Nyt puhuu opettaja: “Rehtorilla tarve todistaa minut epäpäteväksi”

Sastamalan Sylvään koulun rehtori Jari Anderssonin puuttuminen oppilaiden arviointiin poiki kantelun Aluehallintovirastoon (avi). Aiheesta uutisoitiin laajasti viime viikolla, ja nyt näkemyksensä tapauksesta kertoo valituksen tehnyt kieltenopettaja Katariina Huju.

Andersson muutti vuoden 2016 keväällä kolmen opetusryhmän englannin kielen arvosanoja ylöspäin. Toimiaan hän perusteli Alueviestille oppilaiden edun toteutumisella. Andersson kertoo pitäytyneensä numeroiden osalta oppilaiden aikaisemman opettajan antamissa 8. luokan arvosanoissa.

Huju kritisoi Anderssonin näkemystä ja toteaa, että päättöarvioinnin periaatteet on sovittu yhteisesti kielten aineryhmässä soveltaen Opetushallituksen ohjetta. Rehtori ei huomioinut oppilaiden 9. luokalla antamia näyttöjä lainkaan.

“Kerron aina oppilaille päättöarvioinnin periaatteet ja tiedotan saman huoltajille Wilmassa. Pidimme myös yhteisesti laaditun, kohtalaisen kattavan päättökokeen. Opettamieni ryhmien tuloksissa ei ollut mitään poikkeavaa verrattuna muiden opettajien ryhmiin.”

“Virkamiehet tiesivät arvioinnin peukaloinnista”

Rehtorin puuttuminen asiaan tuli Hujulle täytenä yllätyksenä. Jouluna oppilaat olivat saaneet väliarvioinnin, eivätkä oppilaiden tuotosten keskiarvot kovastikaan muuttuneet joulusta.

Kun Huju muistelee viime kevään tapahtumia, hän harmittelee, ettei ollut tarpeeksi rohkea heti kertomaan päättöarvioinnin kohtalosta. Kantelun tekeminen aviinkin venyi kuluvan vuoden helmikuulle.

Huju sanoo jättäneensä ilmoituksen epäasiallisesta kohtelusta kasvatusjohtaja Karekselle kesäkuussa. Hujun mukaan ilmoituksen tekeminen lisäsi häneen kohdistuvaa epäasiallista käytöstä.

“Vaikka riittävän monet Sastamalan kaupungin johtavat virkamiehet ovat tienneet arvosanojen peukaloinnista, mitään vääryyksiä ei ole korjattu. Rehtorilla on ollut tarve todistaa minut työkyvyttömäksi tai ainakin epäpäteväksi. Helmikuussa jätin työsuojelun valvontapyynnön aviin, jonka työsuojelutarkastaja neuvoi tekemään erillisenä hallintokanteluna.”

Vaikutusta työilmapiiriin

Tapauksen saama mediajulkisuus ei ole Hujun mielestä sinällään hyvä asia. Eniten häntä harmittaa nuorten tilanne. Asian käsittelyllä on ollut Hujun mukaan vaikutusta myös Sylvään koulun työilmapiiriin.

“Lakimiehet ratkaiskoot asian kerrallaan. Viranhaltijoiden, myös opettajien, pitää toimissaan noudattaa lakia ja hyvää hallintotapaa. Meitä on Sylväällä iso joukko opettajia, ja pääsääntöisesti olemme arjessa toimineet samaan suuntaan ja toisiamme auttaen. Toisaalta taas, sellainen renki millainen isäntä. Esimerkkejä työnjohtotavasta ja johdon luomasta ilmapiiristä löytyy kyllä valvontapyynnöstäni. Kiitos kollegoille ääneenkin lausutuista tuen ilmauksista. Muuhun en ole olettanutkaan kenenkään voivan ryhtyä”, hän sanoo.

Andersson voi saada huomautuksen

Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston lakimies Teemu Rönkön mukaan päätös rehtori Jari Anderssonia koskevasta kantelusta saadaan syksyn aikana. Avi pyrkii käsittelemään kantelut kahdeksan kuukauden kuluessa niiden vireille tulosta. Tässä tapauksessa kantelu tehtiin helmikuussa.

Rönkkö ei lähde edes yleisellä tasolla pohtimaan, voisiko asiassa olla joitakin lieventäviä asianhaaroja tai millaisissa tilanteissa tai olosuhteissa rehtori voisi puuttua opettajan tekemään oppilasarviointiin. Sen sijaan Rönkkö viittaa Perusopetusasetuksen 13. pykälään, jossa todetaan, että oppilaan arvioinnista päättää kunkin oppiaineen opettaja tai opettajat yhdessä.

Jos avi toteaa viranhaltijan toimineen väärin, vakavin seuraamus kyseisestä kantelutapauksissa on huomautus. Lievempi sanktio voi olla esimerkiksi avin antama ohjeistus siitä, miten viranhaltijan olisi pitänyt asiassa toimia

Lue koko juttu 10.5. Alueviestistä

Katariina Huju on ollut aktiivinen Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:ssä. Kuva on otettu viime eduskuntavaalien alla, jolloin opettajat kritisoivat koulutussäästöjä.
  • Sylvään ope1

    Kuka uskaltaa ottaa asian esille? Siinä tyypillinen kommentti opettajien keskuudessa.

  • Nimetön

    Entäs Kares ja muut, jos kerran tiesivät. Omituista toimintaa mm. vt. Kasvatusjohtaja jatkaa vaan vaikka aikoinaan oli päteviä hakijoita. Ei päätöstä uudesta hausta, montako vuotta voi toimia vt.nä.

  • Moi

    n. 7 vuotta sitten myös poltteli pilveä ikkunasta yms. kuulemani mukaan myös varoituksia saanut, liekö potkut tulossa

    • Nimetön

      Tuosta kommentista tulee herkästi käräjäreissu. Opettajaan kohdistuneena tuo on erityisen törkeä. Moderaattori laittanee IP:n talteen myöhempää tarvetta varten. Sen jälkeen kommentin voisi poistaa.

      • Moi

        Poistaisin jos pystyisin, ei mitään järkeä että ei ole sellaista mahdollisuutta

      • Nimetön

        Tottakai voi sanoa, jos siinä on perää. Oli sitten mikä tahansa ammatiltaan.

  • näin on

    Sastamalan johtotason ihmisista toimii suurin osa täysin mielivaltaisesti. Eipä siihen sen kummempaa sanomista.

  • Nimetön

    Hujun toiminta on esimerkillistä ja rohkeaa. Ei ole helppo nousta Anderssonia vastaan. Kaikkien opettajien pitäisi olla yhtä rohkeita.
    Andersson on itse koulukiusattu, joka nyt työssään hakee valtaa, kiusaa ja käyttää hajoita&hallitse-johtamistapaa. Sylvään työilmapiiri on jo useiden vuosien ajan heijastunut oppilaisiin ja koteihin. Ei heru tukea Anderssonille. Hänen tekemisensä ansaitsisivat tulla päivänvaloon, saataisiin yksi iso mätäpaise puhkeamaan. Onhan Anderssonilla keinonsa, kunhan lipitellään hiukan viiniä oppilaiden vanhempien kanssa ja kerätään irtopisteitä niin saadaan monet tekemiset näkymättömiksi.
    Hujusta vain hyvää sanottavaa. Ikävä ettei ihmiset uskalla puolustaa häntä. Luotetaan kuulopuheisiin.
    Sylväällä on epäpätevämpiäkin opettajia kuin Huju. Esimerkkinä luokanohjaaja joka ei kolmeen vuoteen ottanut kertaakaan yhteyttä kotiin. Ei järjestänyt ainoatakaan vanhempainvarttia eikä ollut vähässäkään määrin kiinnostunut oppilaiden asioista. Selkeitä laiminlyöntejä.

  • Luottamus luottamus luottamus

    Tämä menikin mielenkiintoiseksi..täysi tukeni opettajalle..

    Nyt vain odotetaan kumpi lähtee ensin kasvatusjohtaja vai kaupungin hallituksen puheenjohtaja…

    Vielä pitäisi saada kasvatus lautakunnan puheenjohtajan kommentit..

    Lautakunta pystyy erottamaan tai ainakin tekemään erottamisesityksen valtuustolle.

    Jo joutui armas aika ja Suvi suloinen…

      • Tietäjä

        Lukiossa kaikki on aina hyvin, oppimaan motivoituneet oppilaat ja huumorintajuinen henkilökunta muodostavat lujan yhteisön, jossa ongelmat ratkaistaan järjellä ja rauhassa. Tällainen median käyttäminen ongelman ratkaisussa kuulostaa lähes koomiselta.

  • Nimetön

    Hienoa ja rohkeaa sinulta Huju, kun annoit haastattelun! Voimia sinulle!!!

  • Mummu, joka seuraa koulua

    Minkähän takia Hujulla on tarve alentaa numeroita juuri viimeistä kertaa, ennenkuin oppilas lähtee koulusta? Onko se viimeinen kiusa? Hän ajattelee: “Siitähän saitte, ähäkutti!” Kas kun ei kirjoittanut loppuun vielä: “Sinusta ei koskaan tule mitään!” Onhan näistä esimerkkejä, kuinka lapsi lannistetaan. – Andersson taas on hyvä opettaja, ajattelee aivoillaan ja tarkoittaa oppilaille pelkkää hyvää. Hän on luovasti ajatteleva, omaperäinen kasvattaja.

    • Nimetön

      Samaa mieltä mummun kanssa. Lisäksi pärstäkerroin vaikutti, niin ikävää kun se onkin.

    • Nimetön

      No en se kumma, että jotkut saa niin mahdottoman hyviä numeroita . . . ihan kateeks käy

    • Nimetön

      Arviointi ei ole mikään mielipidejuttu, vaan lukuvuoden aikana oppilas näyttää osaamisensa mm. tuntityöskentelyllä, läksyt tekemällä, ryhmätöillä, kirjoitelmilla, kokeilla ja testeillä. Opettajan tulee pystyä perustelemaan arvionsa eli antamansa numerot. Kaiken taustalla on opetussuunnitelma, jossa kerrotaan mitä opiskellaan.

  • Nimetön

    Hujua ei tarvitse todistaa epäpäteväksi. Lapseni joutui nauttimaan hänen “opetustaan” vuoden, onneksi sen jälkeen vaihtui. Kaikki Sylväällä tietävät mikä hän on. Täysin epäpätevä opettamaan. Ei, nuoreni ei saanut huonoa numeroa, eikä ole herrojen lapsi, eikä myöskään Anderssonin tuttu. Mielipide oman kokemuksen perusteella.

    • Oppimiseen tarvitaan myös oppilaan oma halu

      Valitettavasti meillä kaikilla ei ole yhtä hyvää kielipäätä tai matikkapäätä…

      Saitko huonot numerot koska opetus oli huonoa vai siitä huolimatta..

      Olisitko itse voinut tehdä enemmän…

  • Nimetön

    Hujun opetuksessa olin n20 vuotta sitten ja pätevä oli vaikken kyseisessä aineessa itse pätenyt. Kareksen ja Anderssonin mielivaltainen pelonvaltakunta tuttua nyt näiltäpäiviltä oman lapsen asioiden hoidossa

  • Nimetön

    Mikähän on äidinkielen numero näiden joidenkin mielipiteiden kirjoittajilla? Liian hyvät numerot ovat aina karhunpalvelus, todellisuus tulee jatko-opinnoissa karvaana vastaan.

  • Korvaus kaikille

    Saakohan kaupungilta nyt sitten neuvoja millailla toimitaan, jos viime vuoden ensisijainen jatko-opiskelupaikka jäi saamatta.

  • kaikkonen

    Sairaseläkkeelle.Työilmapiiriä ei oppilaiden kustannuksella korjata.

  • Nimetön

    Miettikääpä oikeasti voiko sylväällä olla noin hyviä luokkia. Koko luokan englannin arvosanojen keskiarvo lähes 9! Vika lienee niissä opettajissa jotka ovat aiemmin antaneet oppilaille liian hyviä numeroita. Hujun antamat numerot (keskiarvo hieman alle 8) kuulostavat huomattavasti realistisemmilta. Rehtorin pitäisikin ehkä tutkia antavatko koulun opettajat liian hyviä numeroita. Ja Kareksen valvoa Anderssonin touhuja.

  • Kaalimaan vartijat

    Nyt tarvitaan ulkopuolinen selvitys..mikä on todellinen tilanne..

    • Korvaus kaikille

      No eikös avi sitä juuri tutki. Noi numeroitten nosto vaan jäi kaivelemaan.

  • Nimetön

    Meidän lasten todistukset Sylväältä oli sen mukaisia, mitä numeroita kokeista sai. Ei kaikki hyviä mutta eteenpäin on elämässään päässeet omilla ansioilla

  • pöyristynyt

    Kuinka tällainen voi olla mahdollista. Eikö virkamiesten toimia valvo mikään instanssi kaupungissa, eikö rehtorin toimia kukaan valvo? Vuosi kulunut ja nyt vasta kuullaan jotain.

    • Nimetön

      Andersson on luottamusmiehenä virkamiesten ‘pomo’. Taitaa toimia kaupunginhallituksen puheenjohtajana. Sellainen tapaus!! Kertakaikkisen jäävi jätkä.

      • Nimetön

        Tässä on tämä ongelma kun johtava virkamies on myös johtava luottamushenkilö. Rehtori Andersson on kasvatusjohtaja Kareksen alamainen mutta taas kaupunginhallituksen puheenjohtaja Andersson on kasvatusjohtaja Kareksen työnantaja. Tällaista tilannetta ei olisi koskaan saanut päästää tulemaan, tämä tilanne ei ole terve -tästä jää aina epäily hyväveliverkostosta. Varsinkaan kun Kares ei vienyt asiaa aikanaan lautakuntaan.

      • Ei aina niin terävä kynä

        Eipä taida kesäkuulla paljon muuttua kun J Jokinen tulee hallituksen puheenjohtajaksi…taustalla on jo epäilyjä sukulaisten suosimisesta..ja valtuuston puheenjohtajana jatkaa myös kaupungin palkkalistoilla oleva henkilö..

  • nimetön

    Tapahtui muinoin Vammalassa että poliisi mies meni pienentämään virkaveljensä alkohol-in promille rajaa,tästä seurasi viralta pano.Vaikka oli tarkoitus auttaa kaveria

  • vihainen

    Meidän koululainen sai tehdä töitä ysillä englanninkin eteen oikein jonkun verran, sai siittä sitten opettajalta numeron. Mutta näillä rehtorin oppilailla ei sitten laskettu ollenkaan sitä vuoden pakertamista? Olisin vaan ymmärtänyt sanoa kotona, että ei tarvi tehdä mitään koulun eteen ysillä. Kasin loppuun voi lopettaa lukemisen.

    • Nimetön

      Justiinsa näin toimii suosikkisysteemit tai mitä ne nyt sitten lienee

  • Nimetön

    Eihän Andersson ole kohta enää kaupunginhallituksen puheenjohtaja vai onko se tästä uroteosta sittenkin päätetty valita uudelleen?

  • Nimetön

    Täältäkin tsemppiä Hujulle, kun tuli vaikeassa asiassa julkisuuteen.

  • Nimetön

    Sylväällä annetaan kaikissa aineissa liian hyviä numeroita. Lukiossa kielten numerot laskee roimasti! Ja monen muunkin aineen. Mätä löysäily ei ole Hujun syy!

  • Nimetön

    Totta. Sylväällä oli Ruotsin numero 9. Lukiossa sitten tuli Ruotsissa kaikista kokeista viitosia ja kuutosia. Ei tuollaisessa arvostelussa ole mitään järkeä. Sylvään toimia pitäisi tosissaan alkaa tutkimaan.

    • Nimetön

      Sama havaittavissa kun nuori meni lukioon, mutta yläasteena oli eräs toinen Sastamalan yläasteista

    • Nimetön

      Lukiossa työn määrä lisääntyy ja siellä vaaditaan enemmän. Ei pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä, opo kyllä tästä on valistanut.

  • Nimetön

    Hujulle täysi tuki. Anderssonin toiminnassa ei ole mitään puolusteltavaa. Pelolla johtamista, rikkaiden suosimista on kestänyt pitkään.

    • Nimetön

      21:04
      Vai olisiko niin, että ne rikkaiden mukulat ymmärtävät ja viitsivät lukea läksynsä? Yleensä nämä suosimisjutut ovat kateuden aikaansaamaa

  • Oppilas

    Minäkin toivon että tutkitaan perinpohjin, nimittäin opettajan henkinen tila.

    • 1x oppilas

      Mitäs jos janderi vaan esitti muuttaneensa, muttei oikeesti laittanut mitään omaa todistuksiin? Jos tää onkin vaan ihan sairasta feikkausta.

  • Sylvään ope 3

    Miten se ilmapiiri tutkitaan? Juuri kukaan ei uskalla avata suutaan rehtoria vastaan?

  • Nimetön

    Ei kait muuta mahdollisuutta ole kun nimetön kysely sylvään henkilökunnalle. Jos nimellään tulee julkisuuteen joutuu johtajien hampaisiin.

    • Nimetön

      Kyllä kysely kannattaa antaa ulkopuolisen hoidettavaksi niin silloin se on luotettava.

  • Nimetön

    kyllä pitää löytyä jotain rotia tämän rehtorin touhuihin on ollut niitä kohujuttuja jo liian monta.

    • Pakastevirka

      Vieläkö se Anderssonille räätälöity Saskyn hallinto johtajan hakuprosessi on kesken….

  • Thx-1138

    Että kehtaa! Ja Rehtori ihan samaa luokkaa omalla tontillaan! Lapsia käy sääliksi!

  • Kärsitty on

    Hujusta ovat saaneet kärsiä aivan liian monet oppilaspolvet. Nyt Huju on ilmeisesti menettänyt lopunkin arvostelu- ja opetuskykynsä. Sääli oppilaita jotka ovat joutuneet paikkaamaan epäpätevän opettajan puutteita ylimääräisellä itseopiskelulla.

    • Nimetön

      Itsellä laski ruotsin numero 2 kun 7 luokan jälkeen vaihtui huju opettajaksi erittäin epäpätevä opettaja omasta mielestä!!!

  • Näin on

    Ainoa tie tutkia asia on tehdä asiakirjaväärennöksen tehneestä rehtorista tutkintapyyntö poliisille. Virkamuestuomioistuin jakaa vain vapauttavia tuomioita. Herätkää!

  • Nimetön

    Voi hyvät ihmiset jos tietäisitte Hujun opetuksen ja todellisuuden siellä oppitunneilla… Valitettavasti kukaan vanhemmista tai oppilaista ei oikeasti enää voi virallisesti missään suutaan avata ettei itse ole Anderssonin tapaan syytteessä kunnialoukkauksesta tai vastaavasta. Sana sanaa vastaan niin kuka nyt oppilaita ja vanhempia uskoisi. Paitsi rehtori ja suuri osa muuta henkilökuntaa. Ja rehtori onneksi uskaltaa puuttua asiaan vaikka varmasti tiesi omalle kohdalleen koituvat seuraukset. Silläkin uhalla aina nuorten hyvinvoinnin puolesta valmis toimimaan. Keinot on rehtorillakin vähissä jos ei virkaatekevä opettaja selkeää virkavirhettä tee tai ole suoranaisesti vaaraksi kenellekään. Opetuksen tasosta ei pätevyys paperilla kerro mitään.

    • Nimetön

      Rehtorin ammattitaidosta riippuu miten hän saa joukot toimimaan, lainvastaiseen toimintaan ryhtyminen on osoitus piittaamattomuudesta työyhteisöä, oppilaita ja lakia kohtaan.Andersson on käyttänyt törkeästi virka-asemaansa väärin ja luottanut tilanteessa hyvä-veli verkostoon sekä Sastamalan Lepsulandia-maineeseen.
      Opettajan toimintaahan tässä ei arvioida eikä hän ole syytteessä mistään, päinvastoin on tuonut rohkeasti esille väärinkäytökset esimiehen taholta.

  • Nimetön

    Mahtaako Andersoni yrittää nostaa koulua ylöspäin vertailussa missä katsotaan opetuksen tasoa…hyvät numerot=hyvä opetus ???

  • Hämmentynyt

    Täälä mollataan puolin ja toisin vaikka suurin osa ei tiä asiasta mitään 😀 Kunnon myötähäpeät saa, kun lukee kommentteja.

  • Nimetön

    Eiköhän Andersson ole seurannut opettajan opettamista.Oletan että Jari tietää mitä tekee.
    Huju vaan haluaa kiusata Jaria pirruuttaan.

  • Nimetön

    Erikoinen on näkökulma jos koulun rehtoria joka syyllistyy laittomuuksiin, täällä puolustellaan.Opettajan arvioinnin muuttaminen on rikollista touhua, ihmettelen suuresti jos joku oikeasti kuvittelee Anderssonin toimineen oikein, mistähän tämä kertoo? Tietämättömyydestä,peloista vai auktoriteettiuskosta?
    Pohjoi-Koreassa on vähän vastaavaa kuin meillä täällä, yksi mies voi tehdä mitä tahtoo ja kansa kumartaa, tietämätön kansa.

  • Nimetön

    Rehtori on se joka on tehnyt virheen, siitä tässä on ainoastaan kyse.

    Toinen asia on se onko tuota toimintaa ollut ennenkin, pystytäänkö sitä tutkimaan? Ja millä periaatteella rehtori on valinnut oppilaat joidenka numerot hän on korottanut?

    Maailmansivu kotoväki ja opettaja ovat olleet erimielisiä numeroiden oikeellisuudesta -mutta siitä tässä ei ole kyse vaan rehtorin väärästä toiminnasta.

  • No nyt

    Kuvittelin jo, että kaikki tyrvääläiset ovat hypänneet rehtorin soutamaan kirkkoveneeseen, mutta viime kommenteissa näkyy aavistus järjen valoa.

  • Nimetön

    Ihmeellistä suhtautumista!
    Rehtori on tehnyt selkeän virkavirheen ja syyllisyys kaadetaan kielten opettajan niskaan.
    Ja kummalla mahtaa olla enemmän kokemusta arvioinnista.
    Onkohan arviointi mennyt oikeudenmukaisesti, jos lähes kaikilla oppilailla on kiitettävä arvosana?

  • Ope Äetsästä

    Niin ja onhan siellä lehtitietojen mukaan ollut yhteiset loppukokeet. Eiköhän nekin jotakin vertailupohjaa anna.

Kommentointi ei ole käytössä.