
Etäopetukseen siirtyneiden yläkoululaisten ruokakassit sisältöineen ovat herättäneet keskustelua ympäri Suomen.
Alueviestin toimitukseen soittanut henkilö oli lukenut aiheesta iltapäivälehdestä. Artikkelin kuvassa oli myös sastamalalaisten saama ruokasatsi, jonka sisältö koostui Saarioisten lämmitettävistä kiusauksista ja keitoista.
Sisältö pisti lukijan pohtimaan.
“Onko hankintaa kilpailutettu? Olisiko ollut mahdollista kysyä tarjousta myös paikallisista lounaspaikoista, jotka elävät nyt muutenkin vaikeita aikoja?”
Soittaja muistuttaa, että kaupungissa on useita lounasta valmistavia yrityksiä, jotka olisivat varmasti mielellään ottaneet tästä kopin.
“Näin olisi kenties vältetty myös jokunen lomautus.”
Välitimme kysymyksen vastattavaksi Sastamalan Ruoka- ja Puhtauspalvelut Oy Serville. Palvelupäällikkö Tuulia Ylisen mukaan elintarvikehankinnat on kilpailutettu hankintalain edellyttämällä tavalla.
“Kilpailutettujen hankintojen lisäksi ostamme lähituotteita usealta eri toimijalta. Lähituotteet ja kotimaisuus ovat meille tärkeitä arvoja ja osa strategiaamme.”
Ylinen muistuttaa Servin tekevän mielellään yhteistyötä eri toimijoiden kanssa ja olevan avoimia uusille mahdollisille yhteistyökuvioille ja ideoille.
“Etäopetuksen aikaisten ruokakassien toimituksessa emme kokeneet yhteistyön paikallisten lounaspaikkojen kanssa olevan mahdollista liittyen ruokakassien sisältöön ja jakoprosessiin. Lisähaasteen hankinnalle toi vielä aikataulu, jossa ruokakassien toimittamisen tarve ilmeni ja jakoprosessi käynnistettiin”, Ylinen vastaa.
Etäopetuksessa olevia koululaisia on Sastamalassa noin 700. Ylisen mukaan ruokakassien sisältö sekä jakaminen suunniteltiin yhteistyössä sivistyspalveluiden kanssa niin, että se olisi koululaisille mahdollisimman toimiva ja tasapuolinen vaihtoehto sekä sellainen, että perheiden olisi sitä helppo hyödyntää.
“Näin päädyttiin helposti lämmitettäviin aterioihin sekä niiden jakamiseen kerran viikossa päivittäin noudettavan aterian sijaan.”