Kaikki uusiksi lattiasta kattoon – K-market Huhkolan uudistus oli kauppias Eveliina Perälälle yksi uran huippuhetkistä

Uudistuksen myötä K-market Huhkolaan saatiin muun muassa paistopiste.

Eveliina Perälä tiesi heti aloittaessaan K-market Huhkolan kauppiaana, että kauppa kaipaisi vahvaa kasvojenkohotusta ja 2020-luvulle nostamista. 4,5 vuotta myöhemmin, viime viikolla lattiasta kattoon uudistuneessa K-marketissa juhlittiin avajaisia.

”Remontti oli massiivinen. Uskallan sanoa, että sisäpuolelta kauppa ei kalpene yhtään uudisrakennukselle. Menneet vuosikymmenet näkyvät enää vain ulkovuoren tiilissä”, Perälä sanoo.

Kaupan muuttuessa Siwasta K-marketiksi tilojen ilmettä uudistettiin kevyesti, mutta muuten rakennukseen ei oltu tehty remonttia vuosikymmeniin. Perälä myöntää, että se myös näkyi.

”Aiemmin meiltä puuttui kokonaan esimerkiksi henkilökunnan taukotila, ruokakin lämmitettiin pullokoneen vieressä olevassa mikrossa. Nyt, kun kaikki tilat ovat asianmukaiset, sillä on varmasti valtava merkitys niin asiakkaiden kuin henkilökunnankin viihtyvyyteen.”

Mahdollisuus vaikuttaa joka asiaan

K-market Huhkolan uudistus toteutettiin kauppias Perälän, Keskon ja kiinteistön omistajan hyvässä yhteistyössä. Perälä kiittelee erityisesti sitä, miten paljon hän ja koko henkilökunta pääsivät vaikuttamaan lopputulokseen.

”Ainoastaan rakennusteknillisiin asioihin en tietenkään voinut vaikuttaa ja sisäilmeeseen käytettiin luonnollisesti jonkin verran Keskon materiaalia, mutta olen todella iloinen siitä, miten hienosti saimme Huittisista nostettua esiin myös kaupan ulkonäössä. Pienillä, murresanoista ja historian havinasta koostuvilla jutuilla syntyi kokonaisuus, josta olen ylpeä.”

Uudistuksen myötä tilat muuttuivat myös huomattavasti aiempaa käytännöllisemmiksi.

”Olimme suunnittelemassa esimerkiksi sitä, että kassan taakse saatiin ovi, mistä pääsee suoraan takahuoneeseen. Tämä on paitsi käytännöllistä, myös turvallisuustekijä niin henkilökunnalle kuin asiakkaiden paketeille. Pieniä, mutta todella paljon arkea helpottavia asioita.”

K-market Huhkolan tuotevalikoima lisääntyi noin puolitoista kertaiseksi aiempaan verrattuna. Valikoima on kasvanut varsinkin tuore- ja valmisruokapuolella.

”Tuorepuoli lähes kaksinkertaistui ja se on näkynyt ensimmäisten päivien jälkeen myös myynnissä. Olen ollut suorastaan otettu siitä, millaisen palautevyöryn tämä on tuonut tullessaan, kun asiakkaat kiittelevät, että nyt meiltä saa kaiken.”

Perälän mukaan hedelmä- ja vihannesosasto on lisännyt arvostustaan.

”Aiemmin meillä ei ollut mitään mahdollisuutta tarjota siinä hyvää valikoimaa, mutta nyt pystymme panostamaan myös siihen paremmin.”

Valmisruoka on ollut ruokakaupan kasvava trendi jo useamman vuoden ajan. Tämä näkyy myös K-market Huhkolassa.

”Myös pakastetuotteita on valikoimassa entistä enemmän.”

Iso panostus Huittisten ja Huhkolan elinvoimaan

Perälä tietää, etteivät pienet K-marketit kilpaile asiakkaista hinnalla, mutta kauppiaan mukaan vahvan vakioasiakaskunnan ansiosta valikoima voi olla suuria kauppoja paremmin räätälöity.

”Ja asiakastoiveita otetaan aina vastaan. Jo maanantaina saimme hyllyyn ensimmäiset torstain avajaisissa tehdyt toiveet.”

K-market Huhkolan uudistus on niin kauppiaalta kuin Keskoltakin iso panostus Huittisiin ja erityisesti Huhkolan elinvoimaisuuteen.

”Kyllä tällainen taloudellisestikin merkittävä satsaus tarkoittaa sitä, että hetkeen ei olla lähdössä mihinkään. Siksi toivoisin, että ihmiset ottaisivat kaupan omakseen”, kauppias sanoo.

Perälälle kaupan remontti oli yksi uran huippuhetkistä. Vastaavaa tilaisuutta ei välttämättä tule enää toiste.

”En usko, että enää koskaan pääsen samalla tavalla vaikuttamaan koko kaupan rakentamiseen. Tämä oli valtavan hieno projekti olla mukana ja olen todella iloinen siitä, miten hienosti kaikki sujui.”