Mika Rantasen mukaan vienti vetää siinä määrin, että oli saatava uusi varastohalli vanhan rinnalle.
Pari viikkoa sitten lukijamme lähetti toimitukseen valokuvan Keikyästä. Kylpytynnyreitä valmistavan Kiramin tontille oli noussut valtaisa teräskehikko. Kun toimittaja ehtii paikanpäälle asiaa selvittämään, on kehikko jo saanut vahvan muovipäällysteen ylleen. Rakennelma paljastuu uudeksi varastohalliksi.
”1428 neliötä ja korkeuttakin noin 9 metriä. Sääolosuhteet ovat sellaiset, että on hyvä saada tulevaa ja lähtevää tavaraa suojaan odottamaan jatkotoimenpiteitä”, tuumaa Kiramin toimitusjohtaja Mika Rantanen.
Kyse on laadun ylläpitämisestä. Kesäsesongin aikaan kylpytynnyreitä valmistetaan useammalla linjalla. Lähtevää ja saapuvaa tavaraa kertyy paljon. Uusi rakennelma on läpiajettava, eli isommallakin autolla mahtuu tuomaan lastin suoraan sisälle halliin.
Ihan pienestä investoinnista ei ole kyse, rahassa mitattuna noin 450 000 euroa.
”Toivottavasti tämä luo uskoa Keikyään, ja innostaa muitakin yrityksiä investoimaan paikkakunnalle. Sastamala on kylpytynnyrien koti. Me pysymme ja työllistämme täällä”, Rantanen sanoo.
Mika Virta kokosi kylpytynnyrin runkoa. Kohdemaakin oli jo selvillä. Valmis palju matkaa Japaniin.
Kirami ei ole puusepänverstas, vaikka kädentaitoja tehtaalla tarvitaankin. Kirami hyödyntää laajaa alihankkijoiden verkostoa. Rantaselle on tärkeää, että tavara tulee mahdollisimman läheltä.
”Valtavan iso rooli on tietysti ammattinsa taitavilla kokoonpanijoilla, joiden käsityönä eri elementeistä syntyy valmiita kylpytynnyreitä.”
Eikä pidä unohtaa tuotekehitystä ja myyntiä.
Työntekijöiden määrä vaihtelee vuoden aikana 55:n ja 85:n välillä. Vienti on tehnyt sen, että työtä riittää Keikyässä yhä isommalle joukolle ympäri vuoden.
Hyvistä työntekijöistä on myös pulaa. Ruiskumaalari ja puuhommien taitaja saisi Rantasen mukaan töitä heti.
”Täällä ei katsota ikää, sukupuolta eikä mitään muutakaan. Meillä on töissä kaikenlaisia, eri taustan omaavia ihmisiä. Työ tekijäänsä opettaa, asenne ratkaisee”, hän tuumaa.
Mika Latvanen ja Juha Mäki kokosivat pihasaunan pukukoppia Kiramin Saunafactoryssa. Heille on hakusessa työkaveri.
Kuljemme läpi varasto- ja tuotantotilojen. Valkoiseen muoviin käärittynä odottaa siirtoa ja Keikyästä lähtöä tynnyreitä, kansia ja tarvikkeita. Paketteihin on kirjattu määränpää. Useampi on menossa Japaniin, yhdessä lukee Ranska, toisessa Italia. Kohdemaista löytyy Itävaltaa, Saksaa ja Sveitsiäkin. Yksi kylpytynnyrin kansi on sentään menossa sisämarkkinoille: Rymättylä, seisoo paketin kyljessä.
Liekö syysmyrsky vienyt kyseisen kapistuksen mennessään, Rantanen miettii.
Hän listaa kolme asiaa, joilla suomalaisyritykset pärjäävät globaalissa kilpailussa.
”Laatu, laatu ja laatu”, Rantanen painottaa.
Moni tuote voi olla halvempi valmistaa ulkomailla, mutta Suomi on erinomainen paikka valmistaa korkealaatuisia ja kestäviä tuotteita. Pitää ajatella isosti, Rantanen sanoo.
”Heti ovia auki maailmalle. Yrityksen kotisivuihin kannattaa satsata, ja ne pitää tehdä myös englanniksi. Jos et osaa, hae apua, sillä sitä kyllä tässä maassa saa. Usein omassa kunnassakin on ihmisiä, jotka neuvovat eteenpäin.”
Rantanen tunnustautuu EU-faniksi. Ilman yhteistä kauppapolitiikkaa ja yhteisvaluuttaa ei olisi mahdollista menestyä.
”Olemme olleet mukana luomassa eurooppalaisia kylpytynnyristandardeja”, hän kertoo.
Sastamala on kylpytynnyrien koti, tuumaa Mika Rantanen.
Kiramin liikevaihto oli viime vuonna 16 miljoonaa euroa ja odotettavissa on kasvua.
Yksi tekijä viennin avautumisessa Aasiaan ja Amerikkaan on ollut siirtyminen Harvia Oyj:n siipien suojiin alkukesästä. Rantaselle oli tärkeää, että Kiramin taival jatkui itsenäisenä tuotemerkkinä.
”Harvian ansiosta olemme voineet jatkaa kansainvälistä laajentumista. Molempien yhtiöiden toiminta on rakentunut hyvinvointitrendin ympärille keskittyen jatkuvaan innovointiin.”
Yhteistyön ansiosta Keikyässä kootaan nykyisin myös pihasaunoja. Japaniin on nytkin lähdössä pala Suomea eli spa-paketteja, jotka sisältävät molemmat: paljun ja saunan.
Kun Rantaset vuonna 2001 perustivat yrityksen, ei kovinkaan moni uskonut heidän liikeideaansa. Ensimmäisenä kylpytynnyreistä innostuivat lomakylät ja mökkien vuokraajat, jotka halusivat tarjota asiakkailleen jotakin extraa. Nykyisin palju löytyy yhä useamman omakotiasujankin pihamaalta.
Tuotemerkin nimessä ensimmäinen tavu tulee perheen silloisesta asuinpaikasta Kiikasta, toinen Rantasista ja kolmas yrittäjän etunimestä.
On mainio sattuma, että nimi sopii niin hyvin japanilaisenkin suuhun, eikä se englannin kieltä puhuvallekaan vaikea ole, Mika Rantanen tuumaa.
Sivuston toiminta edellyttää toiminnallisia evästeitä.
Analytiikkaevästeet
Voimme kehittää sisältötarjontaamme, kun tiedämme mitä sisältöjä luetaan.
Mainosten raportointievästeet
Emme välitä henkilötietojasi eteenpäin mainostajille, mutta raportoimme heille mainosten anonyymeja näkyvyystietoja esimerkiksi siitä, kuinka moni näki mainoksen ja kuinka moni klikkasi mainosta.