnassa ei ole mitään puolusteltavaa. Pelolla johtamista, rikkaiden suosimista on kestänyt pitkään.
21:04
Vai olisiko niin, että ne rikkaiden mukulat ymmärtävät ja viitsivät lukea läksynsä? Yleensä nämä suosimisjutut ovat kateuden aikaansaamaa
Minäkin toivon että tutkitaan perinpohjin, nimittäin opettajan henkinen tila.
Mitäs jos janderi vaan esitti muuttaneensa, muttei oikeesti laittanut mitään omaa todistuksiin? Jos tää onkin vaan ihan sairasta feikkausta.
Avaruusoliot hyökkää …,
Miten se ilmapiiri tutkitaan? Juuri kukaan ei uskalla avata suutaan rehtoria vastaan?
Ei kait muuta mahdollisuutta ole kun nimetön kysely sylvään henkilökunnalle. Jos nimellään tulee julkisuuteen joutuu johtajien hampaisiin.
Kyllä kysely kannattaa antaa ulkopuolisen hoidettavaksi niin silloin se on luotettava.
kyllä pitää löytyä jotain rotia tämän rehtorin touhuihin on ollut niitä kohujuttuja jo liian monta.
Vieläkö se Anderssonille räätälöity Saskyn hallinto johtajan hakuprosessi on kesken….
22:33 Eipä taida Anderssonista olla kuin positiivisia kohujuttuja
kommenttikenttä lukittu?
kommenttikenttä lukittu? sensuuri iskenyt
Että kehtaa! Ja Rehtori ihan samaa luokkaa omalla tontillaan! Lapsia käy sääliksi!
Kyllä kommentointi toimii
Hujusta ovat saaneet kärsiä aivan liian monet oppilaspolvet. Nyt Huju on ilmeisesti menettänyt lopunkin arvostelu- ja opetuskykynsä. Sääli oppilaita jotka ovat joutuneet paikkaamaan epäpätevän opettajan puutteita ylimääräisellä itseopiskelulla.
Itsellä laski ruotsin numero 2 kun 7 luokan jälkeen vaihtui huju opettajaksi erittäin epäpätevä opettaja omasta mielestä!!!
Ainoa tie tutkia asia on tehdä asiakirjaväärennöksen tehneestä rehtorista tutkintapyyntö poliisille. Virkamuestuomioistuin jakaa vain vapauttavia tuomioita. Herätkää!
Voi hyvät ihmiset jos tietäisitte Hujun opetuksen ja todellisuuden siellä oppitunneilla… Valitettavasti kukaan vanhemmista tai oppilaista ei oikeasti enää voi virallisesti missään suutaan avata ettei itse ole Anderssonin tapaan syytteessä kunnialoukkauksesta tai vastaavasta. Sana sanaa vastaan niin kuka nyt oppilaita ja vanhempia uskoisi. Paitsi rehtori ja suuri osa muuta henkilökuntaa. Ja rehtori onneksi uskaltaa puuttua asiaan vaikka varmasti tiesi omalle kohdalleen koituvat seuraukset. Silläkin uhalla aina nuorten hyvinvoinnin puolesta valmis toimimaan. Keinot on rehtorillakin vähissä jos ei virkaatekevä opettaja selkeää virkavirhettä tee tai ole suoranaisesti vaaraksi kenellekään. Opetuksen tasosta ei pätevyys paperilla kerro mitään.
Rehtorin ammattitaidosta riippuu miten hän saa joukot toimimaan, lainvastaiseen toimintaan ryhtyminen on osoitus piittaamattomuudesta työyhteisöä, oppilaita ja lakia kohtaan.Andersson on käyttänyt törkeästi virka-asemaansa väärin ja luottanut tilanteessa hyvä-veli verkostoon sekä Sastamalan Lepsulandia-maineeseen.
Opettajan toimintaahan tässä ei arvioida eikä hän ole syytteessä mistään, päinvastoin on tuonut rohkeasti esille väärinkäytökset esimiehen taholta.
Mahtaako Andersoni yrittää nostaa koulua ylöspäin vertailussa missä katsotaan opetuksen tasoa…hyvät numerot=hyvä opetus ???
Täälä mollataan puolin ja toisin vaikka suurin osa ei tiä asiasta mitään 😀 Kunnon myötähäpeät saa, kun lukee kommentteja.
Eiköhän Andersson ole seurannut opettajan opettamista.Oletan että Jari tietää mitä tekee.
Huju vaan haluaa kiusata Jaria pirruuttaan.
Erikoinen on näkökulma jos koulun rehtoria joka syyllistyy laittomuuksiin, täällä puolustellaan.Opettajan arvioinnin muuttaminen on rikollista touhua, ihmettelen suuresti jos joku oikeasti kuvittelee Anderssonin toimineen oikein, mistähän tämä kertoo? Tietämättömyydestä,peloista vai auktoriteettiuskosta?
Pohjoi-Koreassa on vähän vastaavaa kuin meillä täällä, yksi mies voi tehdä mitä tahtoo ja kansa kumartaa, tietämätön kansa.
Samaa mieltä.
Rehtori on se joka on tehnyt virheen, siitä tässä on ainoastaan kyse.
Toinen asia on se onko tuota toimintaa ollut ennenkin, pystytäänkö sitä tutkimaan? Ja millä periaatteella rehtori on valinnut oppilaat joidenka numerot hän on korottanut?
Maailmansivu kotoväki ja opettaja ovat olleet erimielisiä numeroiden oikeellisuudesta -mutta siitä tässä ei ole kyse vaan rehtorin väärästä toiminnasta.
Kuvittelin jo, että kaikki tyrvääläiset ovat hypänneet rehtorin soutamaan kirkkoveneeseen, mutta viime kommenteissa näkyy aavistus järjen valoa.
VMP
Ihmeellistä suhtautumista!
Rehtori on tehnyt selkeän virkavirheen ja syyllisyys kaadetaan kielten opettajan niskaan.
Ja kummalla mahtaa olla enemmän kokemusta arvioinnista.
Onkohan arviointi mennyt oikeudenmukaisesti, jos lähes kaikilla oppilailla on kiitettävä arvosana?
Niin ja onhan siellä lehtitietojen mukaan ollut yhteiset loppukokeet. Eiköhän nekin jotakin vertailupohjaa anna.
Tämä juttu on vain jäävuoren huippu