Peurakantaa pyritään harventamaan kolarialueilla

Suomen riistakeskuksen Satakunnan toimialueelle on myönnetty aiempaa enemmän hirvi- ja peuralupia tulevalle metsästyskaudelle. Tavoitteena on muun muassa onnettomuuksien vähentäminen.

Valkohäntäpeuroja on eniten Kokemäenjoen eteläpuolella. Tavoitteeksi on asetettu kannan harventaminen etenkin paikallisesti tiheimmillä ja kolariherkimmillä alueilla. Luvilla on periaatteessa mahdollista kaataa lähes 50 prosenttia enemmän peuroja verrattuna edelliskauden saalismäärään.

Hirvikantaa pyritään karsimaan kohti hirvitalousalueittain asetettuja tavoitetiheyksiä. Luonnonvarakeskuksen arvion mukaan hirvikannan kasvu on Satakunnassa taittunut. Tiheys on kuitenkin edelleen alueellisen riistaneuvoston asettamien tavoitteiden ylärajoilla tai yläpuolella. Hirvilupien lisäys on 18 prosenttia.

Tulevalle kaudelle myönnettiin pyyntilupia hirvelle 2 798 ja valkohäntäpeuralle 8 181. Yhdellä luvalla voidaan kaataa yksi aikuinen hirvieläin tai kaksi vasaa.

Suomen riistakeskuksen Satakunnan toimialueeseen kuuluu Satakunnan maakunnan lisäksi useita paikkakuntia Pirkanmaalta, muiden muassa Sastamala ja Punkalaidun.

  • Nimetön

    Kun joku ajaa 80 nopeutta 100 alueella, niin puhutaan alinopeudesta. Vaikka kyse on siitä, että kuljettaja ottaa tosissaan peuravaaran. Näitä merkkejä on melko tiheään valtateiden varrella. Onko se siis alinopeutta kun huomio varoitusmerkit, alentamalla sopivasti ajonopeutta?

    • Nimetön

      Onhan tuo. Itseäni ei alinopeutta ajavat haittaisi, jos antaisivat tilaa nopeammin kulkeville.
      Mittari kahdeksaakymppiä ajavat saavat taaksensa pari rekkaa, jotka ei pääse ohittamaan, niin kilometrien mittainen autojono varallisine ohituksineen on valmis.
      Lisäksi ihmetyttää näiden alinopeutta ajavien ajatusmaailma, kun ohituskaistan kohdalla se corolla ampaiseekin reilusti yli satasen nopeuteen…

      • Nimetön

        Silloinhan myös kaikki peuroista ja hirvistä varoittavat merkit on täysin turhia. Mitä niitä sinne tienvarsille sitten on isketty? Täysin järjetöntä rahanhaaskausta. Jos niiden varoitusalueella ei voi ajonopeutta laskee.

      • Nimetön

        kaivas ny kesällinen aamulehti, missä poliisin tiedottaja vastasi yleisönosastossa sinunkin mainitsemastasi ”alinopeudesta” Lue teksti ja sitten voisit lakata vaahtoomasta !

      • Nimetön

        Erikoinen kannanotto. ’Alinopeutta’ ei ole olemassa. Se, joka väittää muuta, niin osoittakoon missä se esiintyy virallisesti.
        Ylinopeus sen sijaan on määritelmänä laissa. 80 km/h nopeus 100 km/h alueella on laillinen ja useissa tilanteissa perusteltu.
        Nopeusrajoituksesta oleva nopeus on suurin sallittu, jota ei saa ylittää, mutta sitä hitaampaa nopeutta saa käyttää. Pari kertaa olen tuon faktan tuonut esille ja kukaan ei sitä tähän mennessä ole pystynyt kumoamaan. Niin käy myös tällä kerralla.

  • Nimetön

    etkö ymmärrä lukemaasi? Mainitsinko että nopeutta ei saisi laskea? Mainitsin että muutkin autoilijat tulisi ottaa huomioon… Liikennemerkeillä on tarkoitus huomauttaa että elukoita liikkuu alueella enemmän ja että kannattaa seurata tienreunoja tarkemmin. Jos et tuota tiennyt, suosittelen jättään sen corollan talliin.

  • Nimetön

    Mersulla ajelen, pöpelikköjä vältellen. Toimituksen jutussa mainittiin, että peurakantaa vähennetään enemmän kolariherkemmillä alueilla. Ettei se pelkkä puskien pälyily estä kolareita kun on nopeutta 100 km/h.

    • Nimetön

      Eikä varmasti tuu peurakolaria kun köröttelee kaikki vaaranpaikat vaikkapa neljääkymppiä. Näin mallikkaasti toimien saadaan liikenteen kulku mahdollisimman hankalaksi, joillakin ikääntyneillä autoilijoilla se tuntuu olevan tarkoituskin.

      • Nimetön

        Etpä taida valtateillä ajella kun tuollaisia mölyät. Ei siellä henkilöautot neljääkymppiä matele normitilanteissa.

      • Nimetön

        Hieman paremmilla hoksottimilla varustettu henkilö varmasti huomaisi minun liioitelleen tahallisesti. Mutta vakavasti ottaen, kyllä niitä 80 alittajia on paljon.
        Valtateillä ajan päivittäin, valitettavasti siellä köröttelee myöskin nuo liikenteen tulpat.

      • Nimetön

        Kohta alkaa sadonkorjuu ja näitä ”tulppia” on liikenteessä entistä enemmän. Traktorit. Nekin pitää hyväksyä. Turvallista köröttelyä kaikille.

      • Nimetön

        Niistä pääsee helposti ohi, niiden vauhti kun on oikeasti se 40, eivätkä ne saa kiihdytettyä ohituskaistan alkaessa vauhtiansa.

  • Nimetön

    Jokainen autoilija voi käyttää peräpuikkoa ihan vapaasti jos on tarve.

  • Nimetön

    Tämä ministeri Orpo ihmeellinen tarapaappa on. Oli sovittu yhteisesti, että tie- ja rataverkkojen korjaukseen laitetaan vuosittain 300 miljoonaa euroo. Nyt sitten budjetissa ei ole euroakaan koko hankkeelle. Eli ensivuonna uuden vastuullisen hallituksen pitää löytää 600 miljoonaa, että pysytään totuudessa. Tuuliko heiluttaa Orpon huulia.

    • Nimetön

      Väitteesi on täysin vailla todellisuuspohjaa. Joku voisi sanoa, että puhut palturia.
      Joko olet a) tyhmä tai b) haluat levittää väärää tietoa.
      Valtion talousarvioesityksestä 2019 voi halutessaan tarkistaa asian (sivu 10). Rahaa löytyy parantamiseen ja korjaukseen suurinpiirtein tuo summa. Ylläpitorahat ovat sitten vielä tuon päälle.

      • Nimetön

        Orpon budjetissa siitä ei ole mitään mainintaa. Tyhmä varmaankin olen, mutten höynäytettävissä. Orpo ei ole vastuullinen valehtelija. Väittää, että kenenkään verotus ei nouse. Paitsi kuitenkin välillisetverot. Bensapumpulla ja kaupankassalla köyhä ja rikas maksaa samansumman. Tavallisia palkansaajia ja eläkeläisiä se kirpaisee paljon julmemmin.

      • Nimetön

        Ai Orpon budjetti on erikseen.
        Luulin, että Orpokin budjetoi rahansa Valtion budjettiin. Kaikkea sitä oppii . . .

      • Nimetön

        Parlamentaarinen työryhmä esitti yksimielisesti vähintään 300 miljoonan euron vuotuista lisärahoitusta tieverkon korjausvelan vähentämiseen. Mutta jos valtiovarainministeri Orpo ei vie asiaa eteenpäin budjettiin, niin se jää
        ainoastaan sitten työryhmän esitykseksi. Orpo ei kanna vastuutaan. Vempuli, mikä vempuli!

      • Nimetön

        Luin oikein. Summa pitää ynnätä muutamalta riviltä, enkä alkanut eurolleen räknäilemään.

  • Nimetön

    Jospa hallituksessa joku ymmärtäisi liikenteen tärkeyden kuten Ruotsi tekee. Ruotsi teki pitkäjänteisen suunnitelman ja kiikutti sen EU:lle. Nyt EU maksaa avustusta Ruotsille 17 kertaisen määrän mitä Suomi saa. Maan kilpailukyky on yhteydessä vahvasti siihen miten liikenne hoituu. Orpo ei antanut edes sitä 300 miljoonaa, jota myös kokoomuksen kansaedustajat kannattivat. Hallitus harjoittaa pili, pali politiikkaa!

  • Nimetön

    Heikot on hallituksen eväät, kun jo eväspaperitkin on syöty. Meillä kyllä autoilijat kynitään, mutta maantiet kynnetään. Nyt on jo kiire vaihtaa nykyhallitus – nykyaikaiseen hallitukseen. Kansanvalta vaihtaa populismin sumuverhon äänestyskopin turvallisuuteen.

Kommentointi ei ole käytössä.