”Pahimmillaan tankkiin hulahtanut yli 900 euroa” – Polttoaineiden hinnannousu tuo ammattiautoilijoille mojovan lisälaskun

Linja-auton tankin täyttäminen maksaa tällä hetkellä pitkälle yli 800 euroa, kun vuonna 2020 tankin sai täyteen alle 500 eurolla, Jouni Heinonen sanoo.

Mittarin numerot pysähtyvät vasta pitkälle yli 800 euron kohdalla, kun Huittisten Tilausliikenne Oy:n yrittäjä Jouni Heinonen tankkaa linja-auton tankin täyteen dieseliä Kuopion reissua varten.

”Pahimmillaan yhteen tankilliseen on hulahtanut jo yli 900 euroa”, Heinonen huokaa.

Jo koko viime vuoden kasvusuunnassa ollut polttoaineiden hinta pompahti Ukrainan sodan alettua välittömästi yli 20 senttiä ja sotatoimien jatkuessa hinta on jatkanut nousemista.

”Vuoteen 2020 nähden dieselin hinta on tuplaantunut. Muistan, että halvimmillaan litrahinta oli alle 1,2 euroa, nyt dieselistä on joutunut maksamaan pahimmillaan jo 2,43 euroa litralta”, Heinonen sanoo.

Kirpasee varsinkin suurimpia autoja

Korotus tuntuu jokaisen autoilijan kukkarossa, mutta erityisesti se rokottaa ammattiautoilijoita. Heinonen tietää, että useampi kuljetusyrittäjä on jo tehnyt ratkaisun pitää auton seisomassa.

”Huonoin tilanne on raskaan liikenteen isoilla autoilla, jotka pitäisi pitää jatkuvasti ajossa, ja joiden kulutus on kovaa. Iso auto voi kuluttaa 100 kilometrillä 55 litraa polttoainetta ja vuorokaudessa sillä voidaan ajaa helposti 800 kilometriä. 500 litran vuorokausikulutukseen 40 sentin nousu litrahintaan tuo valtavan lisälaskun”, Heinonen tietää.

Toisaalta esimerkiksi elintarvikepuolen kuljetussopimuksissa on usein niin sanottu polttoaine-klausuuli, jolloin sopimuksessa sovittu kuljetushinta muuttuu automaattisesti polttoaineen hinnan mukaisesti.

”Toki kuljetusalan toimijat on pidettävä hengissä jo pelkästään huoltovarmuudenkin takia”, Heinon muistuttaa.

Heinonen kertoo, että polttoaineen hinnannousu tulee väistämättä näkymään matkojen hinnoissa.

Väistämätön vaikutus tilausajojen hintaan

Henkilöliikenteeseen keskittynyttä Huittisten Tilausliikennettä klausuulit eivät koske, esimerkiksi koulukyydit ajetaan ennen hinnannousua sovittujen taksojen mukaisesti.

”Yhteiskunnan kuljetuksissa sopimukset tehdään pääsääntöisesti kahdeksi tai kolmeksi vuodeksi kerrallaan. Meidän kokoisessa yrityksessä polttoaineen hinnannousu tarkoittaa kuukausitasolla useamman tuhannen euron kustannustennousua”, Heinonen selventää.

Tällä hetkellä varattaviin tilausajoihin kustannustennousu vaikuttaa väistämättä.

”Onneksi ihmiset ovat ymmärtäneet asian hyvin. Tilanne koskettaa jokaista autoilijaa, joten ehkä sen vuoksi meidän ammattiautoilijoiden tilanteeseen on helpompi samaistua”, Heinonen pohtii.

Eikä henkilöliikenteellä ole ollut viime vuosina muutenkaan helppoa. Koronan alkaessa koululaiskyydit loppuivat kahdeksi kuukaudeksi ja tilausajot peruttiin koko kesältä. Heinosen mukaan vasta aivan viimeiset viikot ovat osoittaneet, että ihmiset lähtevät taas rohkeasti liikkeelle.

”Seuraavista kuukausista on tulossa vilkkaita, kun esimerkiksi koulujen luokkaretkikausi käynnistyy.”

Ratkaisuna tukipaketti tai jakeluvelvoitteen pienentäminen?

Kuljetusalan ahdinkoa ollaan helpottamassa valtion toimesta 75 miljoonan euron tukipaketilla. Kuljetusyritykset voivat saada tukea alkuvuonna kohonneisiin kustannuksiin, mutta paketin tarkemmat ehdot ovat vasta valmistelussa.

Paljon on puhuttu myös jakeluvelvoitteen pienentämisestä, mitä Heinonenkin pitäisi toimijoiden näkökulmasta nopeampana ratkaisuna.

”Sillä tavalla dieselin hinnasta olisi helppo saada noin 30 prosenttia pois.”

Jakeluvelvoitteen tarkoituksena on lisätä kestävien, uusiutuvien polttoaineiden käyttöä liikenteessä, jossa ne korvaavat moottoribensiiniä, dieselöljyä ja maakaasua.

Jakeluvelvoitteen pienentäminen alentaisi dieselin hintaa, mutta toimella olisi myös ristiriitaisia vaikutuksia. Velvoitteen alentamisen myötä suurelta osin Suomessa tuotettu, kalliimpi biopolttoaine korvautuisi fossiilisella öljyllä, jota pitää tuoda ulkomailta, esimerkiksi Venäjältä.

”Eikä se vaihtoehto ole tietenkään päästötavoitteiden vuoksikaan kovin hyvä”, Heinonen pohtii.