
Sastamalassa valtuusto hyväksyi valtatielle 11 rakennettavan tievalaistuksen rahoituksen. Kaupungin osuus on 250 000 euroa.
Useammassa puheenvuorossa korostettiin valtatien 11 kehittämisen merkitystä. Yhtenä parannuksena ajetaan Murhasaaren ohituskaistoja. Asiaa pidetään esillä edunvalvontatyössä.
Valtatie 11 valaistaan Häijään ja Nokian välillä. Miljoonan rahoituksesta valtion osuus on puolet, Sastamala ja Nokia osallistuvat kumpikin neljäsosalla.
Lue myös:
Valtatien 11 valaistus Häijään ja Nokian välille maksaa miljoonan
Kyllä sitten kelpaa ajella jonossa, kun on valot!
Juu niin rikon, mutta miten muuten voi ohittaa jonon jota vetää keskiviivalla 70km/h ajava, eikä hänen perässään ekana ajava, joka siis jonon aiheuttaa, ei uskalla ohittaa..
Pienempi riski on pienellä ylinopeudella ohittaa tuo letka joka ajalee 5m turvavälein. En koskaan ohita kiireen takia, mutta jonossa ajamista pelkään. En usko että itsekään ohitat sallittua nopeutta ylittämättä. Toki voit kuulua siihen alle 1% ryhmään joka ei ohita lainkaan!
En koe tarvetta ohittaa jonoa, joka työmatkaliikenteen aikana talvellakin kulkee 88 km/h mittarinopeutta, eli 83 km/h todellista nopeutta. Kesänopeuksilla ei ole mitään ongelmaa ohitella sallituilla nopeuksilla jos sattuisi jonkun rauhallisemman kesäautoilijan perään. Jos omassa takapuskurissa roikkuu silloin joku hermosairas, pidän vain turvavälin ja annan takanatulevan örvelön ohittaa ensin toivoen, että hänen ajaessaan nokkakolarin en joudu syyttömänä osalliseksi. Jonossa kannattaa pitää riittävä turvaväli edellä ajavaan ja kiinnittää huomiota jonon alkupäänkin tapahtumiin sen sijaan, että kyttäisi ohituspaikkaa edellä ajavan puskurissa kiinni. Siten sinunkin jonopelkosi ehkä lievenisi. Raskaista ajoneuvoyhdistelmistä, jotka hidastavat viiteenkymppiin ylämäissä, pääsee ohi ohituiskaistoilla, joita kaivataan lisää paljon kipeämmin kuin vaalitäkytievaloja.
Minua ei haittaa jonossa ajaminen, hitaampikaan, koska teen aikatauluni niin, että voin ajaa turvallisesti ilman stressiä. En kaipaa sitä paria minuuttia
jonka ohittelulla voittaa kaupunkien välillä. Hyväntuulisena autoilijana on parempaa seuraa työtehtävissä ja tapaamisissa kuin autokisan ajaneena hermokimppuna.
Ajelen muutamana päivänä viikossa Pori-Tampere väliä. Jonoja välillä on, mutta onneksi niissä ei tarvitse ajaa. En edes uskalla ajaa jonossa, koska niihin yleensä jumittuu ne joilla jokainen sekunti ja jokainen 10m on uusi asia ja tulee yllätyksenä. Hyviä ohituspaikkoja molempiin suuntiin onneksi on ihan riittävä määrä.
Joo… hyvät ohituspaikat on merkitty valkoisella jatkuvalla viivalla. Eikä niidenkään kohdalla voi ohitella sallitulla nopeudella, kun vastaan tulee mäen tai mutkan takaa autoja, joille ei pysty antamaan tilaa. Ohitettavat eivät osaa ajaa kaistansa oikeassa laidassa. Tielle mahtuisi kohtaamustilanteessa neljä autoa rinnan, jos annettaisiin kohtaliaasti tilaa. Mutta mikäs siinä, eläkeläisellä on mahdollisuus ajella silloin, kun muut ovat töissä.
80% ajelen 7-8 ja 15-17 välillä. Missä voi ohittaa sallitulla nopeudella, jos reaktoria eikä vain kesällä ajavia lasketa. Toki se auttaa jos ja kun on tehokas auto. Silloin ohitus on nopea eikä siten aiheuta vaaratilannetta! Noin 2,5miljoonaa km olen ajanut pelkkää työajoa, joten ohituksiin on tietty tapa se tehdä turvallisesti.
En tarkoita, että olisin virheetön kuljettaja ja nalli voi napsahtaa vaikka nyt kun olen lähdössä Suodenniemelle. Tosin tällä kertaa Pehulasta.
Ohittelet siis lakia rikkoen.