Miko Bergbomin terveiset eduskunnasta: ”Autoilevalle suomalaiselle historiallinen hallitus”

Miko Bergbom.

Moni suomalainen tarvitsee autoa, vaikka sitä ei aina käydyn poliittisen keskustelun pohjalta uskoisikaan. Läpi 2000-luvun, hallitusohjelmat ovat tuoneet mukanaan kiristyksiä autoilijoille ja heidän kukkaroille.

Edellinen hallitus olikin jo saanut aikaan sovun historiallisen korkeasts jakeluvelvoitteen nostosta, joiden piti astua voimaan 2024. Autoileva suomalainen voikin huokaista helpotuksesta ja todeta, että onneksi tuo sopu ei edennyt päätökseen asti.

Toivo paremmasta on siis pitkään kaikunut kuuroille korville, mutta nyt siihen tulee muutos. Hallituksen ohjelmaa voikin hyvillä mielin sanoen pitää positiivisena autoilevan suomalaisen kannalta.

Hallitusohjelman julkistamisen jälkeen Autoliitto sanoi tiedotteessaan näin: ”Tuore hallitusohjelma sisältää liikenteen ja ihmisten liikkumismahdollisuuksien kannalta positiivisia aloitteita. Polttoaineveron alentamissuunnitelmia voi pitää historiallisena.”

Katsotaan hieman, mitä hallitusohjelma pitää sisällään autoilevalle suomalaiselle:

1. – 150 miljoonan euron alennus polttoaineveroon.

2. – 50 miljoonan euron kevennys ajoneuvoveron perusveroon (kohdistuu vanhempaan autokantaan).

3. Tulevien jakeluvelvoitenostojen hintakompensaatio – hintaa ei siis poliittisilla päätöksillä nosteta.

4. Lähes kolmen miljardin euron tieliikenteen infrahankkeiden paketti, jolla pyritään lisäämään tieverkoston turvallisuutta ja taklaamaan syntynyttä korjausvelkaa.

On tietenkin mahdollista aivan perustelluista syistä argumentoida, että tämäkään ei riitä, mutta poliittisen päätöksenteon näkökulmasta ja etenkin historiaa tarkastellessa näiden päätösten voidaan sanoa olevan historiallisia ja positiivisia, jos katsotaan asiaa autoilijan näkökulmasta. Vaihtoehtoisessa maailmassa hinta olisi noussut merkittävästi suunniteltujen jakeluvelvoitenostojen vuoksi, nyt sille kehitykselle laitettiin stoppi. Kaikilla kun ei ole varaa sähköautoon.

Kaikkialla ei ratikat ja bussit kulje. Suomi elää pyörien varassa ja tämän tosiasian edessä on myös poliittisten päättäjien ymmärrettävä, että autoilijoiden kurittaminen ei ole voittava strategia maailmanpelastushankkeissa.

Suomessa on myös tyypillisesti katsottu länsinaapuristamme Ruotsista mallia: siellä toimet autoilijoiden helpottamiseksi ovat todella kovia. Ruotsissa on paljon kehityssuuntia, joita emme halua Suomessa toistettavan, mutta autoilijoiden eteen tehtyjä toimia sikäläisen oikeistohallituksen osalta on syytä tarkastella. Ne ovat vakuuttavia.

  • Tuntematon

    Kyllä asia on juuri näin. Tunnen iloa hallituksen toimista. Tähän saakka on autoilijaa aina lyöty turpaan.

    • nikoruusuvuori

      Ans kattoo ny, tosiaan se mittarihinta ei tule putoamaan. Ja tiestö ei perämettillä parane.

  • kaiylihouhala

    Matkakuluvähennyksen omavastuuosuuden nosto saisi jäädä tekemättä.

  • sepekantonen

    Sen verran täytyy kommentoida, että ymmärtääkseni Bergbomin kohdat 1 ja 3 ovat sama asia, koska veroalennus annetaan nimenomaan jakeluvelvoitteen nousun kompensoimiseksi. Eikö viimeisen kohdan kolmesta miljardista mene 1,4 miljardia raideliikenteeseen (josta 500 miljoonaa Orpon tunnin junaan)? Tuolloin tieverkkoa ei tuettaisi kolmella miljardilla, kuten Bergbom väittää.
    Työssäkäyvää autoilijaa tosiaan kuritetaan, kuten yllä mainittu, omavastuun nostolla 750 eurosta 900 euroon.

  • Tuntematon

    Ennemmin olisin huolissani sepe eun 800 miljardin elpymisvälineen tuomasta kustannusrasitteesta suomalaisille kuin turun rakiskoista. Ne sentäs tehdään suomeen. Toki olisin itse satsannut torniosta etelään kiskoja eurooppalaisella leveydellä. Se on meillä kuitenkin edessä. Virolaiset tekevät sitä jo. Ja noin yleisesti tämä hallitus yrittää edes pitää maan talouden vatupassissa, edellinen viskoi rahaa tuulen mukana. Sitä tosiasiaa ei muuta miksikään vaikka kuinka vihervasemmisto nillittää.

  • Mullikuhnuri

    Polttoaineveron alennus merkitsee 4-5 sentin laskua polttoainelitraa kohti. Todellisuudessa mittarihinnat pysyvät nykyisellään, öljysheikeille annetaan vaan tilaisuus parantaa myyntikatettaan. Hintakatto on ainoa toimiva keino pitää kuluttajahinnat kurissa. Muistaakseni persut lupailivat ennen vaaleja 1,50 euron bensaa. Sitä odotellessa. Persut alkavat käyttää oppi-isänsä Veikko Vennamon keinoja: kiertävät kylillä ennen vaaleja lupaamassa vaikka mitä tietäen, ettei onnistu ja vaalien jälkeen tekevät uuden kierroksen valittamassa, että herrat eivät antaneet. Vennamolle tämä toi kannatusta, mutta nyt persut ovat niitä köyhää kansaa kurittavia herroja.

Kommentointi ei ole käytössä.