
Sastamalasta kotoisin oleva 22-vuotias Lauri Joona ja 19-vuotias punkalaitumelainen Arttu Lähdeniemi osallistuvat rallin SM3-luokan taistoon. Kausi polkaistaan käyntiin tulevana perjantaina 25. tammikuuta Rovaniemellä ajettavalla Arctic Lapland Rallylla.
Lauri Joonalle nyt alkava kausi on toinen SM-sarjassa. Hän kilpailee SM3-luokassa GGTurbo Ford Junior Rally Teamin ilmoittamana Ford Fiesta R2 -autolla. Nuotteja kolmannen polven rallikuljettajalle lukee viime kauden tapaan Markus Määttänen.
“Eka kausi SM-sarjassa oli kaiken kaikkiaan varsin opettavainen ja saatiin kyllä paljon arvokasta kokemusta. Kauden edetessä nostettiin sijoituksia, saavutettiin paikka AKK:n Tulevaisuuden Tähti -kisan finaaliin ja päästiinpä kotikisassa jo podiumille! Harmi, että kauden viimeinen kisa päättyi keskeytykseen”, kertaa Joona debyyttikauttaan.
Ennen SM-kauden avausosakilpailua kuljettajakaksikko on ajanut tammikuussa testejä pariin otteeseen.
Nuoresta iästään huolimatta Lauri Joona starttaa jo neljännen kerran Tunturiralliin. Aiemmilta vuosilta saavutuksina on niin Suomi Cupin luokkavoitto kuin keskeytyskin. Viime vuonna Joona ja Määttänen sijoittuivat SM3-luokan kuudenneksi.
Tänä vuonna Arctic Lapland Rallyssä kilpailee SM3-luokan paremmuudesta 11 autokuntaa. Vaikka viime kauden mitalisteja ei kisassa nähdä, pitää Lauri Joona luokan tasoa kovana. Realistisena tavoitteena on sijoittua lopputuloksissa kolmen sakkiin.
“SM3-luokan taso on jo vuosia ollut tosi kova. Tänä vuonna mukana on paljon uusia nuoria kuskeja, joiden vauhti on vielä arvoitus. Näitä kavereita ei todellakaan pidä aliarvioida.”
Joonan mielestä Tunturi on hieno ralli.
“Siellä ajaminen on ihan erilaista kuin muualla, vaikka tänä vuonna reitillä ei ole kuulemma niin paljoa lunta kuin aikaisemmin. Reitti on pitkä, mutta tykkään kun saa ajaa. Pätkät on haastavia kun pitää ajaa kovaa mutta tarkasti, että pääsee kisan maaliin.”

Arttu Lähdeniemi lähtee SM3-luokkaan uudella kalustolla. Alla on Ford Fiesta MK8 RT2.
“Uusi auto tuntui erittäin hyvältä, kun kävimme sitä testaamassa Puolassa viime vuoden lopussa.”
Lähdeniemi palasi vain muutama viikko sitten siviiliin armeijasta. Vaikka testit ovat jääneet vähäisiksi, aikoo nuori mies lähteä kauteen täysi vauhti päällä.
“Lumitestit ovat jääneet vähälle, joten torstain erikoiskokeen kilometrit ennen rallia menevät varmasti uutta autoa tunnustellessa. Luvassa on pitkä kilpailu, jossa on paljon kilometrjeä. Tavoitteena on toistaiseksi maaliin pääseminen sekä kovien pätkäaikojen tekeminen.”
Lähdeniemi on ajanut rallia nuorten luokassa kolme kokonaista kautta ja on nuorten luokan mestari vuosimallia 2015. Viime vuonna hän ajoi kokonaisuudessan SM3-luokan sekä Neste Rally Finlandin.
Lähdeniemi ajaa KA-teamin kuljettajana kartturinaan edellisiltä kausilta tuttu Aki Suutarinen.
Ralli SM -sarjan ensimmäinen osakilpailu, Arctic Lapland Rally, käynnistyy perjantaina 25.1. kello 12.00 Rovaniemen keskustasta Lordiaukiolta. Rallissa ajetaan 10 erikoiskoetta, joille yhteismittaa kertyy 243,78 kilometriä. Reitin kokonaispituus on 855,27 kilometriä.
Siinä sitä lisätään kasvihuonepäästöjä. Vastuutonta toilailua.
Samaa mieltä!
Viltti korville ja murheet pois!
Taitaa oman autosi päästöt olla kovenmat kuin tämän päivän kilpureissa
Minun autossani on luokkaa 1/3. Ja mikä tärkeintä, niin en rällää huvikseni.
Noita nussuttajia piisaa aina!
Mun muistin mukaan Lähdenniemi ei ajanut
kokonaisuudessaan Neste Rally Finlandia.
Hanaaaaaaaaaaaaaa Lauri
Ralli on mun rattoni
Saastetta ja meteliä vaan ilmaan,kyllä se siitä
Poiketaas hiukan pois aiheesta. Sillä nyt kun tullut taas pakkaset niin autojen akut.hyytyy. Se ihmetyttää maallikkoa kun asiantuntijat sanovat, että virrankulutus minimiin auton käydessä. Miksi, silloinhan virta tulee laturista. Se ettei akku lataudu johtuu kylmästä. Laturi antaa kuitenkin riittävästi virtaa. Miksei sitä.voisi käyttää? Voiko.joku neuvoa maallikkoa.
Mahtaako joku tietäjä vastata. Tai miksei tietämätönkin.
Siinä kans laitetaan nuoret ja heidän vanhempansa selkä seinäävasten. Nimittäin nämä kevytautot joissa nopeus rajattu. Millä moottorilla, ei ainakaan sähkö – hinta. Paljonko arvo tippuu kun polttomoottori? Mihin nuoret suuntaa, luonnon kannalta.