
Pakokaasu haisee ja soraa lentää – onko parempaa tapaa viettää sunnuntaipäivää? Ei ole, jos Kaltsilan harrasterallisprintin mestaruussarjan osakilpailun selostaja Lassi Viljasta on uskominen. Samaa mieltä oli tuhatpäinen yleisö, joka oli kerääntynyt maastoajoja seuraamaan.
”Onhan tämä legendaarista. Viimeksi kun Kaltsilassa ajettiin rallia, tulin paikanpäälle mopolla. Nyt on vähän isompi menopeli alla ja oma poika mukana. Nostalgiset fiilikset näin 25 vuotta myöhemmin”, hehkutti Stormissa asuva Jari Saikka.
”Ääni ja melu sekä bensan haju. Tuttuja kuskeja joukossa, mahtava päivä.”
Iivari Saikka totesi, että isä houkutteli hänet rallia katsomaan. Kovaa soratiellä kiitävien autojen lisäksi Iivaria kiinnosti kavereiden tapaaminen.

Kaksi Päiviä, Hannula ja Hituri Vammalasta, olivat asettautuneet seuraamaan kisan tapahtumia asianmukaisesti retkituoleille pellon laitaan. Moottoriurheilun ystäviksi tunnustautuva kaksikko tuumailee, että oli pakko tulla, kun jotakin näin hienoa kerran järjestetään.
”Olimme viimeksi Ellivuoressa katsomassa extreme enduroa, sekin oli kiva tapahtuma. Kaipa tästä saa jännitystä elämään, on vauhtia ja vaarallisia tilanteita.”
Hevosia harrastavat Päivit hakevat myös kauramoottoreissa vaaran tuntua, sillä heidän suosikkilajinsa on maastoesteratsastus.

Vaasasta saakka Sastamalan maalaismaisemiin on tullut jokkista harrastava Johanna Kettu. Sastamalassa arkisin töiden vuoksi asusteleva Kristo Ever vinkkasi tapahtumasta hänelle, ja viikonloppusuunnitelmat oli sillä taputeltu. Pariskunnan mukana olivat myös sukulaislapset Amanda ja Rico Arikainen sekä ranskanbuldoggi Doris.
”Doris on tottunut kisakävijä, eikä hermostu pärinästä. Mukava rallia on seurata, mutta nyt tekee kovasti mieli itsekin ajaa”, Johanna jutteli.

“Ihana Lantula!
Kisalenkkiin otti tuntumaa myös Lantulan kyläyhdistyksen Leena Virri-Hanhijärvi – kauppareissun muodossa tosin. Lantulalaisten pyörittämästä puffetista meinasi myytävä, erityisesti makkara, loppua, joten sitä oli lähdettävä hakemaan lisää.
”Upeaa kun saimme olla tässä touhussa mukana. Ihmiset ovat niin iloisella mielellä. Koronan vuoksi jouduimme perumaan rompetorin keväällä, joten rallijärjestelyihin osallistuminen paikkasi mukavasti talouttamme”, hän sanoi.
Rallisprintin järjestäneen Hämeen moottoriseuran Eve Kivitela kiitteli niin kyläyhdistystä kuin kaikkia muita talkoolaisia, jotka olivat jaksaneet pakertaa järjestelyiden parissa vain rakkaudesta moottoriurheiluun.
”Ihana Lantula! Kuskit tykkäsivät ja yleisö viihtyi, täällä on ollut rentoa väkeä ja vahvaa yhteisöllisyyttä. Varmasti täällä voisi kisata toistekin”, Kivitela mietti.

Ensi vuonna uudestaan?
Kaltsilan noin kolme kilometriä pitkällä sorapätkällä ei himmailtu. Tieltä suistumiset ja pöpelikön puolella piipahtamiset eivät tietenkään ole itsetarkoitus, mutta kaikenlaista haaveriakin tapahtumassa koettiin. Ei onneksi loukkaantumisia kuitenkaan. Hinausautolla riitti tehtäviä siinä määrin, että kisa venyi lähes kahdella tunnilla. Tämä harmitti ratamestari Aarne Toivoa.
”Hinausta voisi ensi kerralla nopeuttaa. Pitää saada autot vaikka traktorilla vedettyä ensin sivummalle ja kierrosten välissä tauon aikana suorittaa hinaukset. Otamme nämä kokemukset oppina ensi vuoteen”, Toivo tuumaili.
Tapahtuman pääyhteistyökumppanin, Sastamalan Ympäristöpalvelut Oy:n Jaakko Virtanen oli kisan jälkeen hyvillä mielin.
”Olo on väsynyt mutta onnellinen. Legenda on herännyt henkiin – toivottavasti pysyvästi.”

Tuloksista:
Kaltsilassa kisattiin kaikkiaan 15 eri luokassa. Tuloksiin voit tutustua Ajaksi-palvelussa.
Muutamana nostona mainittakoon, että kaikkein nopeimmin pätkän ajoi luokassa 2 (SS 4WD, Supercar, WRC 4WD) kilpailunumerolla 10 kiitänyt Tuukka Hallia Mitsubishi Lancer Evo 6:llaan. Hänen nopeampi kierroksensa taittui reippaasti alle kahden minuutin aikaan 1:50.50.
Ralliautoluokan nopein oli numerolla 74 kisannut Henri Niemi Opel Astrallaan. Pätkä sujui aikaan 1:57.07.
Senioriluokassa (2 WD) oli runsaasti osallistujia, ja sen voittoon kaasutteli Kai Mäkelä. Hän sai Toyota Corollansa kulkemaan aikaan 2:03.12.








Lue myös millaista oli olla ralliauton kyydissä Kaltsilassa:
Kommentointi ei ole käytössä.