Värien mestaruutta Funkkistalossa – Marc Chagallin taidegrafiikkaa ”teaser-näyttelyssä”

 

Sastamalan Funkkistalon uusi vuosi on alkanut mielenkiintoisissa merkeissä. Galleriassa on esillä teoksia Kivinavetan ensi kesän suuresta Marc Chagallin (1887-1985) taidegrafiikan näyttelystä.

”Tämä on sellainen teaser-näyttely, pilkahdus tulevaan”, tuumaa Kirsi-Marja Nieminen ja johdattaa näyttelyn töiden pariin.

Funkkistalon galleriaan valitut teokset vievät Chagallin kuvittamien kirjojen kiehtovaan maailmaan tarjoten otteita sarjoista Verve, Daphnis and Chloe ja Songes. Näyttelyssä on esillä myös teoksia, joita ei kesän näyttelyssä tulla näkemään, Kirsi-Marja Nieminen kertoo.

Verve-sarja pohjaa Vanhan testamentin kertomuksiin. Juutalainen, venäläis-ranskalainen Chagall oli Niemisen mukaan huomattavan uskonnollinen.

”Nämä työt ovat minusta taiteilijalle epätyypillisiä. Värit ovat hillittyjä, ja kuvien tunnelma on melko synkeä.”

Kain ja Abelin tarinaa, veljessurmaa kuvaava teos poikkeaa sarjasta värityksensä puolesta. Kateus ja viha saavat punaisena hehkuvat ääriviivat.

Kirsi-Marja Nieminen kertoili näyttelyn töistä.

Daphnis and Chloe -sarja edustaa Niemisen mukaan sitä kaikkea, mistä Chagall yleisesti tunnetaan.

”Nämä työt on tehnyt värien mestari, ja niissä on sellaista hänelle ominaista väri-iloittelua, värien syvyyttä ja lämminhenkisyyttä.”

Antiikin Kreikassa syntynyt Dafniksen ja Khloen rakkaustarina inspiroi Chagallia. Niemisen mukaan rakkaus ja naiset olivat taiteilijalle tärkeitä.

”Useassakin työssä on syleilevä pariskunta ja kuvattuna ihmisten välistä hellyyttä”, Nieminen miettii.

Marc Chagallin näkemystä Dafnen ja Khloen tarinasta. Kirja ilmestyi vuonna 1961. (Daphnis dream and the nymphs. Lithograph) Valokuva teoksesta.

Songes-teossarja vie puolestaan unikuvien Pariisiin. Niissä on paljon symboliikkaa, mikä avautuu sitä paremmin mitä enemmän taiteilijan elämästä tietää.

Chagallin yhteydessä mainitaan yleensä surrealismi, hän ammensi myös kubismin muotokielestä sekä fauvismista.

Niemistä miellyttävät Chagallin tapa käyttää värejä sekä lukuisat pienet yksityiskohdat, joita teoksista löytyy.

”Yksityiskohtien paljous tuo teoksiin monitulkintaisuutta. Niitä jaksaa katsella ja pohtia aina vain uudelleen.”

Taidetta kaikille

Funkkistalo avasi monien vaiheiden ja mittavan remontin jälkeen ovensa marraskuun lopulla.

Kirsi-Marja Niemisen mukaan ihmiset ovat löytäneet tiensä Marttilankadun erikoisuuteen varsin mukavasti.

Vaikka kahvilassa on käynyt asiakkaita, ja Johanna Oraksen taidenäyttely herätti kiinnostusta, on pienenä murheenkryyninä tähän asti vähäiselle käytölle jäänyt kamarimusiikkisali.

Nieminen toteaa, että kevätkaudella olisi ollut mukavaa päästä järjestämään kunnon konsertteja liveyleisön kera, mutta koronatilanne luo varjonsa toiminnan ylle.

Kahvilan saama hyvä vastaanotto antaa kuitenkin Niemisille aihetta iloon. Hän sanoo, että aukioloaikaa oli jopa tarvetta hieman lisätä. Edelleen toiminta painottuu vahvasti viikonloppuun, kesällä aukiolot laajenevat.

”Tänne sopii hyvin tulla vaikka ystävien kanssa iltaa istumaan tai yksin viettämään lukuhetkeä hyvän kirjan ja kahvin parissa”, Nieminen vinkkaa.

Ja samalla reissulla voi tietysti kokea taide-elämyksen.

”Toivottavasti kynnys poiketa ihan vain näyttelyäkin katsomaan on matala. Tarkoituksemme on tuoda laadukasta taidetta kaikkien ulottuville. Ehkä Chagall onnistuu luomaan piristystä tähän harmaaseen aikaan.”

Näyttely on auki Funkkistalon aukioloaikoina pe­–la klo 9–19 ja su klo 10–16. Näyttelyyn on vapaa pääsy.

Kuvitusta kirjasta Daphnis ja Chloe 1961: Arrival of the Dionysophanes. Litografia. Valokuva teoksesta.
Pastoraali-niminen litografia on vuodelta 1977. Valokuva teoksesta.