Politiikka muutti Helsinkiin – “Ensin kuihtuivat paikalliset yhdistykset, nyt henkitoreissaan ovat maakunnalliset piirijärjestöt”

Kuva: eduskunta.fi.

Vain vanhat puolueiden järjestöaktiivit ovat nähneet ja kokeneet politiikanteon suuren muutoksen. Ensin kuihtuivat puolueiden paikalliset yhdistykset. Nyt ovat henkitoreissaan puolueiden maakunnalliset piirijärjestöt. Myös valtakunnalliset puoluetoimistot ovat jääneet politiikanteon sivuraiteelle.

Paikallisyhdistysten ja piirijärjestöjen kuihtuminen on seurausta vapaaehtoisten puolueaktiivien loppumisesta. Talkootyö yhteisen hyvän eteen ei kiinnosta, toimintaan tullaan mukaan vain siksi, että on henkilökohtaisia pyrkimyksiä edetä poliittisella tiellä. Puolueiden eduskuntaryhmät kanslioineen, ministeriöiden poliittiset esikunnat ja viestintätoimistot ovat vieneet puoluetoimistojen poliittista asemaa.

Äänestäjiin vaikutetaan valtakunnallisesti TV:n ja somekanavien kautta. Sisällön tuottamisessa ja viestinnän toteutuksessa ovat keskeisinä toimijoina kaupalliset viestintätoimistot. Ne aloittivat ajatushautomoina. Mukaan tulivat viestintäverkostot ja poliitikkojen koulutus. Nyt ne ovat laajoja yrityksiä, joissa on huippuosaamista yhteiskuntamme kaikilta sektoreilta ja toisaalta antavat median tehokkaan käytön opit. Heillä on keskeisenä välineenä myös mielipidemittauksilla hankittu ihmisten käyttäytymistieto.

Viestintätoimistot myyvät taitoa tehdä politiikkaa. Vain ani harva kansanedustaja luottaa itseopiskeluun kentällä äänestäjien keskellä. Ne sinnikkäät kyllä erottuvat joukosta, ovat karaistuneempia ja uskaltavat puhua. Tämä kaupallinen vaikuttajaviestintä on tätä päivää. Sitä käytetään myös vaalien ulkopuolella, kun pyritään vaikuttamaan suureen yleisöön ja muihin päättäjiin jossakin asiakysymyksessä. Tätä viestintäiskuin tehtävää mielipidemuokkausta toteuttavat erityisesti vihreät ja heidän tohtoripaneelit. Niissä ovat keskeisesti mukana TV 1:n ja MTV:n uutiset. Viestin kärjessä on aina uusi iskusana (hiilinielu, luontokato, ennallistaminen), jota toistetaan. Myös media syö viestintätoimistojen kädestä.

Tulevissa eduskuntavaaleissa voisi joku ehdokas kaivaa nostalgisia kampanjakeinoja luovasti käyttöön. Esimerkiksi Kauko Juhantalon tyyliä Kankaanpään torilla voisi yrittää. Kauko tarjosi Korpelan makkaraa rajattomasti. Grillihiilten ja makkaroiden tuoksu leijui koko torilla, hän puhui mikrofoniin tarinoita, vitsejä, joissa oli syntisiäkin kohtia. Torilla viihdyttiin, vaikka paleltiin. Politiikkaa ei juuri puhuttu ja kammassa oli Kaukon numero.

Jukka Tuori
maakuntaneuvos
Huittinen

  • Tuntematon

    Juurikin näin. Ja vaalikoneilla vedätetään ihmisiä., Vaalikoneet esim. Helsingin Sanomat jäi kiinni koneen antamista vääristä ehdokassuosituksista.
    Luottakaa ihmiset itseenne ja heittäkää vaalikoneet menemään.
    Niillä ainoastaan manipuloidaan teitä. Suomeksi sanottuna harhautetaan.

  • sepekantonen

    “Tätä viestintäiskuin tehtävää mielipidemuokkausta toteuttavat erityisesti vihreät ja heidän tohtoripaneelit. Niissä ovat keskeisesti mukana TV 1:n ja MTV:n uutiset.”

    Yllä oleva on kolmesta eri syystä todella härski väite:
    1. Luontokato ja ilmastonmuutos tapahtuvat molemmat geologisessa mittakaavassa todella nopeaan tahtiin ja niiden estäminen parhaan mahdollisen tiedon avulla pitäisi olla jokaisen poliittisen päättäjän top kolmessa.
    2. Kaikki puolueet käyttävät samaa strategiaa, mutta esimerkiksi Kokoomuksella ja SDP:lla on tähän isommat resurssit. Myös PS on erittäin taitava tässä.
    3. Miten Vihreät olisivat masinoineet MTV:n ja Ylen agendansa taakse? Onko taustalla joku salaliitto? Totuus: ei ole. Kts kohta 1.

  • Mullikuhnuri

    Pitäisikö vaalikoneissa olla vain kysymyksiä, jotka palvelevat jokaisen puolueen pyrkimyksiä? Ei. Äänestäjän pitää saada tietää, missä asioissa kukin puolue on eri mieltä, jotta hän voi valita ehdokkaan, joka ei toimi äänestäjäänsä vastaan. Ilmastonmuutoskysymys on tärkeä, jotta äänestäjä voi valita puolensa. Samoin ehdokkaiden kanta ihmisten hyvinvointiin ja turvallisuuteen vaikuttaviin päätöksiin tulee tehdä selväksi. Äänestäjää ei pidä jättää pelkkien iskulauseiden ja somehuutojen varaan äänestyspäätöstä tehdessä.

Kommentointi ei ole käytössä.