Lukijamme kysyvät koronarokotuksista: ”Onko annettu väärää tietoa? Miksi rokotusaikoja ei ollutkaan?”

Kuvituskuva Pixabay.

Alueviestin toimitukseen on jälleen tullut kysymyksiä koronarokotteisiin ja rokotusaikoihin liittyen.

Sotesin sivuilla sanotaan, että ajan rokotukselle voi varata ainoastaan sähköisen ajanvarauksen tai rokotusajanvarauspuhelimen kautta. Toimitukseen yhteyttä ottanut ikäihminen oli yrittänyt soittaa ilmoitettuun numeroon neljä tuntia viikolla 9, kunnes lopulta sieltä vastattiin ja kerrottiin, että ajanvaraus onnistuu vain netissä. Miksi annetaan väärää tietoa, hän kysyy.

Sotesin rokotustoiminnasta vastaava lääkäri Nelli Valkama kertoo, että puhelinajanvaraus on auki arkisin kello 10-14 ja siellä vastataan, jos aikoja on annettavissa. Kun aikoja ei ole annettavissa, puhelinnumerossa vastaa nauhoite.

”Jos aikoja ei ole annettavissa puhelinajanvarauksessa, niitä ei ole myöskään sähköisessä ajanvarauksessa. Kannattaa huomioida, että sähköiseen ajanvaraukseen ei tarvita tunnistautumista, eli netistä ajan voi varata esimerkiksi kyseisen henkilön omainen”, Valkama selvittää.

Toinen toimitukseen yhteyttä ottanut lukijamme hämmästelee, miksi riskiryhmän 50-59 -vuotiaat ajanvaraus poistui yhtäkkiä 10. maaliskuuta Sotesin sivuilta, vaikka etukäteen tuo päivämäärä ilmoitettiin.

”Saamme vain noin viikoksi kerrallaan tietää, mitä rokotetta saamme ja kuinka paljon. Tällä hetkellä Astra Zenecan rokotteiden saatavuus on huonoa ja tämän vuoksi kyseisten riskiryhmien rokottaminen jatkuu vasta viikolla 12. Ajanvaraus aukeaa torstaina 18.3. kello 10”, Valkama vastaa.

Lääkäri muistuttaa, että riskiryhmien rokotuksiin saattaa tulla muutoksia, jos kansallinen rokotusasiantuntijaryhmä (KRAR) antaa uusia ohjeistuksia muun muassa rokotteiden ikärajoihin.

”En osaa vielä sanoa, miten tämä vaikuttaa tuleviin rokotuksiin. Sotesin nettisivuilta löytyy aina ajantasaisin tieto, mikä ryhmä on rokotusvuorossa”, Valkama sanoo.