Osa lasten vanhemmista on tyytymättömiä Sastamalassa toimivan yksityisen päiväkoti Norlandia Kiepin toimintaan. Kiepin toiminnasta on myös tehty kantelu aluehallintovirastoon, joka Norlandia päiväkotiketjun aluejohtaja Jonna Heikkilän mukaan on siirretty muistutusmenettelynä käsiteltäväksi päiväkotiin.
Sastamalan kasvatusjohtaja Pekka Kares vahvistaa, että kaupunki on saanut tiedonannon kantelusta sekä sen siirrosta muistutusmenettelyyn.
Alueviesti on kuullut kahden eri perheen vanhempaa, joiden lapsia on hoidossa Kiepissä ja heidän mukaansa tyytymättömyyttä on esiintynyt jo alkusyksystä lähtien. Eniten huolta on aiheuttanut henkilökunnan suuri vaihtuvuus.
”Kiepissä myös toimitaan parhaillaan ilman varhaiskasvatuksen opettajaa”, molemmat haastattelemamme vanhemmat kertovat. ”Lastenhoitajat tekevät hyvää työtä, mutta puutteellisin resurssein.”
Joulun aikaan päiväkodissa oli ollut tilanne, että kaikki lapsia aamulla vastaanottaneet lastenhoitajat olivat sijaisia, joilla ei ollut tietoa edes lasten nimistä.
”Esimerkiksi allergiat on mainittu kunkin lapsen kohdalla. Mitenköhän rajoituksista voidaan pitää kiinni, jos hoitaja ei tiedä lapsen nimeä”, toinen vanhemmista ihmettelee.
Vanhempainilta ei poistanut huolta
Kiepissä järjestettiin vanhemmille vanhempainilta 5. huhtikuuta, joka haastattelemiemme henkilöiden mukaan ei ainakaan lisännyt luottamusta toimintaan.
”Paikalla oli Norlandia Päiväkotien aluejohtaja Jonna Heikkilä, joka ei tuntunut ottavan huoliamme vakavasti. Hän muun muassa kielsi, että päiväkodin toiminnasta olisi valitettu useasti Sastamalan kaupungille. Hän kertoi tietävänsä ainoastaan yhden yhteydenoton kaupungille alkusyksystä, vaikka yhteydenottoja on ollut tämän jälkeenkin.”
Alueviesti sai käsiinsä aluejohtajan vanhemmille lähettämän kirjeen, joka oli lähetetty vanhempainillan jälkeen. Siinä aluejohtaja muun muassa kirjoittaa, että eräässä ryhmässä illan aikana keskustelu ajautui tilanteeseen, joka oli asiaton.
”Asiattomaksi menneen keskustelun myötä osa henkilöstöä oli hyvin allapäin ja illassa kuvattiin asiattomasti myös henkilökunnan työtä. Pyydämmekin henkilökunnan hyvinvointia suojataksemme kaiken palautteen nyt minulle ja päiväkodin johtajalle”, Heikkilä kirjoittaa.
Toinen haastattelemamme vanhempi ihmettelee tällaista luonnehdintaa, sillä hänen mukaansa henkilökunnan työtä ei arvosteltu, vaan resurssipulaa ja hoidon laatupuutteita, joista on vastuussa päiväkodin johto.
Uudessa yksikössä suurempi ohjauksen tarve
Kasvatusjohtaja Pekka Kares kertoo, että kaupunki seuraa tilannetta tarkasti.
Kaupungin tehtävänä on valvoa yksityistä varhaiskasvatusta ja vanhempien yhteydenottojen johdosta valvontaa on suoritettu myös Kiepissä syksyn ja talven aikana.
”Muutenkin valvontaa suoritetaan säännöllisesti yksityisissä varhaiskasvatuspaikoissa. Valvontaan liittyy sekä ennalta sovittuja että yllätyskäyntejä”, Kares toteaa.
Hän myös kertoo, että kaupungin ja Kiepin yhteistyö on ollut tiivistä.
”Kyseessä on uusi yksikkö, jolloin kaupungin tuen ja ohjauksen tarve on normaalia suurempi.”
Myös varhaiskasvatusjohtaja Jarmo Korhonen rauhoittelee vanhempia.
”Teemme Kiepin kanssa tiivistä yhteistyötä ja havaitut puutteet tullaan korjaamaan yhteistyössä. Sastamalan kaupungin tavoitteena on tarjota kaikille perheille laadukas varhaiskasvatus”, hän vakuuttaa.
Norlandian aluejohtaja: ”Henkilöstöresurssimme on lain mukainen”
Norlandia Päiväkotien aluejohtaja Jonna Heikkilä, eikö teillä ollut tietoa, että tyytymättömät vanhemmat ovat olleet yhteydessä Sastamalan kaupungin suuntaan muutakin kuin tuon yhden kerran?
”Kyllä minulla on tieto neljästä asiakaspalautteesta, jotka ovat sähköposteja päiväkodin johtajalle ja kunnan viranhaltijalle ja olemme näin myös vanhempainillassa asiakkaillemme kertoneet yhdessä päiväkodin johtajan kanssa. Palautteisiin on myös vastattu palautteen antajalle.”
”Vanhempainillassa mainittiin myös Kiepin toiminnasta jätetty Avikantelu. Tätä tietoa meillä ei ollut eikä sitä ollut myöskään kunnalla. Tieto kantelusta tai oikeammin sen siirtämisestä pois kantelumenettelystä saapui Norlandia Päiväkotien hallinnon tiedoksi 12.4.2023.”
Jonna Heikkilä, pitääkö paikkaansa, että erityislapsia on otettu vuoden vaihteen jälkeen hoitoon ilman lisäresurssia?
”Emme voi vaitiolovelvoitteen velvoittamina viestiä lasten tuen tarpeista. Yleisellä tasolla varhaiskasvatuksessa lasten tuen tarpeissa on määritelty lain säätämän kolmiportaisen tuen menettely, jossa lasten tarvitsemaa tukea määritellään yleisen, tehostetun ja erityisen tuen menetelmillä. Tuki voi olla pedagogista tai rakenteellista. Norlandia päiväkodit toteuttaa lasten tukea lapsen tarpeiden mukaan kaikilla tuen portailla ja muodoilla. Myös kunnalla, jolla on tuen järjestämisvastuu, on selkeä prosessi kolmiportaisen tuen osalta. Henkilöstöresurssimme on lain mukainen.”
Mistä käsittääksesi johtuu henkilöstön suuri vaihtuvuus?
”Ensin on tärkeää todeta, että meneillään on Norlandia Kiepin ensimmäinen toimintavuosi, jonka aikana päiväkodin lapsiryhmät ovat pikkuhiljaa täyttyneet ja saman aikaisesti henkilökuntamäärä kasvanut. Päiväkodin avatessa elokuussa Kiepissä työskenteli 6 hengen työtiimi ja tällä hetkellä työntekijöitä on 11 ja tämän lisäksi päiväkodin johtaja. On hyvä huomata, että kaikki muutokset lapsiryhmien koossa ja henkilöstörakenteessa ja henkilöstön sijoittumisessa lapsiryhmiin eivät ole päiväkodin henkilöstön vaihtuvuutta, vaan käynnistämisvuoden kasvavaa toimintaa.”
”Valitettavasti vaihtuvuuttakin on ollut. Varhaiskasvatuksessa esiintyy valtakunnallisesti merkittävää työvoiman saatavuushaastetta eikä se ole ohittanut meitäkään toimijana. Vaitiolovelvollisuuden velvoittamana emme voi kommentoida vaihtuvuuden syitä, sillä kyseessä on pieni ja mahdollisesti tunnistettavissa oleva joukko henkilöitä. Syyt ovat kuitenkin meillä tiedossa, emmekä ole kantaneet erityistä huolta Kiepin osalta, vaan syyt ovat olleet hyvin luonnollisia. Tietysti myös meidän tavoitteemme on pysyvä henkilökunta.”
Miten toimintanne jatkuu tästä eteenpäin?
”Kiepin toiminta jatkuu varhaiskasvatuksen keväisissä puuhissa. Olemme saaneet myös runsaasti kiitoksia ja positiivista palautetta Kiepin asiakasperheiltä. Keräämme toukokuussa palautetta asiakaskyselyllä ja olemme luonnollisesti aina valmiita korjaamaan myös mahdollisia epäkohtia”, Heikkilä vastaa.
Artikkeliin haastatellut lasten vanhemmat haluavat pysytellä nimettöminä asian arkaluontoisuuden vuoksi.