Lukijamme otti toimitukseen yhteyttä hänen mukaansa Sastamalassakin katukuvassa huomiota herättäviin sähköskoottereihin liittyen. Puheluun häntä innoitti myös printtilehdessämme julkaistu nimimerkin Ikämies ”avautuminen”.
Lukijan palaute kuului näin:
”Kauhulla olen seurannut todella nuorennäköisten lasten hurjastelua nykyajan muotivempaimilla, sähköskoottereilla. Kevyen liikenteen väylillä ja jalkakäytävillä päästellään surutta, ja valitettavan piittaamattomasti muihin kulkijoihin nähden. Huolettaa myös kuskien oma turvallisuus, kun päässä ei ole kypärää.”
”Voisiko toimitus selvittää millainen laki sähköskootterien käyttöä säätelee? Onko jalkakäytävä todella oikea paikka käyttää näitä vehkeitä? Saako niillä ajella miten lystää? Ja kuinka monta ihmistä saa olla skootterin kyydissä?”
Kysyimme asiasta poliisilta.
Muut tienkäyttäjät on otettava huomioon
Komisario Tomi Koponen Sisä-Suomen poliisilaitokselta tähdentää, että on hyvä tehdä ero eri menopelien välille. Sähköskoottereitakin on erilaisia. Olennaista on se, miten kovaa niillä pääsee ja millainen on laitteen moottori. Niin sanottuihin kevyisiin sähköajoneuvoihin – joita lapsikin voi käyttää – sovelletaan samaa ohjeistusta kuin polkupyörällä ajamiseen.
”Eli periaatteessa tällaisella menopelillä saa alle 12-vuotias ajaa myös jalkakäytävällä”, Koponen sanoo.
Komisario Koponen korostaa muiden kulkuväylällä liikkuvien ihmisten huomioimista. Lain mukaan pyöräilijänkin tulee sopeuttaa nopeutensa vallitseviin olosuhteisiin, noudattaa huolellisuutta ja varovaisuutta.
”Aina pitäisi ajaa vain sellaista vauhtia, että pystyy ennakoimaan tilanteet, joita saattaa tulla eteen. Ja suosittelen vahvasti kypärän käyttöä niin potkulautaillessa kuin sähköskootterilla ajettaessa.”
Lukijamme kysymykseen sähköskootterin matkustajamäärästä, Koponen toteaa, että usein kyseiset kevytajoneuvot on suunniteltu yhdelle ihmiselle.
”Onko matkustaja lain mukaan sallittu vai ei? Se riippuu siitä, kuinka monelle henkilölle sähköskootteri on suunniteltu. Jos se on tarkoitettu yhdelle, ei siinä saa olla kyydissä kuin yksi ihminen.”
Koposen mukaan poliisi pyrkii valvomaan sähköajoneuvojen oikeaoppista käyttöä muun toiminnan ohessa. Hän peräänkuuluttaa huoltajien vastuuta asiassa:
”Aika harva lapsi on itse ostanut itselleen sähköpotkulaudan tai -skootterin. On huoltajien vastuulla opettaa lapsille ja nuorille liikennesääntöjä.”
Kolaroija on korjausvausvelvollinen
Sähköskootteria – jonka moottorin teho on enintään 1000 wattia ja huippunopeus enintään 25 kilometriä tunnissa – saa käyttää Suomessa tieliikenteessä polkupyöräilijöitä koskevilla säännöillä, eli oikea paikka näillä laitteilla liikkumiseen on pääsääntöisesti pyörätie.
Näiden pienitehoisten sähköskootterien ajamiseen ei tarvita ajokorttia tai liikennevakuutusta eikä sähköskootteria tarvitse rekisteröidä tieliikennekäyttöön.
Enemmän tehoja omaava ja nopeampaa kulkeva sähköskootteri pitää rekisteröidä ja niillä saavat ajaa vain yli 15-vuotiaat. Näihin kulkupeleihin sovelletaan samaa liikennelainsäädäntöä kuin esimerkiksi mopoihin.
Oli alla millainen menopeli tahansa, olet korvausvelvollinen, mikäli kolaroit toista tiellä liikkujaa päin.
Artikkelissa on hyödynnetty myös Traficomin tietoa sähköisistä liikkumisvälineistä.