
Mistä tunnet sä ystävän, kysyy tuttu iskelmäkappale. Ystävyyden olemusta pohtivat toimittajan pyynnöstä myös Stormin koulun kakkosluokkalaiset Anni, Elviira, Milla, Hugo ja Iivari.
Mitä sanasta ystävä tulee mieleen?
”Yhdessä leikkiminen”, vastaa Milla.
”Se, että on kivaa kavereiden kanssa”, jatkaa Anni.
”Yhdessäolo”, tuumaa Hugo.
Milla kertoo tykkäävänsä leikkiä kavereiden kanssa kotia. Kesällä mieluista tekemistä on heppaleikki. Anni paljastaa olevansa barbi- ja legofani.
Koko luokan yhteinen lempileikki välitunneilla on pandaleikki. Sellaisesta toimittaja ei ole kuullutkaan, voisivatko lapset vähän valaista?
”Pandaleikissä osa on pandoja, osa hoitajia ja sitten on kaksi vahtikissaa. Pandaa leikitään lumikasassa, ja pandoja ruokitaan leikisti bambulla eli lumikökkäreillä. Joskus pandat voivat vähän innostua, niin silloin niitä pitää komentaa. Ja välillä käytetään happilaitteita.”
Selvä. Tämä leikki kuulostaa kieltämättä hauskalta.
Myös eläimestä voi muodostua läheinen
Koululaisten kanssa jutellessa käy selväksi, että myös eläimestä voi muodostua läheinen, jopa ystävä.
”Meillä on seitsemän hevosta ja meidän perheen lapsilla yhteinen poni, Filix. Lisäksi meillä on koira ja kolme kissaa. Kyllä koira ainakin tuntuu ystävältä, koska sen kanssa leikkii. Koira myös tykkää meidän ihmisten seurasta ja seuraa joka paikkaan”, miettii Elviira.
Myös Iivarin perheessä on koira.
”Kyllä minäkin sanoisin, että koira tuntuu ystävältä”, hän nyökyttelee.
Kakkosluokkalaiset tietävät, että ystävien ja kavereiden välillä voi joskus olla riitaa tai sanaharkkaa. Anni on sitä mieltä, että tytöt nahistelevat enemmän kuin pojat. Mistä riitaa sitten syntyy?
”No yleensä siitä, että joku haluaisi mukaan leikkiin, johon ei vaan enää mahdu. Joskus tilanne saadaan selvitettyä itse, mutta joskus pitää pyytää apua opelta tai välkkävalvojalta”, tyttökolmikko vastaa.
Poikien nahinat liittyvät usein fyysiseen tekemiseen, kuten jalkapallopeliin tai muuhun kamppailutilanteeseen.
”Esimerkiksi siitä voi tulla riitaa, jos on vaikka tosi epätasaiset joukkueet”, Hugo ja Iivari sanovat.
Vaikka välillä tulisi kärhämää, tärkeintä on kuitenkin se, että osaa pyytää anteeksi, jos on tehnyt väärin. Se ei kuitenkaan aina ole helppoa, lapset myöntävät.
Heijastin parhaalle ystävälle lahjaksi
Maanantaina vietetään jälleen ystävänpäivää. Koulussa siihen on toisinaan valmistauduttu askartelemalla jotakin aiheeseen liittyvää, kuten ystävänpäiväkortteja, joita lapsetkin kertovat saaneensa.
Joskus ystävänpäiväaskarteluja syntyy myös harrastuksissa. Elviira ja Milla ovat tehneet edellisiltana partiossa sydämenmuotoiset heijastimet. Ne eivät jää heilumaan tyttöjen hihoihin, vaan lahjoitetaan eteenpäin.
”Aiomme antaa nämä parhaille kavereillemme lahjaksi”, tytöt paljastavat.
Haastattelun loppuun on kysyttävä vielä se tärkein: millainen on hyvä ystävä Annin, Elviiran, Millan, Hugon ja Iivarin mielestä?
”Hyvä ystävä on kiltti ja sellainen, joka ei kiusaa tai jätä leikkien ulkopuolelle”, sanoo Hugo.
Tytöille merkittävä asia on luotettavuus.
”Se, että jos kertoo toiselle salaisuuden, tietää että se myös pysyy salaisuutena. Hyvä ystävä ei levittele toisen asioita eteenpäin.”
