Alueviesti julkaisi keskiviikkona maankäyttöjohtaja Ilmari Mattilan mielipidekirjoituksen, jossa hän arvioi sosiaalisen median ja tunteiden vaikutusta päätöksentekoon. Mattila otti kirjoituksessaan esimerkiksi ympäristölautakunnan harrasterautatietä koskevan päätöksen.
Viranhaltija esitti lautakunnalle, että muun muassa noin 30 metrin osuus radasta pitää purkaa tai siirtää etäämmäs rantavyöhykkeestä.
Poikkeavan esityksen lautakunnan kokouksessa tehnyt Leena Palomäki (kok.) korostaa, että lautakunnan päätös oli monelta osin hyvin samankaltainen kuin viranhaltijankin esitys.
”Ainoa merkittävä ero oli se, että jo rakennettua rataa ei tarvitse purkaa. Jatkossa rannan puolelle ei saa kuitenkaan enää rakentaa”, Palomäki tiivistää.
Lautakunta linjasi toimenpideluvalle monia ehtoja.
”Asemapiirros tulee päivittää vastaamaan nykytilannetta, ympäristösuojelun osalta tulee huomioida vuotomahdollisuus ja tulee olla valmius suojelutoimiin. Lisäksi tasoristeys on muutettava siten, että kiskojen ympärille rakennetaan puusta rakenteet, jotta sen yli on helpompi ajaa. Kalustohallille – eli niin sanotulle veturitallille – määrättiin erillinen lupamenettely”, Palomäki kertaa.
Palomäki sanoo, ettei koe tekemänsä muutosehdotuksen olleen somevaikutteinen.
”En ole seurannut esimerkiksi Facebookissa aiheesta käytyä keskustelua. Toki käytin perusteluissani tunne-sanaa, sillä halusin välittää lautakunnan jäsenille sen, minkä olen aistinut ja havainnut selvittäessäni taustoja esitykselleni.”
”Toivon, että lautakunnan päätös on sellainen, että kaikki osapuolet voivat sen kanssa elää.”
Alueviestissä aiemmin: