
Sastamalan K-Citymarketin liikekeskuksessa Kahvila KodinSydäntä pitävä Elina Honkamäki kertoo, että korona alkoi näkyä asiakkaiden vähentymisenä jo ennen hallituksen linjauksia kahviloiden sulkemisesta ja virus alkoi olla päivittäinen puheenaihe asiakkaiden keskuudessa.
“Kun tuli määräys, että kahvilan sisätiloissa ei enää saa tarjoilla, nielaisin muutaman kerran pettymystäni ja mietin, että oliko hyvin alkanut kahvilaurani nyt tässä. Alkujärkytyksestä yli päästyäni sain kuitenkin vahvan vision, että mehän selviämme tästä jollakin keinolla. Aloimme ajatella, että tämä tilanne saattaa olla meille myös mahdollisuus”, Elina kertoo.
Pian Honkamäet kokoontuivatkin perhepalaveriin jossa päätettiin, että kun kahvilan asiakkaat eivät saa tulla kahvilaan, niin kahvila kuljettaa tuotteet asiakkaiden luokse. Heti seuraavana päivänä KodinSydän aloittikin kahvilatuotteiden ja lounaan kotiinkuljetuksen.
“Kahvilan sulkeuduttua jouduimme lomauttamaan yhden työntekijämme sekä yhden työharjoittelijamme. Olemme jatkaneet työtä oman perhekunnan voimin, ja jakaneet vastuun tuotteiden pakkaamisesta, tilausten vastaanottamisesta sekä kotiinkuljetuksista”, Elina selvittää.
Erityisen ison kiitoksen hän antaa antaa tyttärilleen sekä koko perhekunnalleen ja sisarelleen Hannalle.
“Koko sakki on tunteja laskematta puhaltanut yhteen hiileen.”

Pakkausmateriaalien määrä kasvanut
Ruoan valmistuksen ja pullatuotteiden leivonnan hoitaa Elina yhdessä sisarensa kanssa. Kahvilan kakkutuotteet tulevat yhteistyökumppani Jennin Herkkupalvelulta. Elinan mukaan työmäärä on tuplaantunut, ja välillä kekseliäisyys, rohkeus ja mielikuvitus ovat olleet koetuksella.
“Jokainen työpäivä aloitetaan varhain aamulla tuotteiden leivonnalla sekä lounaan valmistamisella. Aamupäivät otetaan tilauksia vastaan puhelimitse ja viesteillä. Päivän aikana myydään lounaita ja kahvilatuotteita kahvilaltakin mukaan. Kahvila suljetaan iltapäivisin hieman normaalia aikaisemmin, vaikka työpäiväni jatkuukin vielä pitkälle iltaan seuraavan päivän valmistelulla.”
Elinan mukaan pakkausmateriaaleja kuluu nyt päivässä huikeat määrät entiseen verrattuna, toisaalta tiskikone pääsee helpolla. Viime viikko eli vappuviikko oli kahvilassa varsin vauhdikas, ja siitä Elina onkin kiitollinen asiakkailleen.
“Teimme viikon aikana yli 2000 munkkia ja 400 litraa simaa. Vappukasseja, jotka sisälsivät erilaisia vapun herkkuja, valmistimme yli sataan perheeseen. Äitienpäiväksi on tulossa myös herkkukassi sekä kakkuja kotiin kuljetettuna.”
“Normaali arki olisi tervetullut”
Kahvila KodinSydämessä odotetaan jo kovasti hallituksen päätöstä kahviloiden ja ravintoloiden avaamisesta asiakkaille.
“Kahvilan normaali arki olisi jo tervetullut ja haluaisimme päästä avaamaan aurinkoisen terassimmekin sekä tapaamaan jälleen monet rakkaat asiakkaamme”, Elina toteaa.
Hän myös haluaa kiittää asiakkaitaan sekä paikallisia yrityksiä, jotka ovat näinä haasteellisina aikoina käyttäneet kahvilan palveluita.
“Ilman heitä emme olisi voineet jatkaa toimintaamme”, hän myöntää.
Tässä yhteydessä Elina nostaa esille Levorannan Autoliike Oy:n. Lounaiden kuljetuksen alkaessa ongelmaksi muodostui kuljetuskaluston puute, jonka Levorannan autoliike Oy:n Jouni Juntunen ratkaisi hakiessaan kahvilalta uuniperuna-annosta.
“Levorannan Autoliike lainasi meille ilmaiseksi pienen pakettiauton ruokakuljetuksiin. ‘Sydäntä lähellä’ -auto sekä iloiset kuskit ovat jo tulleet tutuksi Vammalan katukuvassa”, Elina Honkamäki iloitsee.