
Kulttuuritalo Jaatsin seinille on ripustettu kuvia miehistä, jotka ovat olleet suuressa roolissa valokuvaaja Hannu Moilasen elämässä ja työuralla. On Aksu, Eetu, Lepa, Pertti ja tietenkin Hannes-isä.
Suurin osa mustavalkokuvista on otettu Finlaysonin tehtaalla Tampereella, missä Moilanen työskenteli vuosina 1973 – 1999. Mies seurasi isänsä jalanjälkiä 17-vuotiaana, heti kun pakolliset koulut oli käyty. Nuorukainen aloitti työuransa kankaiden pintapolttokoneella ja eteni myöhemmin Eetun oppipoikana kankaiden ja lankojen värjäykseen 18 täytettyään.
Kuvausharrastuksen alku sijoittuu Moilasen työuran alkuvaiheisiin. Kamera kulki miehen matkassa tehtaalla vuodesta 1979. Tehtaan kameraseurassa hän sai ensiopin myös filmin ja kuvien kehittämiseen.
Vuosien varrella Moilasen on onnistunut ikuistaa työkavereita monissa eri tilanteissa. Yhdessä kuvassa mies paiskii töitä hikisenä ilman paitaa, toinen otos on selvä muotokuva, jossa nuorukainen katsoo kihartuvan tukkansa alta suoraan kameraan.
”Monet halusivat kuvattavaksi. Osa kävi varta vasten kotonani kameran edessä”, Moilanen kertoo.

Mies asui Näsijärvenkadulla Amurissa tehtaan asunnoissa ympärillään muita duunareita. Työkavereista Aksu hoiteli tehdastyön lisäksi talonmiehen hommia, ja ruiskuttaa parissa kuvassa katua puhtaaksi vesiletkulla hymy suupielessään. Moilasen koti oli pieni yksiö, jonka toisesta suunnasta aukesi näkymä kaupunkiin, toisesta kohti Finlaysonin tehtaan piippuja.
”Olin taiteellinen, valokuvaamisen lisäksi kirjoitin ja harrastin vakavissani myös kuvanveistoa. Kuvaaminen vei lopulta voiton.”
80-luvulla Moilasen kamera pääsi ikuistamaan myös yleislakon, rauhanmarssin sekä finlaysonilaisten matkan SAK:n ja eduskunnan vieraiksi, kun tehdas myytiin vieraalle omistajalle. Monella oli huoli työpaikkansa säilymisestä, eikä tehtaan taru uudessa omistuksessa kestänyt lopulta edes kymmentä vuotta.
Vammalaan Hannu Moilanen muutti vuonna 1988. Hän tutustui uusiin kotinurkkiinsa tietenkin kameran linssin kautta.
Seurahuoneen kulma 80-luvun lopulla näyttää tutulta, mutta nykyään katutasossa sijaitsevan pubin paikalla kuvissa on Murron vaateliike. Kerrostalot nykyisen Erottajan kiertoliittymän kupeessa ovat vasta rakenteilla.
Tampereella mies kävi töissä vielä vuoteen 1999 asti, jolloin tehtaan teollinen toiminta lopulta päättyi.

Menneen rinnalla Moilasen tuoreessa näyttelyssä on myös nykyisyyttä. Ilmakuvat Vammalan maisemista osoittavat viimeistään keskustamme kauneuden; veden todellista määrää kaupungin ympärillä on vaikea hahmottaa ennen kuin sen näkee korkeuksista.
Ansioituneen luontokuvaajan otokset taistelevista joutsenista, loikkaavasta peuranvasasta ja siipi pystyssä lapion kahvassa keikkuvasta kirjosieposta pysäyttävät ja ilahduttavat.
Ihan uutta ja tulevaisuuden kuvaamista edustavat ”tärähtäneet” otokset. Niissä Hannu Moilanen on valotusaikaa ja kameran liikettä säätämällä saanut kuviin pyörteitä ja utuisuutta, dramatiikkaakin. Tutut kohteet näyttävät liikutelluissa kuvissa ihan uusilta.
”Ennen vanhaan tärähtänyt kuva oli pilalla, nyt tällaista lopputulosta tavoitellaan. Mutta helppoa se ei ole. Kameran säätöjen pitää olla kohdallaan, eikä näitä kuvia voi missään tapauksessa pitää vahinkolaukauksina.”
Elävä lopputulos syntyy, kun kameraa liikuttaa ylhäältä alas, kääntää nopeasti tai vaihtoehtoisesti zoomaa ensin lähelle ja sitten taas kauas. Tekniikka riippuu kohteesta.
Uusi kuvaustapa on imaissut miehen mennessään, mutta ajatusten naksauttaminen uuteen asentoon ei ole ollut ihan helppoa.
”Kun on yli 40 vuotta tavoitellut terävää lopputulosta, oli aluksi vaikea olla tyytyväinen tärähtäneeseen kuvaan. Mutta nyt huomaa, kuinka mielenkiintoisia tällaisetkin kuvat ovat. Tutut paikat saavat uuden elämän ja esiin tulee uusia näkökulmia. Parhaimmillaan tällä tekniikalla otettu kuva on kuin maalaus.”
Kriteerinsä Hannu Moilanen pitää korkealla myös uudessa tyylissä. Kuvan pitää välittää katsojalleen jokin sanoma, eikä se saa olla vain satunnainen räpsäisy.
Hannu Moilasen valokuvanäyttely on avoinna Kulttuuritalo Jaatsilla Vammalassa 25.11. – 13.12. ke-pe klo 12-18 ja la-su 12-16. Ma-ti suljettu.


