Second hand -myymälän avaava Susanna kannustaa myös miehiä tutkimaan vaatekaappinsa – “Kysyntää miestenvaatteille olisi, mutta tarjontaa ei”

Yrittäjä Susanna Rask kertoo, että Peacock Second hand & Lifestylen avajaisia varten on käyty läpi niin omia kuin ystävien kaappeja. “Olen ollut yrityksen kanssa aktiivinen somessa jo pari viikkoa, ja myös sitä kautta on saatu tuotteita myyntiin”, hän iloitsee.

Mikä erottaa perinteisen itsepalvelukirpputorin ja second hand -myymälän?

”Helppous”, vastaa Susanna Rask, joka avaa perjantaina Sastamalan ensimmäisen second hand -myymälän, Peacock Second hand & Lifestylen, Vammalan Puistokadulle.

Vaatteiden kierrättäminen voi pahimmillaan olla usean tunnin urakka, Rask tietää.

”Ensin käyt läpi kaapit, sitten siistit vaatteet, haet hintalaput kirppikseltä, hinnoittelet tuotteet… Kaiken tämän jälkeen myyntipöytää pitäisi vielä käydä järjestelemässä säännöllisesti, jotta tuotteet houkuttelevat tutkimaan.”

Peacockissa myyntijakson hinta on hieman perinteistä kirpputoria kalliimpi, mutta vastineeksi palvelu on parhaimmillaan yhtä kuin vaatteiden pakkaaminen kotona kassiin.

”Meidän tehtävämme on siistiä ja hinnoitella tuotteet ja järjestellä ne esille myymälään. Jos myyjä ei jakson loputtua halua tuotteitaan takaisin, toimitamme ne kierrätykseen.”

Second hand -myymälässä myyjällä ei ole omaa rekkiä tai myyntipöytää, vaan tuotteet löytävät paikkansa muiden myyntiartikkelien lomasta. Peacockissa lasten vaatteet ovat yhdellä seinustalla, naisten ja miesten vaatteet toisella.

”Naisten vaatteet järjestetään vielä värien mukaan”, Rask kertoo.

Myyntiä voi seurata reaaliaikaisesti sähköisen järjestelmän kautta.

Myös myymälän sisustuksessa on yhdistetty uutta ja vanhaa. Esimerkiksi rottinkinen sohva on kierrätyslöytö. Samettiverhon takana on sovituskoppi.

Kolmekymppinen Susanna Rask on paljasjalkainen sastamalalainen ja kolmen lapsen äiti. Hän innostui kierrättämisestä nyt 5. ja 3. luokkalaisten lastensa ollessa pieniä.

”Huomasin, että laadukkaalla vaatteella on hyvä jälleenmyyntiarvo. Varsinkin tietyt lastenvaatemerkit menevät kuin kuumille kiville. Tiedän, että meillekin on tullut myyntiin pari jo markkinoilta poistunutta kuosia, joista vielä tapellaan”, tuore yrittäjä naurahtaa.

Rask on saanut tartutettua käytetyn ostamisen ideologian myös puolisoonsa.

”Alkuun mies oli ihan vastaan, ettei missään tapauksessa haluaa käyttää kierrätettyä, mutta nyt hän tekee löytöjä ihan omatoimisesti. Välillä kotiin ilmestyy myös miehen 3-vuotiaalle pojallemme hankkimia juttuja.”

Susanna Raskin kokemuksen mukaan naiset ovat ymmärtäneet kierrätyksen kätevyyden jo pitkään, mutta miehet alkavat lämmetä vasta nyt.

”Kysyntää olisi, mutta miehille ei valitettavasti ole kovin paljon tarjontaa. Miesten kannattaisi ehdottomasti tutkia kaappejaan jälleenmyyntiä ajatellen.”

Peacockissa ei ole tiettyä merkki- tai brändilistaa, jonka mukaan tuotteita otetaan myyntiin. Rask muistuttaa, että myös ketjuliikkeistä voi löytyä helmiä.

Kiinnostavia tuotteita on koottu omiksi kokonaisuuksiksi.

Koulutukseltaan Susanna Rask on lähihoitaja, sairaanhoitaja sekä jalkahoitaja. Päätettyään oman yrityksen perustamisesta hän jätti vakituisen sairaanhoitajan pestin Sotesilla.

”Ehkä olen saanut kipinän yrittämiseen verenperintönä. Ainakin koen, että minulla on realistinen kuva yrittäjyydestä. Siinä on omanlaisensa vapaus, mutta toisaalta iso vastuu ja vaatimus joustavuudesta. Arki ja pyhä sekoittuvat, eikä aina ole mahdollista pitää vapaata”, Laakson Laitureiden yrittäjäperheeseen kuuluva nainen miettii.

Peacock Second hand & Lifestyle -myymälässä hänen rinnallaan työskentelee yksi palkattu työntekijä. Erillisessä hoitohuoneessa olisi tilaa omalla toiminimellä työskentelevälle kauneudenhoitoalan ammattilaiselle, vaikkapa kynsimuotoilijalle.

”Työntekijän kanssa olemme solmineet sanattoman sopimuksen siitä, miten suhtaudumme uusiin tuotteisiin. Emme saa koskea niihin kolmeen päivään, vaikka ne olisivat kuinka houkuttelevia”, nauraa Rask.

Hän korostaa, että tässäkin toimitaan myyjän parhaaksi.

”Ei ole meidän tehtävämme viedä parhaita tuotteita päältä.”

Peacockin avajaisia juhlitaan perjantaina. Koronarajoitusten vuoksi ruuhkan yllättäessa sisään otetaan parikymmentä asiakasta kerralla.

Pienet tennarit odottavat ostajaa vitriinissä.
Sovituskoppi on tärkeä osa ostoskokemusta. “Vaikka toppi maksaisi kaksi euroa, haluan ainakin itse kokeilla että se on varmasti sopiva”, Susanna Rask sanoo.