Yleisöltä: Oikeistohallitus tekee raskaalle liikenteelle saman mitä Berner taksiliikenteelle – Tästäkin keskustellaan torilla 9.12.

Kuvituskuva: Pixabay.

Orpon ja Purran oikeistohallitus on tuhoamassa peruuttamattomasti suomalaisen kuljetusalan toimintaedellytyksiä. Hallituksen ajamilla työmarkkinauudistuksilla on vaikutuksia, joista hallitus ei ole tehnyt kokonaisselvitystä.

Hallitus suunnittelee muutoksia, joiden myötä suomalaisten kuljetusammattilaisten voi olla yhtä vaikea tulla työllään toimeen kuin taksikuljettajien Bernerin muutosten jälkeen. Edellisen kerran, kun kokoomus ja perussuomalaiset olivat samassa hallituksessa, taksialaa valvovaa sääntelyä purettiin holtittomasti, mikä vaikuttaa alaan edelleen. Seuraavaksi työnsä puolesta saavat pelätä raskaan liikenteen ammattikuljettajat.

Hallitus suunnittelee paikallisen sopimisen muutosta, jolla on vastaavat vaikutukset kuljetusyrityksiin. Hallituksen esitysten myötä tulisi mahdolliseksi rajat ylittävä palkkakilpailu, jossa suomalaiset kuljettajat kilpailevat esimerkiksi itäeurooppalaisten kanssa.

Tästä seuraa palkkojen polkemiskilpailu, jossa suomalainen työntekijä on varma häviäjä. Kukaan ei pysty tosiasiassa valvomaan, millä työehdoilla Suomen teillä kulkevaa raskasta liikennettä tämän jälkeen kuljetetaan.

Tällä hetkellä työehdot sovitaan valtakunnan tasolla yleissitovasti. Kaikki kuljetusyritykset noudattavat samoja ehtoja, mikä takaa kuljettajille reilun palkan ja työajat.

Jos oikeistohallitus tulevaisuudessa avaa mahdollisuuden yrityskohtaisiin työehtosopimuksiin, katoaa kuljetusyritysten motiivi järjestäytyä työnantajaliittoihin. Samalla kuljetusalan yleissitovuus poistuu. On syytä pelätä, että moni ulkomaalainen kuljetusyritys perustaa Suomeen tytäryhtiön, joka tarjoaa kuljetuspalveluita polkuhintaan.

Tätäkö esim. perussuomalaisia mahdollisesti äänestäneet kuljetusalan ammattilaiset todella halusivat? Tuskin perussuomalaiset äänestäjät halusivat sitäkään, että muutosten myötä tänne tulee ammattitaidottomia kuljettajia ulkomailta aiheuttamaan ongelmia ja turvattomuutta Suomen liikenteeseen.

Oikeistohallitus ja työministeri viittaavat usein pohjoismaiseen malliin, jossa ei juurikaan ole lakkoja. Ruotsissa autovalmistaja Tesla ja ammattiliitot ovat jo viikkokausia taistelleet mekaanikkoja koskevasta työehtosopimuksesta. Ruotsin mallin perustana ovat työehtosopimukset, lakko-oikeus ja tukilakot. Tesla ei haluaisi allekirjoittaa työehtosopimuksia missään maassa. Asia on maailman rikkaimman miehen, Elon Muskin, mielestä hulluutta. Ruotsin ammattiliitot sanovat, että tämä ei ole hulluutta, vaan Ruotsin malli.

Ruotsissa ammattiliitot ovat yrittäneet neuvotella Teslan kanssa laihoin tuloksin. Lakko on kestänyt viikkoja ja on laajentunut IF Metallista useisiin muihin ruotsalaisiin liittoihin. Tukipyyntöjä on lähtemässä myös Tanskaan, Norjaan ja Suomeen.

Muissa Pohjoismaissa työntekijöillä on keinoja puolustaa itseään ja edistää omaa hyvinvointiaan. Suomessa ei kohta enää ole. Miten suomalaiset työntekijät voivat jatkossa puolustaa oikeuksiaan, jos tuki- ja poliittista lakko-oikeutta rajoitetaan radikaalisti? Tästäkin keskustellaan torilla 9.12.

T.O.Rille

  • Tuntematon

    Ay liike näyttää ahneuksissaan astuneen yhä enemmän moskovan ohjaukseen.
    Talous sakkaa lujaa, edellinen hallitus järjesti aivan järjettömän sotepommin tämän hallituksen hoidettavaksi. Tämä oli kosto kun näkivät että luisuvat vallankahvasta. Ei todellakaan suomen asioiden hoitoa parhaimmillaan.
    Verotuksen noston tie on kuljettu loppuun. Eläkeläisten on syytä toivoa että osakesijoitukset tuottavat edelleen niin paljon että yhtiöiden maksukyky säilyy. Myös työssäolijoiden määrän on syytä pysyä hyvänä. Muuten eläkkeet sakkaa ja rajusti. Saatamme nähdä 10-15 prosentin leikkauksia työeläkkeisiin. Mikäli sosialistien opeilla mennään niin vieläkin isommista voisi puhua.
    Nyt pitäisi jokaisen vihdoin ymmärtää että ei kannattaisi keikuttaa venettä. Meillä saattaa olla mahdollisuus selvitä kohtuullisin vahingoin eteenpäin jos ei tehdä typeryyksiä.
    Nyt ay liike taistelee vallastaan ja on samalla ajautunut moskovan apupojaksi.
    Kouluissa oppitulokset heikkenee vaikka avustajia ja terapeutteja on niin että päät kolisee yhteen. Jopa lapset itse tiedostavat että älylaitteet ovat suuri syy keskittymisvaikeuksiin ja huonoihin tuloksiin.
    Nyt pitäisi alkaa keskittyä suomen olennaisiin ongelmiin eikä lillukanvarsiin tai kumiankkoihin.

    • Mullikuhnuri

      Soten vaikeudet johtuvat kuntien alibudjetoinnista, joka oli tiedossa ja piti paikata valtion toimesta. Kokoomus näki tässä tilaisuuden romuttaa julkinen terveydenhoito ja yksityistää se. “Verotuksen noston tie on kuljettu loppuun”. Rikkaiden verotusta hallitus toki keventää. Tosiasiassa köyhien verotus kiristyy, kun arvonlisäveroja nostetaan siellä täällä. Persut eivät ymmärrä kuin bensan hinnan, joten he huutavat kokoomukselle hurraata. Kauhukabinetti todennäköisesti leikkaa pian eläkkeitä, kuppaahan se jo nyt eläkkeiden rahoitukseen tarkoitetuista eläkemaksuista osan budjettiinsa. Persut ovat Moskovan asialla yrittäessään kieltää moniarvoisen keskustelun ja lietsomalla kansan jakautumista taisteleviin osapuoliin. Ovatko toivonsa menettäneet köyhät halukkaita puolustamaan maata, joka on vienyt heiltä ihmisarvon? Kansa pitää yhdistää, ei persujen tavoin jakaa. Koulujen työrauhan romuttuminen on persujen pelikirjasta: minä itse ensin, muista viis. Kova elämänkoulu riittää persulle. Ikävien aineiden tunneilla voi hyvin häiriköidä, koska oppiminen ja sivistyminen on turhaa ajan tuhlausta.

    • T.O.Rille

      Miten ay-liikkeen ahneus mielestäsi näyttäytyy?
      Ay-liikkeen näkökulmasta katsottuna: mikäli työelämän pakko- ja sakkolait tulevat voimaan, ne estävät työntekijöiden mahdollisuuksia vaikuttaa omiin työehtoihinsa ja heikentävät työntekijöiden irtisanomisturvaa. Vastaavasti työnantajapuolen mahdollisuudet yksipuolisiin saneluratkaisuihin lisääntyvät. Ei tässä ainakaan työntekijäin kannalta ole ahneudesta kysymys, vaan kysymys on ay-liikkeen oikeudesta puolustaa työntekijöiden kohtuullisia ja oikeudenmukaisia työehtoja.

      Mitä tarkoitat moskovan ohjauksella?
      Ay-liikkeellä ei tietääkseni ole mitään yhteyksiä Moskovaan, eikä voisi ollakaan, sen verran kaukana sen toimintatavat ovat ay-liikkeen toimintaperiaatteista. Tuskin oikeistohallituskaan on Moskovan ohjauksessa, vaikka sen toimintatavat alkavat vähitellen muistuttaa Moskovan toimintatapoja. Vai mitä pitäisi ajatella siitä, että hallituksen toimet ovat brutaalin pakottavia ja rankaisevia? Neuvottelu- ja sopimishaluja ei sillä puolella näytä olevan, minkä pääministerikin vahvisti illalla uutisissa.

  • Jerry

    Ei yllätä, että AKT:n toimialan terroriaalto on taas alkamassa.
    Perinteisestihän AKT on pysäyttänyt Suomen viennin sulkemalla satamat,
    On sitten syy lakkoiluun pieni tai olematon. Kaikki tilaisuudet on käytetty hyväksi ja aiheutettu Suomen kansantaloudelle satojen miljoonien vahingot siinä samalla.
    Vailla vastuuta on helppo toimia pienemmälläkin järjellä.

    Meno näyttää jatkuvan samanlaisena.

    Nimimerkki: Kuinka saataisiin satamien automatisointiin vauhtia.

    • Mullikuhnuri

      “Kuinka saataisiin satamien automatisointiin vauhtia,” Näinkö sinä luot työpaikkoja ja autat työllistymistä?

      • Seppo

        Ei jerryä työntekijät ja niiden pärjääminen kiinnosta halpa työvoimaa vaan Suomeen saa itelle paremmat tulot millä kiertää veroja joiden avulla se halpatyövoima kustannetaan

      • Jerry

        Kuinka AKT luo työpaikkoja pysäyttelemällä koko Suomen viennin tämän tästä?

      • jukkakeskinen

        Jos yksi lakkopäivä satamissa maksaa Suomelle kymmeniä miljoonia, niin pakko on joko kieltää satamia menemästä lakkoon tai sitten automatisoida ne. Se, että kumpi tehdään saa oikeastaan AKT päättää! Silloin se on mielestäni reilua ja liittoa kunnioittavaa. Toki AKT ei ole ainoa, joka maan taloutta koettelee ja syyn näihin jarrutuksiin ei tarvitse olla paljonkaan isompi kuin keskellä kämmentä olevan peukalonkynnen lohkeaminen!

      • Jerry

        Joskus on ikävä olla oikeassa.
        Muutama tunti kirjoitukseni jälkeen AKT ilmoitti järjestävänsä Tesla-saarron Ruotsin avoimen tilanteen takia.
        Missä on pienikin tekosyy konfliktin luomiseen ja lakkoiluun, niin sen AKT varmasti hyödyntää.

  • Mullikuhnuri

    On se AKT vahva liitto, kun on saanut mukaan ruotsalaista IF Metallia tukevaan rintamaansa Tanskan kuljetusliitto 3F:n ja norjalaisen Fellesforbundetin. Ihan pienellä tekosyyllä, jos Jerryä uskomme. Ja miksi emme uskoisi. Tosiasiassa AKT oli viimeinen mukaan lähtijä muiden luomaan tukirintamaan. Ruotsissa työehtosopimukset kattavat liki 90% palkansaajista, ja alojen sisällä palkkaerot ovat Euroopan pienimpiä. Ruotsissa liittotason työehtosopimukset ovat määräävä osa työmarkkinoita. Niissä säädellään palkkojen ja työaikojen lisäksi myös muita työsuhteen ehtoja. Työntekijöillä on toimiva edustus yritysten hallinnossa. Tätä IF Metall pohjoismaisine tukijoineen puolustaa. Myös Suomen nykyinen hallitus on ilmoittanut kannattavansa Ruotsin mallia…

Kommentointi ei ole käytössä.